۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۵۱۷۴۵۱
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

کارمندان دولت برای گره گشایی از مشکلات مردم حریص باشند

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی گفت: کارمندان دولت باید نسبت به اینکه گرهی از مشکلات مردم را باز کنند حریص باشند و منتظر مراجعه ارباب رجوع نمانند.
حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی عبدخدایی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز در مراسم دعای ندبه کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی که در محل مهدیه امام خامنه ای برگزار شد، توجه به وجوه معرفتی دین مبین اسلام را لازمه مجالس دینی دانست و گفت: مجالس دینی ما خوب است اما شعارش بیشتر از شعورش است و در نتیجه کسی که در سنین نوجوانی در این جلسات حضور پیدا کرده، پس از ورود به دانشگاه یا نسبت به این جلسات بی تفاوت می شود و یا به کلی از آن ها بر می گردد.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری توجه به سیره ائمه اطهار(ع) را یکی از موضوعات مناسب برای بررسی در مجالس دینی دانست و ضمن مرور سیره سیاسی امام هشتم(ع) اظهار کرد: شخصیت امام رضا(ع) در جایگاهی قرار داشت که مأمون حتی در میان بنی عباس و رقبای سیاسی خود نیز اذعان می کرد که «هرچه در بین علویان و عباسیان گشتم، کسی را به علم، زهد و فضیلت علی بن موسی الرضا(ع) پیدا نکردم و از همین رو ایشان را برای ولایتعهدی انتخاب کردم.»

وی افزود: مأمون در بین خلفای اموی و عباسی از همه دانشمندتر و سیاستمدارتر بود و به واسطه همین مسأله توانست رقبای خود همچون محمد امین را به حاشیه براند. از نظر علمی نیز مأمون شخصیتی بود که ولایت امیرمؤمنان(ع) را در جلسات مناظره با اهل سنت اثبات می کرد. چنین شخصی به جایگاه والای امام هشتم اذعان داشت.

تبیین علل و آثار پذیرش ولایتعهدی حکومت عباسی توسط امام هشتم(ع)

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی در پاسخ به این پرسش که «چرا امام هشتم(ع) ولایتعهدی مأمون را پذیرفتند؟»، گفت: برخی می گویند امام(ع) این مسأله را به اجبار پذیرفتند؛ در حالی که امام رضا(ع) با پذیرش ولایتعهدی اهداف مهمی را به نتیجه رساندند؛ از جمله این که به همگان نشان دادند که سیاست یکی از ابعاد اسلام است و در استدلال خود نیز داستان حضرت یوسف و حضرت سلیمان(ع) را مثال می زدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: شیعه در زمان هارون ضربات زیادی خورده بود؛ به گونه ای که حتی شیعیان جرأت آوردن اسم امام کاظم(ع) را نیز نداشتند. در نتیجه امام رضا(ع) با پذیرش ولایتعهدی این خفقان را شکستند و برای جهان اسلام ثابت شد که صلاحیت حکومت متعلق به اهل بیت(ع) است و پیش از آن در حق ایشان ظلم شده است.

وی افزود: علما و حوزه های علمیه شیعیان در دوران امام هشتم(ع) جان گرفتند و این یکی از نتایج پذیرش ولایتعهدی توسط امام رضا(ع) بود.علاوه بر این، ایشان نشان دادند که یک حاکم اسلامی باید چگونه رفتار کند و چه سبک زندگی ای داشته باشد.

لزوم الگوگیری از ائمه اطهار و پایبندی به فرهنگ خدمت

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر لزوم الگوگیری از سیره و سخن ائمه اطهار(ع) به تفسیر روایتی از امام هشتم(ع) پرداخت و گفت: امام رضا(ع) در روایتی فرمودند «بهترین زندگی را کسی دارد که زندگی دیگران در پرتو زندگی او تأمین می شود و بدترین زندگی را کسی دارد که نفع او به دیگران نمی رسد.» اگر ما همین روایت را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم، تعداد زیادی خادم به جامعه دینی تربیت خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت توجه دستگاه های اداری کشور به فرهنگ خدمت، تصریح کرد: فرهنگ نظام اداری ما باید با بهره مندی از آموزه های اهلبیت(ع) اصلاح شود و کارمندان ما حریص نسبت به این باشند که گرهی از مشکلات مردم را باز کنند و منتظر مراجعه ارباب رجوع نمانند.

وی در پایان رضایت مردم از حاکمان را لازمه تداوم حکومت دانست و خاطرنشان کرد: آنچه حکومت ها را نگاه می دارد، پس از عنایت خداوند، رضایت مردم است. اگر مردم نظامی را دوست داشته باشند، آن نظام پایدار خواهد ماند و در غیر این صورت از بین خواهد رفت. در نتیجه دولتی که پایگاه مردمی نداشته باشد مجبور است اسیر بیگانگان باشد./820/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات