۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۵۲۴۳۶۸

چند خبر کوتاه از استان هرمزگان

دیدار نماینده غرب هرمزگان با جمعی از فرهنگیان هرمزگان، تاکید بر ارائه آموزش زیست مسلمانه و پرداخت بخشی از مبلغ دیه هفت دانش آموز و یک مربی هرمزگانی از جمله اخبار کوتاه استان هرمزگان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، ناصر شریفی نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس در دیدار با جمعی از فرهنگیان استان هرمزگان گفت: تربیت بیش از 15 میلیون نفر از فرزندان این کشور کاری نیست که آموزش و پرورش به تنهایی قادر به انجام آن باشد بلکه باید برای داشتن آینده‌ای روشن در این سرزمین و برای تربیت شایسته فرزندان‌مان، همه به آموزش و پرورش کمک کنیم.

وی افزود: وقتی رقم زدن آینده یک کشور به عنوان مسؤولیتی بر دوش وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد، باید امکانات و تجهیزات و اعتبارات کافی نیز برای آن فراهم شود و در این زمینه باید مجلس با نگاه موشکافانه‌تری مسائل و مشکلات را زیر نظر بگیرد.

نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس با بیان این که باید دستگاه‌های مختلف به یاری آموزش و پرورش بیایند، بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب و ارزشمند استان هرمزگان وجود سرمایه عظیمی به نام خیران مدرسه‌ساز است که الحق و الانصاف گام‌های بسیار ارزشمندی را در زمینه ایجاد زیرساخت‌های آموزشی برداشته‌اند و همه ما مدیون حمایت‌های ارزشمند این عزیزان هستیم.

شریفی گفت: اگر خیرین مدرسه ساز در هرمزگان نبود، اکنون وضعیت آموزش و پرورش استان بسیار سخت و وضعیت مدارس استان شکل نامناسبی می‌داشت و باید همت کنیم تا مدارس تخریبی که نیاز به بازسازی و بهسازی دارند، سریع‌تر و با اعتبارات هر چه بیشتر بهبود وضعیت پیدا کنند تا هیچ دانش‌آموزی در هیچ جای هرمزگان به دلیل نبود امکانات و نبود مدرسه و معلم از تحصیل بازنماند.

وی تأکید کرد: بعد از بازگشایی مجلس حتما بنا داریم تا دیداری به همراه دیگر اعضای مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با وزیر آموزش و پرورش داشته باشیم و راه‌های رفع چالش‌های توسعه‌ای مدارس هرمزگان را بررسی کنیم تا در صورت نیاز در مکاتبه‌ای با معاون اول رییس‌جمهور درخواست اختصاص اعتبارات ویژه به حوزه مدارس در هرمزگان را داشته باشیم.

برگزاری جشن عاطفه ها ۲۳ و ۲۴ شهریور در هرمزگان

علی الهیاری مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان، امروز در نشست خبری گفت: کمیته امداد امام (ره) دراستان هرمزگان با برگزاری جشن های عاطفه ها و نیکوکاری و همچنین دیگر مناسبت های توانسته بخشی از مشکلات خانوارهای نیازمند استان را رفع کند.

وی افزود: کمیته امداد امام (ره) هرمزگان به دنبال توسعه روش های آسان جهت افزایش مشارکت های مردمی در انجام فعالیت های خیرخواهانه بوده و به همین دلیل می بایست از بستر و فضای  الکترونیکی بیشتر استفاده کنیم.

مدیرکل کمیته امداد امام (ره) هرمزگان ادامه داد: در همین راستا، دو سامانه ویژه استان هرمزگان طراحی و اجرا شده و استان هرمزگان در زمینه دریافت کمک های مردمی جزء استان های پیشرو کشور محسوب می شود.

الهیاری ، سامانه تلفن گویای 3288 را یکی از راه های پزرداخت الکترونیکی کمک های مردمی در سراسر استان عنوان و تصریح کرد: هر هرمزگانی در سراسر استان می تواند با شماره گیری 3288 کمک های خود را در منزل و یا محل کار و بدون مراجعه به بانک و یا دفاتر کمیته امداد به صورت غیرحضوری و به تفکیک هر شهرستان پرداخت کند.

وی ادامه داد: هموطنان در سراسر کشور و هرمزگانی های مقیم دیگر استان ها نیز می تواند با استفاده از این سامانه، کمک های خیرخواهانه خود را به نیازمندان هرمزگانی پرداخت کنند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان در ادامه از راه اندازی اپلیکشن «ناب» به منظور فراهم کردن بستر برای رفاه حال عموم مردم در پرداخت کمک های نقدی به نیازمندان به عنوان دیگر افتخارات کمیته امداد هرمزگان نام برد و در توضیح چگونگی استفاده از این اپلیکشن، تصریح کرد: برای نصب این نرم افزار، کافی است که عدد 10 را به 30007639 ارسال و پس از دریافت نرم افزار، آن را روی تلفن همراه خود نصب کنید؛ این نرم افزار تحت وب نیست و بدون اینترنت نیز می توان از آن استفاده کرد.

الهیاری از تحت پوشش 53 هزار خانوار هرمزگانی خبر داد و افزود: همین تعداد خانوار نیز از اقشار آسیب پذیر و کم درآمد و نیازمند کمک در هرمزگان وجود دارد که از طریق اعطای تسهیلات اشتغالزایی و کمک های موردی از خدمات کمیته امداد بهره مندند.

وی همچنین اضافه کرد: 11 هزار دانش آموز و چهار هزار دانشجو در استان هرمزگان تحت پوشش کمیته امداد قرارگرفته اند و حدود 25 هزار دانش آموز نیازمند نیز در هرمزگان وجود دارد که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان بیان کرد: بسته حمایتی ویژه بازگشایی مدارس برای دانش آموزان تحت پوشش به ارزش 150 هزار تومان که از محل کمک های مردمی و اعتبارات کمیته امداد تامین شده، در مناطق محروم و روستاهای استان توزیع می شود. 

الهیاری در ادامه بیان داشت: به ازای هر دانش آموز تحت پوشش بین 100 تا 120 هزار تومان و هر دانشجوی تحت حمایت بین 200 تا 500 هزار تومان کمک شهریه تحصیلی نیز پرداخت می شود.

وی با اشاره به زمان و مکان برگزاری جشن عاطفه ها در سال جاری گفت: این جشن در دو مرحله برگزار می شود که مرحله نخست روز پنجشنبه 23 شهریور ویژه عموم مردم، جمعه 24 شهریور در مصلی های نمازجمعه و مرحله دوم نیز 19 مهر در مدارس سراسر استان برگزار خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان در پایان با تاکید بر اینکه هزینه فقرزدایی در استان هرمزگان بالاست افزود: استهلاک لوازم زندگی در استان هرمزگان به دلیل شرایط محیطی استان نسبت به بسیاری از استان ها بیشتر است، همچنین هزینه بهداشت، درمان و زندگی در هرمزگان بیشتر از سایر استان هاست.
 

ششمین جشنواره مستقل فیلم خورشید در بندرعباس برگزار می شود

علیرضا درویش نژاد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: ششمین جشنواره مستقل فیلم خورشید ۲۰ الی ۲۳ شهریور ماه در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار می شود.

وی افزود: این جشنواره به عنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربه گرا در کشور با موضوع آزاد و با پیام احترام به انسان و طبیعت در بخش های مختلف از جمله بخش رقابتی و بخش بین الملل در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به معرفی داوران جشنواره پرداخت و افزود: محمدرضا اصلانی ، نگار اسکندرفر، سیف الله صمدیان ، محمد شیروانی و وحید وکیلی فر داوران بخش رقابتی جشنواره مستقل فیلم خورشید هستند.

درویش نژاد اظهار داشت: علاوه بر نمایش فیلم های بخش رقابتی، چندین کارگاه آموزشی از جمله کارگاه «درباره سینمای مستقل و تجربه گرا» محمدرضا رکن الدینی ، کارگاه «ساختار شناسی سینمای تجربه گرا»، محمدرضا اصلانی و کارگاه «برنامه سازی شخصی» شهرزاد اسفرجانی برگزار می شود.

آموزش زیست مسلمانه در دستور کار قرار گیرد

مصطفی غلامپور معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شهرستان قشم گفت: می توانیم شهرستان قشم را به عنوان منطقه نمونه در حوزه تقویت بنیاد خانواده و آموزش زیست مسلمانه در کشور معرفی کنیم.

وی بااشاره به منابع پر شمار دینی پیرامون اهمیت خانواده و پرورش فرزندان بیان کرد: برای آموزش زیست مسلمانه ی بچه ها برنامه ریزی شود و هفته ای نیم ساعت مسوولیت های اجتماعی، مهارت های زندگی، مسوولیت پذیری در قبال خود، خانواده، اساتید، سالمندان، طبیعت و حتی سایر موجودات، بر اساس تعالیم دینی آموزش داده شود.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شهرستان قشم با اذعان به این که بسیاری از برنامه ریزی ها در سطح کلان انجام می شود، تصریح کرد: در کنار  اجرای برنامه های کلان ملی، می توانیم در قشم با استفاده از منابع مختلف، در جهت تربیت نسلی فرهیخته و دارای شاخص های مورد توجه اسلام حرکت کنیم.

غلامپور گفت: همیشه گفته می شود در قشم دو مدیریتی حاکم است، هنر این است که از هر دو مدیریت به عنوان فرصت در جهت تخصیص و تزریق منابع بیشتر برای آموزش و پرورش فرزندان و حتی خانواده ها و سالمندان، بیشترین بهره را ببریم.

رییس کارگروه اجتماعی فرهنگی شهرستان قشم، آرامش و سکون، عشق و علاقه و مهارت زندگی را سه حلقه مفقوده زندگی های امروزی ذکر و بیان کرد: در کشوری زندگی می کنیم که زمانی بچه ها را هر شب کنار سالمندان می نشاندیم تا درس زندگی یاد بگیرند، ولی متاسفانه امروز سالمندان خود را نادیده می گیریم و اصلا این مرحله را در چرخه زندگی نادیده گرفتیم.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری قشم اظهار داشت: نادیده گرفتن سالمندان و کمرنگ شدن نقش آن ها می تواند دلیل مهم سر گردانی و احساس بی هویتی نسل جدید باشد.

وی با بیان این که 72درصد از جوانان کشوربسیار بیشتر از استاندارد جهانی در فضای مجازی سرگرم هستند افزود: جوان ایرانی به طور متوسط 5 تا 9 ساعت در روز وقت خود را در شبکه های مختلف مجازی سپری می کند در حالیکه نرم جهانی 16  ساعت در ماه است.او کمرنگ شدن فاصله زوجین را یکی دیگر از مصائب دور شدن خانواده ها از تعالیم دینی و سنت های پر ارزش ملی دانست و گفت: ارتباط کلامی همسران در سال گذشته 18 دقیقه در شبانه روز بود که امسال همین وقت ناچیز هم کمتر و 15 دقیقه شده است. 

غلامپور در کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی شهرستان قشم با انتقاد از نادیده گرفتن سالمندان در طراحی مبلمان شهری، از مسوولین شهری خواست؛ نسبت به رعایت حقوق این قشر دقت و حساسیت داشته باشند.

پرداخت بخشی از مبلغ دیه هفت دانش آموز و یک مربی حادثه دیده در سانحه رانندگی

جاسم جادری استاندار هرمزگان در دیدار با خانواده‌های دانش آموزان جان‌باخته در حادثه واژگونی اتوبوس با تسلیت به تمامی خانواده‌های داغدار این حادثه، بیان داشت: خداوند متعال به ما می‌فرماید در هنگام چنین مصیبت‌هایی صبر پیشه کنیم چون همه از خدا هستیم و به سوی او بازخواهیم گشت.

وی ادامه داد: این دانش آموزان عزیز و مربی آنها در راه کسب علم و دانش دچار چنین حادثه‌ای شده و جان خود را از دست دادند و قطعا در نزد خداوند متعال جایگاه والایی خواهند داشت.

استاندار هرمزگان افزود: تمامی ملت ایران از بروز این حادثه عزادار شدند و روسای قوا، وزرا، مسئولان عالی رتبه و سایر اقشار مردم نیز با خانواده‌های داغدیده ابراز همدردی کردند.

جادری تصریح کرد: براساس دستور کتبی رئیس جمهوری و وزیر کشور نخستین گزارش از این حادثه را به مراجع مربوط ارسال کردیم.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید تعدادی از مدارس را به نام این دانش آموزان نامگذاری کند، اظهار داشت: این دانش آموزان، انسان‌های پاک و مطهری بودند که باید نام و یاد آنها را همواره زنده نگه داریم و ضمن نامگذاری مدارس، در شهرها نیز خیابان‌ها به نام آنها نامگذاری شود.

استاندار هرمزگان بیان کرد: امروز با پیگیری‌های صورت گرفته و همکاری خوب مدیران شرکت بیمه دانا بخشی از مبلغ دیه جان‌باختگان در قالب چک بانکی به خانواده‌ها تحویل داده می‌شود.

جادری گفت: هشت نفر از مصدومان این حادثه هنوز در بیمارستان‌های شیراز بستری هستند و مابقی مصدومان از بیمارستان مرخص شده‌اند که متناسب با آسیب مصدومان و براساس نظریه کارشناسان و پس از تکمیل پرونده‌ها، دیه مصدومان نیز پرداخت خواهد شد.

در پایان این دیدار بخشی از مبلغ دیه هفت دانش آموز و یک مربی که بر اثر حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگان جان خود را از دست دادند، در قالب چک بانکی به خانواده‌های آنها تحویل داده شد.

۱۰ خانه صنایع دستی در هرمزگان راه‌اندازی می‌شود

محسن ضیایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری هرمزگان گفت: در سال جاری ۱۰ خانه صنایع دستی در هرمزگان ایجاد می‌شود که از این تعداد تاکنون چهار خانه صنایع دستی راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به طرح افزایش خانه‌های صنایع‌ دستی در هرمزگان، عنوان کرد: توسعه خانه‌های صنایع دستی طرح مناسبی است که می‌توان در قالب آن با کمترین هزینه شغل پایدار ایجاد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری هرمزگان ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم ما ایجاد خانه‌های صنایع دستی در شهرها و روستاهای هرمزگان است و در سال 94  در اولین اقدام با توجه به جاذبه‌های گردشگری و قدمت بندرکنگ اولین مرکز خانه صنایع دستی در این شهر ایجاد شد.

 ضیایی افزود: در سال جاری 10 خانه صنایع دستی در هرمزگان ایجاد می‌شود که تاکنون چهار خانه صنایع دستی راه‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: اهدافی که در این راستا پیگیری شده شامل بسترسازی در جهت افزایش تولیدات صنایع دستی و کمک به اقتصاد محلی با توجه کاربردی بون صنایع دستی در هرمزگان بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری هرمزگان گفت: نزدیک به 64 هزار صنعتگر ثبت شده صنایع دستی در هرمزگان داریم که بیش از 98 درصد آنها بانوان هستند و ایجاد خانه‌های صنایع دستی کمک بسیاری به رونق اشتغال و کار آنها خواهد داشت.

ضیایی بیان کرد: همچنین در دانشگاه هرمزگان رشته صنایع دستی تدریس می شود که برای اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته با راه‌اندازی خانه‌های صنایع دستی برنامه‌ریزی شده است./۸۵۱/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات