۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۵۲۶۱۴۸

چند خبر کوتاه از استان هرمزگان

تشییع نوجوان ۱۰ ساله شهید حادثه تروریستی ناصریه عراق در رودان، برگزاری یادواره ۴۹ شهید محله الشهدا در بندرعباس، گسترش فعالیت‌های قرآنی در محلات بندرعباس و معرفی آثار مذهبی گردشگری هرمزگان همزمان با ایام محرم از جمله اخبار کوتاه استان هرمزگان است.
اخبار کوتاه استان هرمزگان

به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، پیکر پاک و مطهر نوجوان شهید هرمزگانی حادثه تروریستی ناصریه عراق فردا صبح در شهر رودان تشییع و تدفین می شود.

 صبح امروز شنبه(25 شهریور ماه جاری) پیکر شهید «محمد یاسین روشی » نوجوان 10 ساله رودانی وارد استان هرمزگان شد.
 
فردا(یکشنبه 26 شهریور) راس ساعت مراسم تشییع پیکر نوجوان شهید حادثه تروریستی ناصریه عراق با حضور اقشار مختلف مردم شهید پرور رودان در مرکز این شهرستان برگزار می شود.
 
مردم ولایت مدار و همیشه در صحنه شهرستان رودان پیکر این نوجوان شهید را از میدان امام(ع) تا گلزار شهدای این شهر تشیع و سپس در جوار دیگر شهدا آرام خواهد گرفت.

گفتنی است، محمد یاسین روشی، نوجوان 10 ساله رودانی که زائر عتبات عالیات بود، عصر پنجشنبه هفته گذشته(23 شهریور) در حمله مسلحانه به رستورانی در ناصریه عراق از ناحیه سر هدف اصابت گلوله قرار گرفت و ساعاتی بعد به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

آیین اختتامیه جشنواره فرهنگی و ورزشی مساجد بندرعباس برگزار شد

محمد مهدی جهانبخش، مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری بندرعباس در این آیین بیان کرد: بسیار خرسندیم که توانستیم اولین دوره از جشنواره فرهنگی و ورزشی مساجد بندرعباس را برگزار کنیم تا فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی در مساجد بندرعباس پرشورتر شود.
 
وی افزود: مقام معظم رهبرى بر ٣ موضوع تحصیل، تذهیب و ورزش تأکید دارند و اینک خوشحالیم که این خصلت‌ها در افراد حاضر در این جشنواره وجود داشت.

به گفته جهانبخش؛ برگزاری این جشنواره فرهنگی و ورزشی در دهه ولایت از نکات برگزیده این جشنواره به شمار می‌رفت و امیدوارم بتوانیم هرساله این جشنواره را در این دهه برگزار کنیم.
 
وی ادامه داد: در این جشنواره که به همت سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری بندرعباس و دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هرمزگان مسابقات در رشته‌های فوتسال، والیبال، فوتبال دستی، تنیس روی میز، بازی‌های رایانه‌ای، حفظ و قرائت قرآن کریم با حضور پرشور جوانان و نوجوانان بندرعباسی برگزار شد.

گفتنی است؛ در آیین اختتامیه این جشنواره فرهنگی و ورزشی از شرکت‌کنندگان برتر در هر رشته با اهدای لوح و جوایز تقدیر به عمل آمد.

یادواره ۴۹ شهید محله الشهدا در بندرعباس برگزار می‌شود

یادواره ۴۹ شهید محله الشهدا پنجشنبه ۳۰ شهریور ماه جاری در بندرعباس برگزار می‌شود.

به همت پایگاه مقاومت بسیج الشهدا و با همکاری کانون فرهنگی هنری الشهدا، یادواره شهدای محله الشهدا پنجشنبه 30 شهریور پس از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد صاحب الزمان(عج) محله الشهدا برگزار خواهد شد.
 
این مراسم با حضور خانواده های معزز شهدا، جانبازان و ایثارگران و عموم مردم همراه با مدیحه سرایی ذاکیرن اهل بیت (ع) برگزار می شود.

فعالیت‌های قرآنی در محلات بندرعباس گسترش می‌یابد

در راستای ترویج رشته‌های قرآنی و مأنوس شدن نونهالان و نوجوانان با قرآن کریم، فعالیت‌های قرآنی در محلات بندرعباس توسط سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری بندرعباس با همکاری مؤسسه قرآنى بيت النور گسترش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، محمد مهدی جهانبخش، مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری بندرعباس در جمع خبرنگاران بیان کرد: باید توجه داشت که انس با قرآن کریم موجب نشاط و شادابی انسان در زندگی روزمره‌ است که پاداش اخروی را نیز در پی دارد.
 
وی افزود: دین مقدس اسلام، به قرآن کریم به‌عنوان بزرگ‌ترین کتاب آسمانی مسلمانان بسیار اهمیت داده است و در حقیقت این کتاب آسمانی قوانین جامع هدایت انسانی به شمار می‌آید.
 
جهانبخش عنوان کرد: گسترش فعالیت‌های قرآنی در محلات مختلف شهر بندرعباس باعث مأنوس‌تر شدن شهروندان با قرآن کریم در جهت بهره‌گیری از فرامین قرآنی و به کار بستن آن‌ها در زندگی خواهد شد.
 
وی یادآور شد: در همین راستا سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری بندرعباس با همکاری مؤسسه قرآنى بيت النور در جهت گسترش فعالیت‌های قرآنی در محلات مختلف شهر بندرعباس اقداماتی را در دست برنامه‌ریزی و اجرا دارد.

آثار مذهبی گردشگری هرمزگان همزمان با ایام محرم معرفی می شود

محسن ضیایی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان در مورد هفته گردشگری و تقارن آن با ماه محرم بیان داشت:  در هر کجای ایران که قدم بگذاری، ایمان را در وجود مردم حس خواهی کرد؛ ایمانی قوی که پشتوانه ای محکم دارد. اماکن مذهبی شهرهای مختلف چون مساجد، امامزاده ها، بقعه ها و ... جاذبه های مهم گردشگری هستند و مردم بسیاری به هدف زیارت قصد سفر می کنند.

وی عنوان کرد: در جنوب ایران، مردم عاشق و معتقد جنوبی بناهایی را برای خلوت با معبود بنا کرده اند که درونش دل آرام می گیرد و بری می شوی از هر چه سختی و دلتنگی است. آن ها با توجه به شیوه و اسلوب معماری منطقه خود، مساجد و بنای زیارتگاه ها را ساخته و مامنی را برای اهالی و میهمانان شهر ایجاد کرده اند.

به گفته ضیایی، مسجد گله داری از جمله مساجد مهم در استان هرمزگان است، این مسجد در سال ۱۲۹۶ هجری قمری در محله اوزی ها مسجدی با صحن، شبستان و مناره توسط حاج عبدالرحیم گله داری ساخته شد و حاج شیخ احمد گله داری مسجد را در سال ۱۳۳۸ هجری قمری بازسازی کرد،۳۶ ستون گچبری شده در شبستان بزرگ مسجد و شبستانی در زیر مسجد برای نمازگزاران در فصل زمستان وجود دارد، در ضلع شمالی مسجد بناهای جدیدی از سال های پیش تا کنون، در حال ساخت است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان افزود: بزرگترین مرکز مذهبی هرمزگان، بارگاه امامزاده سید مظفر در بندرعباس است که هر روز شاهد حضور زائران بسیار از نقاط مختلف استان هرمزگان می باشد. وی یکی از نوادگان امام موسی ابن جعفر (ع) بوده که در اوایل قرن پنج هجری، در این منطقه از دنیای فانی بار بربست و در همین مکان به خاک سپرده شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) به نام سیدکامل در این شهر به خاک سپرده شده، محل دفن این امامزاده در گذشته، قبرستان اهالی شهر بوده اما در حال حاضر تنها اجازه ی دفن افراد سرشناس در جوار امامزاده سیدکامل (ع) داده می شود. گنبد سفید و زیبای این بارگاه مقدس از دور چشم نواز و دیدنی است.

ضیایی ابرازداشت: نام این محله نیز به حرمت امامزاده، به محله امامزاده سید کامل معروف شده است. بسیاری از مردم بندرعباس و شهرهای دیگر استان هرمزگان برای برآورده شدن حاجات خود به این مکان مقدس می آیند. از افراد سرشناسی که در جوار سیدکامل (ع) به خاک سپرده شده اند، می توان به سدید السلطنه، شاعر و نویسنده بندرعباسی، خادمان آستان امامزاده و ... اشاره کرد.

وی ادامه داد: یکی از امامزاده ها بسیار مورد توجه مردم جنوب، امامزاده شاه محمد تقی(ع) در بخش مرکزی شهر است. تزیینات سقف و مناره ها که به شیوه میناکاری و شیشه های رنگی می باشد جلوه ی این مکان مقدس را دوچندان کرده است.

 وی در ادامه در تشریح برنامه های هفته گردشگری اظهارداشت: ۵مهر روز جهانی گردشگری و آغاز هفته گردشگری همزمان با دهه اول محرم است و برنامه های گردشگری با رویکرد معرفی آثار معنوی برگزار می شود. در هفته گردشگری برنامه های متنوع مذهبی در حوزه گردشگری به گردشگران معرفی خواهد شد.

ضیایی با بیان اینکه هفته گردشگری با غبار روبی گلزار شهدا آغاز می شود، عنوان کرد: مراسم های تعزیه خوانی، علم گردانی، سینه زنی نشسته، نواختن زنگ گردشگری یکی از مدارس و حضور راهنمایان گردشگری در مراسم آغاز شروع سال تحصیلی از جمله برنامه های مهم هفته گردشگری است.

وی از برگزاری مراسم تجلیل از فعالان تشکل های بخش خصوصی صنعت گردشگری در این هفته خبر داد و گفت: رونمایی از اپلیکیشن جهانگردی، برگزاری همایش و کارگاه آموزشی همیار گردشگر، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه راهنمایان و مدیران فنی از دیگر برنامه های هفته گردشگری است.

وی تصریح کرد: برگزاری تور رودخانه نوردی برای فعالان حوزه گردشگری با همکاری بخش خصوصی از دیگر برنامه های مهم هفته گردشگری است.

توسعه بنادر و صنایع دریایی کاهش وابستگی کشور به نفت را در پی دارد

حسین هاشمی تختی رییس کمیته بنادر، دریانوردی و صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی در نشستی که به مناسبت روز دریانوردی برگزار شد ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای رییس جدید سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: اگر به صنایع دریایی توجه ویژه‌ای شود صادرات و تجارت ما رونق پیدا می‌کند و درآمدزایی و ارزآوری لازم را برای کشور به ارمغان می‌آورد تا وابستگی کشور به صنعت نفت کمتر شود.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی باید ارتقاء پیدا کند و ما باید در مناطق مختلف بنادر خود را توسعه دهیم.

رییس کمیته بنادر، دریانوردی و صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی بنادر را برای اقتصاد کشور ارزآور دانست و افزود: کشور ما از ظرفیت خوبی در بخش بنادر و دریانوردی برخوردار است که باید از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوب استفاده شود و اگر بنادر کشور ما توسعه پیدا کند، می‌توانیم با کشورهای حاشیه خلیج فارس در این عرصه رقابت کنیم.

وی با بیان اینکه منطقه خلیج فارس و سواحل مکران محل خوب و مناسبی برای توسعه بنادر است اظهار داشت: ما نباید از بندر خمیر، بندر لنگه، بندر تیاب و بندر جاسک غافل شویم و این بنادر نه تنها می‌توانند باعث رونق اقتصادی استان هرمزگان بلکه می‌توانند چرخه اقتصاد کشور را به حرکت درآورند.

هاشمی تختی با تاکید بر اینکه بنادر و صنایع دریایی می‌تواند نقش خوبی برای توسعه و عمران کشور داشته باشد، تصریح کرد: اگر به صنایع دریایی توجه ویژه‌ای شود صادرات و تجارت ما رونق پیدا می‌کند و درآمدزایی و ارزآوری لازم را برای استان و کشور به ارمغان می‌آورد تا وابستگی کشور به صنعت نفت کمتر شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی وزارت راه و شهرسازی را وزارتی بزرگ و مهم دانست و گفت: بخش مسکن و شهرسازی و بنادر و دریانوردی هر کدام ظرفیت ارتقاء به وزارتخانه را دارند چون هر کدام گستردگی و اهمیت زیادی در توسعه همه‌جانبه کشور و نقشی اساسی و مهم  در اقتصاد و معیشت و رفاه مردم دارند.

رییس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت هماهنگی و همکاری بین دستگاه‌ها برای ایمنی راه‌ها تاکید کرد و افزود: باید شورای عالی ایمنی راه‌ها تشکیل شود و مسؤولیت آن بر عهده بالاترین مقام یعنی شخص رییس جمهور قرار گیرد تا تصمیمات و دستورات لازم الاجرا شود./۸۵۱/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات