۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۵۳۰۸۱۳

چند خبر کوتاه از استان هرمزگان

افزایش تعداد موسسات قرآنی استان هرمزگان، معرفی برترین های بخش مقالات هفتمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) ، برگزاری پنجمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی و تاکید بر پاسداری از امنیت عمومی و دفاع از حقوق مظلومان از جمله اخبار کوتاه استان هرمزگان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، علیرضا درویش نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان از صدور مجوز راه اندازی موسسه‌های جدید قرآنی و حمایت از آن‌ها خبرداد و گفت:‌ نزدیک به 100 موسسه قرآنی در سراسر استان هرمزگان فعال است که بخش قابل توجهی از آن در شهرستان بندرعباس می‌باشد.

وی افزود: وظیفه اصلی موسسه‌های قرآنی اشاعه آموزه‌های قرآن و گسترش سیره اهلبیت عصمت و طهارت به ویژه برای جوانان و نوجوانان می‌باشد.

مدیر کل ارشاد هرمزگان ضمن اعلام اینکه به زودی بازدید از مؤسسات قرآن کریم در سراسر استان را آغاز می‌کند، بیان کرد: به عنوان نمونه امروز از موسسه جامعه القرآن شهید عبدالکریمی بازدید کردیم و از نزدیک روند برنامه‌ها و فعالیت‌های آنها موردبررسی قرار گرفت.

وی، حمایت از موسسه‌های قرآنی را اولویت اصلی فرهنگ و ارشاد استان برشمرد و ادامه داد: به زودی صدور فعالیت موسسه‌های قرآنی جدید آغاز می‌شود و حمایت‌های لازم نیز از آنها صورت می‌گیرد.

درویش نژاد در ادامه آخرین مهلت ثبت نام دریافت تسهیلات فرهنگی هنری تعاونی‌های روستایی را پایان اسفندماه امسال ذکر کرد و افزود: به جهت استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، علاقه مندان واجد شرایط می‌توانند در زمینه تولید محصولات فرهنگی و هنری بر مبنای فرهنگ بومی-اسلامی از این تسهیلات برخوردار شوند.

مدیر کل ارشاد هرمزگان افزود: نوع تسهیلات تعاونی روستایی است که بر مبنای توجیه فنی طرح میزان وام مشخص می‌شود و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به واحد اشتغال اداره کل نسبت به ثبت نام و نام نویسی اقدام کنند.

به گفته وی، هنرمندان برای دریافت تسهیلات در رشته‌های مدو لباس، هنرهای حجمی و ساخت ابزار و ادوات تعزیه، طراحی و ساخت دکوراسیون داخلی، طراحی و ساخت عروسک‌های نمایشی، صنعت کاغذسازی، طراحی و ساخت جعبه‌های فانتزی، طراحی و ساخت مانکن می‌توانند از این فرصت بهره مند شوند.

معرفی برترین های بخش مقالات هفتمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی لبخندان، مدیر موسسه فرهنگی اندیشه های اسلامی سجادیه گفت: بیش از 120 مقاله از محققین و اندشمندان داخلی و خارجی به دبيرخانه هفتمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) ارسال شده بود كه در نهايت 9 اثر پذيرفته شد.

وی افزود: هیات داوران کنگره هفتم، متشکل از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه، پس از بازبینی دقیق آثار، پدیدآورندگان مقالات در سه بخش «برتر»، «برگزیده» و «منتخب» را معرفی کردند.

دبیر کمیته علمی کنگره بین المللی امام سجاد(ع) عنوان کرد: علی یاور غفاری با مقاله «جایگاه حقوق زوجین در زندگی مشترک با توجه به رساله الحقوق امام سجاد(ع)»، فریده عبودیت از قم با مقاله «مبانی و روش های سبک زندگی در حوزه تعاملات اقتصادی با محوریت صحیفه سجادیه» و امان الله شفایی و صالحه شریفی از قم نیز با مقاله «بررسی نظام معیشتی امام سجاد(ع) در چهار چوب معیشت پایدار» به عنوان پدیدآورندگان بخش مقالات برتر انتخاب شدند.

وی ادامه داد: هیات داوران همچنین در بخش مقالات برگزیده، محسن پرویش از گیلان با مقاله «تدابیر اقتصادی و معیشتی و راهکارهای تولید و توسعه اقتصادی در سیره امام سجاد(ع)، عزیزالله علیزاده سالطه از خوی با مقاله «حقوق متقابل خداوند و بندگان از نگاه امام سجاد(ع) با توجه به رساله الحقوق و ابوذر سالپور و صغری عامری سیاهویی از بندرعباس با مقاله «رویکرد امام سجاد(ع) در مواجهه با وضع معیشتی جامعه را به عنوان آثار بخش برگزیده معرفی کردند.

لبخندان اضافه کرد: مقاله عباسعلی اخوان ارمکی با عنوان «تبیین اساسی ترین حقوق زن و شوهر در رساله الحقوق امام سجاد(ع) و راهکارهای اتحکام خانواده»، اثر ساجده العبد الخانی از جامعه المصطفی قم با موضوع «جایگاه حقوقی زوجین در زندگی مشترک» و مقاله زهرا زارعی با عنوان «بررسی جایگاه حقوقی زوجین در زندگی مشترک از منظر رساله الحقوق» به عنوان مقالات بخش منتخب شناخته شدند. 

وی با اشاره به جوایز برترین ها، بیان کرد: 10 میلیون ریال به صاحبات آثار بخش برتر، هشت میلیون ریال به پدیدآورندگان آثار بخش برگزیده و هفت میلیون ریال نیز به منتخبین اهدا می شود.  

مدیر موسسه فرهنگی اندیشه های اسلامی سجادیه، نقش نماز در زندگی حقیقی و حقوقی جامعه مسلمین از نگاه امام سجاد (ع)، بررسی و تبیین حقوق اعضای بدن در رسانه الحقوق امام سجاد (ع) و تحلیل و بررسی مساله اشتغال و معیشت در آموزه های امام سجاد (ع) را از موضوعات هفتمین کنگره بین المللی «امام سجاد (ع)»، حقوق متقابل خداوند و بندگان از نگاه امام سجاد (ع) با توجه به رسانه الحقوق و بررسی جایگاه حقوقی زوجین در زندگی مشترک با توجه به رساله الحقوق را از موضوعات فراخوان بخش مقالات هفتمین کنگره بین المللی امام سجاد (ع) برشمرد.

تاثیر اقتصادی بخش گردشگری در هرمزگان باید دو برابر صنعت و کشاورزی باشد

فریدون همتی استاندار هرمزگان در پنجمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان هرمزگان گفت: باید در هرمزگان برنامه مناسبی برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری داشته باشیم و تاثیر اقتصادی این بخش باید دو برابر بخش صنعت و کشاورزی باشد.

وی با تاکید بر اینکه این ستاد باید به عنوان بالاترین ستاد تمامی کارگروه‌های اقتصادی استان تعریف شود، اظهار داشت: بانک اطلاعاتی تمامی اقدامات باید در ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل شود و دبیرخانه ستاد با سیاست‌گذاری کلان ظرفیت اقتصاد مقاومتی تمامی بخش‌ها را جمع آوری و ارائه کند.

وی ادامه داد: برنامه اقتصاد مقاومتی که در سطح ملی تعریف شده، از برش‌های استانی نیز برخوردار است اما باید ظرفیت‌های محلی که در برنامه کلان دستگاه‌ها تعریف نشده نیز توسط هرکدام از دستگاه‌های اجرایی تعیین و به عنوان برنامه پیش‌رو مطابق آن عمل شود.

استاندار هرمزگان بر لزوم به‌کارگیری ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و افزود: این شرکت‌ها تجربیات موفقی دارند که می‌توان از آن بهره برد.

همتی با بیان اینکه در آمایش سرزمینی ایجاد صنایع بزرگ انرژی‌بر در شرق و غرب هرمزگان تعریف شده است، عنوان کرد: باید در استان آمادگی لازم را جهت پشتیبانی از این صنایع ایجاد کنیم.

وی ظرفیت بخش گردشگری را بسیار گسترده دانست و بیان داشت: باید در هرمزگان برنامه مناسبی برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری داشته باشیم و تاثیر اقتصادی این بخش باید دو برابر بخش صنعت و کشاورزی باشد.

استاندار هرمزگان تاکید کرد: ظرفیت‌های متنوع دستگاه‌های مختلف در زمینه اقتصاد مقاومتی در هرمزگان باید در ستاد اقتصاد مقاومتی یکپارچه‌سازی و اطلاعات آن تجمیع شود.

باید به دنبال پاسداری از امنیت عمومی و دفاع از حقوق مظلومان باشیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اکبری رییس‌ کل دادگستری استان هرمزگان گفت: تحقق اهداف مقدس نظام اسلامی تنها در سایه توجه به تعامل سازنده و ارتقاء سطح همکاری‌ها با دیگر دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و امنیتی و همچنین شفاف‌سازی و پاسخگویی در برابر مطالبات به‌حق مردم محقق خواهد شد.

وی افزود: شکرگزاری از نعمت استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تنها در سایه خدمت صادقانه محقق خواهد شد و آشنایی هرچه بیشتر با مسائل و مشکلات مردم می‌تواند مدیران و مسئولین را به‌منظور برنامه‌ریزی مؤثر در جهت تأمین مطالبات مردم یاری رساند.

حجت الاسلام اکبری بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین فرصت‌های خدمت‌رسانی به مردم در عرصه اشتغال به امر قضاوت تجلی می‌یابد، تصریح کرد: مقام دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم با عهده‌داری مسئولیت تعقیب، تحقیق و کشف جرائم و همچنین اجرای احکام به‌عنوان شاخص‌ترین چهره مسئول در مجموعه دادسرای عمومی و انقلاب، نقش بی‌بدیل و سرنوشت سازی در مبارزه با قانون‌شکنی و بی‌عدالتی، ظلم‌ستیزی و احقاق حقوق عامه ایفاء می‌کند.

رییس‌کل دادگستری استان هرمزگان در ادامه با تقسیم‌بندی وظایف دادستان به دو بخش اداری و قضایی؛ حفاظت و صیانت از حقوق عامه، نظارت بر اجرای قوانین، نظارت و ریاست بر ضابطین و ریاست دادسرای عمومی و انقلاب را از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت دادستان دانست.

وی با اشاره به اصل ۱۵۶ قانون اساسی و ماده ۹۳ قانون آیین دادرسی کیفری ضمن تأکید بر حفظ استقلال و بی‌طرفی دستگاه قضایی، التزام به این اصول بنیادی را به‌منزله پرهیز از تأثیرپذیری از القائات و فشار خارجی از قبیل تبلیغات رسانه‌ای و همچنین توجه به تمایلات عاطفی، تعلقات خانوادگی، قومی، نژادی و عقیدتی در جریان دادرسی عنوان کرد و افزود: حفظ استقلال دستگاه قضایی به معنای جزیره‌ای عمل کردن و عدم تعامل با دیگران نیست و تأمین منافع کشور و تحقق اهداف مقدس نظام اسلامی تنها در سایه توجه به تعامل سازنده و ارتقاء سطح همکاری‌ها با دیگر دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و امنیتی و همچنین شفاف‌سازی و پاسخگویی در برابر مطالبات به‌حق مردم محقق خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اکبری در پایان بیان کرد: پاسداری از امنیت عمومی و دفاع از حقوق مظلومان ازجمله وظایف مهم دادستان است و از شاخص‌های مهم حقوق عامه برخورداری آحاد مختلف مردم از نعمت امنیت است که در عملکرد دادستان جلوه‌گر خواهد شد./۸۵۱/پ۲۰۴/ب۲

ارسال نظرات