۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۵۳۳۵۶۸
رییس مرکز اسلام و علوم کانادا:

علوم انسانی اسلامی باید مبتنی بر آموزه های وحیانی رسول اکرم باشد

رییس مرکز اسلام و علوم کانادا گفت: ما باید برای رشد علوم انسانی اسلامی یک سیستم آموزشی واحد مبتنی بر آموزه های وحیانی رسول اکرم(ص) در مدارس و دانشگاه‌ها داشته باشیم.
مظفر اقبال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مظفر اقبال رییس مرکز اسلام و استاد دانشگاه از کانادا امروز چهارمین دوره کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، با ارائه گزارشی مختصر از روند برگزاری چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانیِ اسلامی گفت:  علوم انسانی باید بتواند تمام نیازهای بشر را برآورده کند و این تنها از طریق وحی و پیامبر آسمانی قابل احیا است.

وی افزود: امروز تمدن اسلامی با نوعی چالش نوین اسلامی مواجه است، برای نخستین بار جنبش اسلامی شکل گرفته که باید با جهان بینی های موجود مقابله کند تا به مواردی که به پیامبر(ص) وحی شده است اتصال دهد.

اقبال اظهار داشت: قرآن چاره چوبی را به ما ارائه می‌دهد که می‌توان با آن همه شاخه‌های علوم انسانی و اسلامی را تدوین کرد، تحقیقات نشان می دهد که اگر روانشناسی و سایر علوم مبتنی بر مطالعات قرآنی باشد کیفیت بسیار بالایی خواهند داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نفس وضعیت اماره و شهوانی دارد، عنوان کرد: مکتب فکری غرب با تصور اینکه بر اساس عقل گرایی است هیج دریچه ای از بهشت به روی خود باز نگذاشته است و نمی تواند به سوی خالق خود حرکت کند، پس مفهومی که ما درباره تمدن اسلامی مطرح می کنیم کاملا با مکاتب و علوم انسانی غربی متفاوت است.

وی افزود: ما تمدن اسلامی را از نظر معنوی بررسی کنیم که بسیار غنی و با صلابت‌تر از آن چیزی است که از مکاتب دیگر گرفتیم، اما باید توجه کنیم که تمدن اسلامی طی قرون ۱۸ و ۱۹ به صورت ناقصی بروز و ظهور داشته است  به علت نفوذ سکولاریسم در علوم انسانی و اسلامی پر از مشکلات شده بود، چراکه جهان اسلام گرفتار استعمار شده بود که سیستمهای آموزشی آنها از بین بردند.

مظفر اقبال ابراز کرد: ما باید قالبی را تعریف کنیم که سبب توسعه و اشاعه علوم انسانی و اسلامی شود که دانشگاه ها در دنیای اسلام از آن پیروی کنند، در این زمینه دانش جهان بینی و تعالیم وحی تنها امید ما برای توسعه است.

این استاد دانشگاه افزود: برای رسیدن به این منظور باید نسل جدیدی از اندیشمندان و متفکران اسلامی را تربیت کنیم که قواعد و ارکان اصلی علوم انسانی اسلامی را ساماندهی کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید برای رشد علوم انسانی اسلامی یک سیستم آموزشی واحد مبتنی بر آموزه های وحیانی رسول اکرم در مدارس و دانشگاه‌ها داشته باشیم./807/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات