۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۵۴۲۴۵۰

​چند خبر کوتاه از استان هرمزگان

تجلیل از برگزیدگان دهمین دوره مسابقات قرآن ویژه خانواده‌های کارکنان وزارت دفاع منطقه جنوب کشور، تاکید بر سهم بسزای هرمزگان در تامین سوخت کشور و آموزش بیش از دو هزار خردسال به روش مهدالرضا از اهم اخبارکوتاه استان هرمزگان است.
اخبار

به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، محمد براتی مسؤول دارالقرآن سازمان صنایع دریایی کشور گفت: برگزیدگان دهمین دوره مسابقات قرآن ویژه خانواده‌های کارکنان وزارت دفاع منطقه جنوب کشور در بندرعباس تجلیل شدند.

وی از برگزاری دهمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه خانواده‌های کارکنان وزارت دفاع منطقه جنوب کشور با حضور استان‌های کرمان، سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان خبرداد و اظهار داشت: این دوره مسابقات به‌میزبانی صنایع دریایی هرمزگان در حسینیه عاشقان‌ثارالله بندرعباس برگزار و از برگزیدگان در رشته‌های مختلف قرآنی تجلیل به‌عمل آمد.

براتی در ادامه ضمن تشریح اسامی برگزیدگان این دوره از مسابقات افزود: در رشته اذان، محمدصادق محمدی از صنایع شهید درویشی بندرعباس، علی نوبانی از کرمان و محمدجواد مرشدی از شهید درویشی به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند.

مسؤول دارالقرآن سازمان صنایع دریایی کشور تصریح کرد: در رشته تحقیق، کیانوش جلالی رتبه سوم و حفظ یک جزء ویژه همسران نیز مریم حسن پور از صنایع شهید درویشی رتبه نخست را کسب کردند.

براتی ادامه داد: همچنین در رشته حفظ یک جزء ویژه دختران بالای 16 سال، الهه علیم نژاد از شرکت هواپیماسازی بندرعباس رتبه نخست، در رده زیر 16 سال نیز فاطمه ثنا سهامی، فاطمه کمالی و غزاله حیدری نیز به ترتیب موفق به کسب رتبه اول تا سوم شدند.

وی همچنین گفت: در رشته حفظ 10 جزء ویژه دختران زیر 16 سال؛ محدثه باقری، فاطمه غضنفری از کرمان رتبه اول و دوم، حفظ 5 جزء ویژه دختران نیز رومینا غضنفری رتبه 8 نخست را کسب کردند.

مسؤول دارالقرآن سازمان صنایع دریایی کشور اضافه کرد: همچنین مهین زاهدی از فروشگاه اتکا بندرعباس و زهرا ادیب‌نیا از صنایع دریایی شهیددرویشی مقام نخست، عفیفه بناوند از فروشگاه اتکا بندرعباس مقام دوم و سپس سیده روح انگیز مهدوی از شهید درویشی بندرعباس مقام سوم رشته ترتیل ویژه همسران را کسب کردند و همچنین ابوالفضل برتینا و علی نوبانی از شرکت اعتماد تجارت میثاق موفق به کسب رتبه سوم رشته ترتیل ویژه پسران شدند.

براتی بیان داشت: معصومه حمزه‌ای و مائده رستمی از صنایع شهیددرویشی رتیه اول و دوم رشته ترتیل دختران را کسب کردند و همچنین فاطمه زهرا محسنی‌فر، اسماء محسنی‌فر و فاطمه معصومه گلکار،  به ترتیب موفق به کسب مقام اول تا سوم رشته ترتیل زیر 16 سال شدند.

وی افزود: در رشته تفسیر جزء 11 قرآن کریم ویژه همسران در مقطع دیپلم، فاطمه فرهادی مقام دوم، مهین زاهدی و زهرا آقاجانی هر دو رتبه سوم، در رشته مفاهیم سطح دو نیز مرضیه دهقان‌پور، زهرا ادیب‌نیا و الهام یزدی روح‌الامینی رتبه اول تا سوم را کسب کردند.

مسؤول دارالقرآن سازمان صنایع دریایی کشور در پایان گفت: در رشته تفسیر مفاهیم سطح دو ویژه دختران نیز زهره کریم‌نژاد رتبه نخست، زهره‌رضایی رتبه دوم و مائده‌رستمی نیز رتبه سوم و سپس سجاد کریم‌نژاد در رشته تفسیر سطح دو ویژه پسران مقام سوم را از آن خود کردند.

هرمزگان سهم بسزایی در تامین سوخت کشور دارد

احمد مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: سهم هرمزگان در تامین سوخت کشور تاثیرگذار بوده و باید برای دادن حق مردم استان ، دولت تلاش کند و سهم مردم را از استخدام در پالایشگاه‌ها و کارخانه‌جات پتروشیمی و ... بدهد.

وی افزود: 18درصد از سهم سوخت کشور مستقیما  و 45 درصد سوخت به‌طور غیرمستقیم از هرمزگان تأمین می‌شود و این نشان می‌دهد که نقش هرمزگان در تأمین سهمیه سوخت کشور چشمگیر است و باید خواسته و مطالبات مردم از وزیر نفت محقق شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: تولید نفت ، گاز ، گازوییل و سایر مشتقات نفتی روزانه در هرمزگان اتفاق می‌افتد و باید خواسته مردم در قالب راه‌اندازی و احداث پالایشگاه‌های جدید، کارخانجات پتروشیمی و استخدام جوانان بومی در این مراکز مدنظر قرار  بگیرد.

مرادی تصریح کرد: هرمزگان به لحاظ دارا بودن ظرفیت دریایی و همجواری با دریا قابلیت احداث پالایشگاه‌ها و سایر صنایع را دارد و بسیاری از هزینه‌ها از این طریق کاهش می‌یابد بنابراین با احداث هر کارخانه باید سهم مردم هرمزگان در قالب استخدام جوانان داده شود.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در جلسات متعدد با وزیر نفت بصورت شفاهی و کتبی و هم در صحن علنی مجلس از ایشان خواسته‌ایم که سهم هرمزگان را از صنایع و پالایشگاه‌ها در قالب احداث مراکز جدید و سهمیه استخدامی بدهند چرا که این حق جوان هرمزگانی است که بتواند در استان و شهر خود استخدام شده و در کنار خانواده‌اش باشد و آواره شهر واستان دیگری نشود.

وی با بیان اینکه تولید بنزین یورو 4 در هرمزگان و ارسال آن به سایر نقاط یکی از مواردی است که به‌شدت نمایندگان را درگیر کرده است، افزود: در حال تلاش هستیم که مردم منطقه هم از این بنزین پاک بهره‌مند شوند و فقط آلودگی‌ها سهم آنان نباشد.

بیش از 2 هزار خردسال به روش مهدالرضا آموزش قرآنی می‌بینند/ تربیت بیش از سیصد حافظ کل قرآن

مجید گلشادی مدیر دارالقرآن الکریم وزارت دفاع، با اشاره به روش‌های مختلف آموزشی قرآن در دارالقرآن الکریم وزارت دفاع گفت: این مرکز آموزشی قرآن کریم در بخش‌های مختلفی اعم از آموزشی، تبلیغ، ترویج، تحقیق و پژوهش فعالیت دارد.

وی در ادامه افزود: در بخش آموزش ویژه خانواده‌ها و کارکنان وزارت دفاع، 10 موسسه قرآنی عترت راه‌اندازه شده که یکی از این موسسات با عنوان موسسه قرآنی عترت نبی‌اکرم(ص) در جزیره قشم با استقبال بی‌نظیر مردم روبه‌رو شده است.

مدیر دارالقرآن الکریم وزارت دفاع تصریح کرد: 14 موسسه قرآنی نیز در استان‌ها و شهرستان‌های دیگر راه‌اندازی شده که آموزش‌های لازم را در تمامی رشته‌های قرآنی به صورت تخصصی اعم از روخوانی‌و روانخوانی، فصیح‌خوانی، تجوید، حفظ و قرائت قرآن توسط بهترین مربیان استانی به مخاطبان ارائه داده می‌شود.

گلشادی همچنین گفت: بیش از سیصدحافظ کل قرآن و 10 هزا نفر نیز از یک جزء تا 30 جزء در مدارس قرآنی وزارت دفاع مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: به لحاظ عدالت آموزشی، علاوه بر 15 مؤسسه قرآنی یادشده، 10 مرکز آموزشی غیرحضوری و به صورت تلفنی به همکاران و خانواده‌های آنان که تجمع سکونتی ندارند توسط مربیان قرآنی از تهران تحت آموزش قرار می دهند.

مدیر دارالقرآن الکریم وزارت دفاع همچنین از فعالیت 16 مهدکودک قرآنی در کشور خبر داد و گفت: بیش از 2 هزار خردسال به روش مهدالرضا آموزش قرآنی می‌بینند به طوری که قبل از ورود به دبستان، توانایی تلاوت تمامی آیات قرآن با لحن و تجوید عربی را دارند، کودکان در این مراکز همچنین مفاهیم و قصص قرآنی را به‌صورت کودکانه فرا می‌گیرند.

 گلشادی ابراز داشت: در مجموع بیش از 50 هزار نفر از خانواده‌های کارکنان به‌فراگیری آموزش‌های قرآنی مشغول هستند.

وی در ادامه، برگزاری مسابقات قرآنی را از دیگر فعالیت‌های دارالقرآن الکریم وزارت دفاع نام برد و گفت: به دلیل استقبال کارکنان و خانواده‌های آنان، مسابقات در سال جاری به صورت منطقه‌ای در 11 منطقه کشور پیش‌بینی شد، از طرفی نیز متمرکز شدن مسابقات و برنامه‌ها در تهران، هزینه‌هایی را درپی‌داشت، بنابراین هر استانی که توانایی برگزاری مسابقات را دارا بود به‌عنوان یک منطقه درنظر گرفته شد و استان هرمزگان نیز به عنوان منطقه جنوب کشور میزبان استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان بود.

مدیر دارالقرآن الکریم وزارت دفاع ادامه داد: در دهمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه خانواده‌های کارکنان وزارت دفاع منطقه جنوب کشور، 100 شرکت‌کننده به‌رقابت پرداختند.

جشنواره منطقه‌ای اختراعات و ابتکارات در هرمزگان برگزار می‌شود

علی رئوفی معاون اموراقتصادی استانداری هرمزگان درنشست هم‌اندیشی برگزاری جشنواره منطقه‌ای اختراعات و ابتکارات رویش پهنه خلیج فارس گفت: جشنواره منطقه‌ای اختراعات و ابتکارات رویش پهنه خلیج فارس با حضور پنج استان جنوبی کشور برای دومین بار به میزبانی استان هرمزگان برگزارمی شود

وی افزود: به واسطه اهمیت اختراعات و ابتکارات در کشور و ارج نهادن به جایگاه نخگبان، مخترعان، کارآفرینان و مبتکران این عرصه، معاونت اختصاصی زیر نظر شخص رییس جمهور پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اهمیت دانشگاه‌ها در توسعه ابتکارات و اختراعات، افزود: دانشگاه‌ها در عصرکنونی با تغییر رویکرد از آموزش محوری به سمت پژوهش محوری حرکت کرده‌اند.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان تصریح کرد:  نسل جدید دانشگاه‌ها در جوامع در حال تربیت فارغ‌التحصیلان پژوهش محور و کارآفرین هستند و دانشگاه‌های استان هرمزگان نیز باید به همین سمت حرکت کنند.

رئوفی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره منطقه‌ای اختراعات و ابتکارات رویش  پهنه خلیج فارس متشکل از پنج استان جنوبی کشور به همت بنیاد نخبگان استان هرمزگان و با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان، بیان داشت: دومین جشنواره منطقه‌ای اختراعات و ابتکارات رویش پهنه خلیج فارس متشکل از پنج استان جنوبی کشور شامل هرمزگان، بوشهر، فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد اوایل اسفندماه سال جاری به میزبانی استان برگزار می‌شود.

وی با قدردانی از تلاش‌های بنیاد نخبگان استان  برای برگزاری این رویداد مهم علمی، اظهار داشت: استانداری هرمزگان به صورت همه جانبه از برگزاری این جشنواره حمایت خواهد کرد و ضروری است دستگاه‌های اجرایی و مراکز علمی و آموزشی استان به ویژه آموزش و پرورش و مراکز دانشگاهی ارتباط و همکاری نزدیکی با بنیاد نخبگان استان در این رابطه داشته باشند.

رئوفی با اشاره به برنامه بنیاد نخبگان استان برای برگزاری مراسم نکوداشت یکی از مفاخر استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: متاسفانه اقدامات ماندگار جهت معرفی مفاخر استان هرمزگان صورت نپذیرفته است و این در حالی است که در بسیاری از استان‌ها  اقدامات مکتوب ماندگاری برای معرفی  اندیشمندان، نخبگان، علما و فقها چاپ و دراختیار عموم مردم قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: هرمزگان از نظر معرفی مفاخر خود نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر عقب است و حرکت بنیاد ملی  نخبگان هرمزگان برای برگزاری همایش نکوداشت یکی از مفاخر استان را به فال نیک می‌گیریم./851۲۰۴/ب۲

ارسال نظرات