سلامت فطرت لازمه پذیرش ولایت قرآن و ولایت رسول الله است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم زین العابدین امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به نکات تفسیری آیات یک تا پنج سوره گفت: در آیات ابتدایی سوره بقره به ویژگی های قرآن کریم و هدایت مؤمنان اشاره شده است.
استاد جامعه الزهرا افزود: در این آیات بیان شده که متقين داراى دو هدايت هستند همچناكه كفار و منافقين در دو ضلالت به سر می برند.
استاد حوزه علمیه خواهران ایمان به غیب، اقامه نماز، انفاق، پرداخت خمس و زکات، ایمان به خدا و رسول خدا(ص) و قرآن کریم را پنج ویژگی مؤمنان براساس آیات ابتدائی سوره بقره عنوان کرد، افزود: در این آیات بیان شده که ایمان مؤمنان و این صفات به دلیل هدایت مستقیم الهی است و به عبارت دیگر این آیات نشان دهنده دو نوع هدایت بر مؤمنان هستند.
زین العابدین با بیان این که هدایت الهی و فطری غیر از هدایت به وسیله کتاب است و براساس آیات سوره بقره همانطور که بیان شد مؤمنان داراى دو هدايت هستند، گفت: هدايت اول، هدایتی است كه مؤمنان به خاطر آن متقى شدند، و هدايت دوم، هدایتی است كه از جانب خداى سبحان بپاس تقوای مؤمنان به آنها عطا کرده است.
استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: براساس آیات سوره بقره كفار هم داراى دو ضلالت بوده و منافقين هم داراى دو كورى هستند به عبارت دیگر يكى ضلالت و كورى است که ناشی از خبث باطن منافق است كه موجب اوصاف خبيثه آنان از كفر و نفاق و غيره شده و دوم ضلالت و كورى اى است که خداوند به خاطر ضلالت و کوری باطنی اولی به عنوان مجازات به منافقان و کافران نسبت می دهد.
استاد جامعه الزهرا افزود: بر این اساس هدايت اول متقين از سلامت فطرت و هدايت دوم آنها از ناحيه قرآن ناشی شده و فرع بر هدايت اول است و به عبارت دیگر متقين ميان دو هدايت واقع شده اند، همچنان كه كفار و منافقين ميانه دو ضلالت قرار گرفته اند و باید توجه داشت که هدایت و ضلالت هر سه گروه به واسطه فطرت و هدایت کتاب است که هدایت قرآنی مؤمنان به واسطه ایمان و افزایش ضلالت کافران و منافقان به واسطه قرآن به دلیل طینت بد آنان است و به بیان دیگر مؤمنان به واسطه سلامت فطرت از دو هدایت برخوردار هستند و کافران و منافقان به دلیل پلیدی فطرت دارای دو ضلالت و گمراهی هستند.
سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: براساس آنچه بیان شده ایمان به دو واسطه محقق می شود یکی به واسطه فطرت پاک و سالم و دیگر یه واسطه هدایت کتاب و انبیای الهی بنابراین اگر انسان فطرت پاکی داشته باشد قطعا به خداوند و عالم غیب ایمان خواهد شد و با ایمان به قرآن و رسول خدا(ص) این ایمان کامل خواهد شد اما اگر فطرت فرد پلید باشد نه تنها به رسول خدا و کتاب الله ایمان نمی آورد بلکه به آمدن این دو ضلالتش بیشتر می شود زیرا نفی و انکار او بیشتر خواهد بود همانطور که در دوران جاهلیت عده زیادی از کفار به واسطه شنیدن قرآن پیامبر(ض) شاعر و ساحر می خواندند./968/پ۲۰۲/ی