۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۵۷۴۹۹۶
مدیر مدرسه عالی فقه و اصول مطرح کرد؛

لزوم هماهنگ سازی برنامه های علمی حوزه متناسب با تغییرات جامعه

حجت الاسلام حاج سید جوادی با تأکید بر این که سرعت هماهنگ سازی برنامه درسی حوزه با تغییرات جامعه متناسب نیست، گفت: ما برای رشد علمی در حوزه افزون بر کاربردی سازی دروس، نیاز به اساتید مشفق و دلسوز داریم.
حجت الاسلام سید فرید حاج سید جوادی

حجت الاسلام سید فرید حاج‌سید‌جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به نزدیک شدن به ایام آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه به تشریح مبانی و الزامات ارتقای سطح علمی در حوزه پرداخت و عنوان کرد: واقعیت این است که مهمترین عاملی که انگیزه طلاب را برای امور علمی تقویت می کند برنامه درسی است که برای مأموریت خود انتخاب کرده اند.

مدیر مدرسه عالی فقه و اصول تأکید کرد: بدون شک امروز طلاب ما نگاه شان به طلبگی و نقش روحانیت در جامعه قطعا با طلاب دهه های پیش فرق دارد، ما در روزگاری هستیم که جمهوری اسلامی تشکیل شده و جامعه کارکردها و حتی ضعف های خود را به چشم روحانیت می بیند و در نتیجه یکی از دغدغه های طلاب در ورود به حوزه حمایت از همین رسالت طلبگی است.

وی رسالت اصلی طلاب را دغدغه به جریان افتادن دین در جامعه ارزیابی کرد و اظهار داشت: متأسفانه کمی برنامه های درسی ما از نظر سرعت هماهنگ سازی با تغییرات جامعه خوب نیست به همین جهت برای این که انگیزه ها قوی شود و طلبه ها برای تحصیل با کیفیت تشویق شوند باید مدیران و مسؤولان و اساتید به کاربردی سازی دروس دقت کنند.

حجت الاسلام حاج سیدجوادی اضافه کرد: به عبارت دیگر برنامه های موجود در حوزه خوب است ولی کافی نیست و برخی از کارها نیاز به تکمیل دارد؛ نکته دیگری که وجود دارد و در انگیزه طلاب در درس خواندن مؤثر است، ارتباط قلبی و صمیمی با استاد است چراکه از گذشته استاد یک حوزه بیش از یک مدرّس است که در کلاس درس محتوای علمی ارائه می دهد بلکه او ارتباط هدایت گری و نظارت و رصد نسبت به فعالیت علمی طلبه نیز دارد.

وی عدم راهنمایی و مراقبت در مسیر درسی طلاب از سوی اساتید را یکی از نقاط مفقوده نظام آموزشی حوزه دانست و خاطرنشان کرد: با افزایش جمعیت طلاب، اساتید به مدرس تبدیل شده اند و از نقش مربی گری فاصله گرفته اند هرچند در محیط هایی این الزامات رعایت می شود ولی بیش از این لازم است چراکه نقش اساتید در رشد علمی و معنوی طلاب بر کسی پوشیده نیست.

عضو شورای سیاست‌گذاری پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل ادامه داد: نکته مهم در این زمینه این است که اساتید و مدرسان در گذشته محیط زندگی روزانه شان در فضای همین مدارس جریان داشت و رده های طلاب با هم در ارتباط بودند یعنی این طور نبود که طلاب سطح یک و دو در دو فضای جداگانه باشند و در محیط مدرسه ای نباشد به همین جهت طلاب سطوح عالی گذشته ساعت هایی از روز به تدریس و تشکیل حلقه های درس در بین طلاب مقاطع پایین تر می پرداختند.

وی در پایان با تأکید بر این که حوزه نباید نظام آموزش و پرورشی و دانشگاهی را اجرا کند، ابراز داشت: به عقیده من اگر مثل گذشته انتخاب استاد به صورت کاملا آزاد شکل بگیرد همین مسأله یک علقه ای بین طلبه و استاد ایجاد می کند، به این صورت که استاد و طلاب رده های مختلف در کنار هم باشند.

حجت الاسلام حاج سید جوادی در پایان تصریح کرد: اساتید مسؤولیت خود را نباید به عنوان یک شغل ببینند بلکه باید دوست و همراه طلاب باشند به همین جهت خوب است اگر یک استاد در سطح یک درس می دهد به جز ساعت های تدریس در بین طلاب باشد و مطالعه و مباحثات خودش را در همان مدرسه انجام بدهد، هرچند این مسأله هم نیاز به ضابطه دارد و برنامه ریزی دقیقی را از سوی مدیران می طلبد./1330/ت302/ب1

ارسال نظرات