۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۵۸۳۹۹۱
امام جمعه موقت كاشان:

استجابت دعا در گرو ايمان و عمل صالح است

امام جمعه موقت كاشان گفت: خداوند در آيه 26 سوره شوري مي فرمايد، ‹‹وَ يَسْتَجيبُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ›› ما دعوت و دعاي كساني را استجابت مي كنيم كه ايمان و عمل صالح داشته باشند.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير آيه 18 سوره رعد كه مي فرمايد، ‹‹لِلَّذينَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمُ الْحُسْن››، گفت: كساني كه دعوت الهي را استجابت كردند نتيجه اي بسيار نيكو و پاياني بسيار نيكو داشتند.

امام جمعه موقت كاشان گفت: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد، ‹‹وَ الَّذينَ لَمْ يَسْتَجيبُوا لَهُ لَوْ أَنَّ لَهُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً وَ مِثْلَهُ مَعَهُ لاَفْتَدَوْا بِهِ›› كساني كه دعوت الهي را استجابت نكنند اگر آنچه در روي زمين است و حتي دو برابر آن كه به اندازه يك كره زمين ديگر است را حاضر بدهند تا از وضعيت سخت و گرفتاري كه دچار آن شده اند رها شوند باز هم پذيرفته نمي شود.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند در ادامه اين مي فرمايد، ‹‹أُولئِکَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسابِ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمِهادُ›› براي اين افراد حساب بسيار سختي است، سختي به اين معني نيست كه خدا ظلم و بدرفتاري مي كند، بلكه خداوند حسابرسي دقيق و سخت و بدون گذشت بر اعمال دارد.

وي ادامه داد: دعوت خداوند از انسان به معناي استجابت در اعتقادات و عمل است و واژه استجابت در قرآن به شكل مختلف مكرر آمده، گاهي استجابت از جانب خدا و گاهي از طرف بنده خدا است،گاهي خدا استجابت مي كند وگاهي هم بنده خدا دعوت خدا را استجابت مي كند.

امام جمعه موقت كاشان گفت: استجابت به معناي پذيرش دعوت است و فرا خواني و پاسخ مثبت به فراخواني استجابت است و يكي از موارد استجابت دعا است و انسان براي رسيدن نيازهاي متوسل به دعا مي شود و انتظاردارد خدواند دعا و درخواست انسان را استجابت كند.

وي در ادامه به برخي از دلايل عدم استجابت دعا اشاره كرد و افزود: اگر دعاي انسان از سوي خداوند استجابت نمي شود به اين دليل است كه انسان دعوت خداوند را استجابت نمي كند و اين درحالي است كه اگر انسان انتظار دارد خداوند او را استجابت كند او نيز بايد درخواست هاي خداوند را بپذيرد.

حجت الاسلام اسلامي تبار  ادامه داد: اين ويژگي انسان است كه از كسي تبعيت مي كند كه از او تبعيت كند، اما خداوند برخي اوقات با وجود اين كه بنده اش دستورات او را اجابت نمي كند اما خدا درخواست هاي بنده خود را استجابت مي كند.

وي يادآور شد: خداوند در آيه 26 سوره شوري مي فرمايد، ‹‹وَ يَسْتَجيبُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ›› ما دعوت و دعاي كساني را استجابت مي كنيم كه ايمان و عمل صالح  داشته باشند، از اين رو خداوند مي فرمايد در صورتي دعاي انسان استجابت خواهد شد كه انسان نيز درخواست هاي خداوند را استجابت كند.

امام جمعه موقت كاشان گفت: ايمان و عمل صالح همان استجابت دعا است و اگر خداوند در اين مي فرمايد، ‹‹ لِلَّذينَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمُ الْحُسْن›› كساني كه دعوت خدا را استجابت كنند پايان خوشي خواهند داشت براي اين است كه استجابت خدا به معناي ايمان و اعتقادات صحيح همراه با عمل صالح است.  

وي افزود: خداوند دعاي انسان هايي را استجابت مي كند كه آنها نيز دعوت خداوند را استجابت كنند، ‹‹أُولئِکَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسابِ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمِهادُ›› كساني كه دعوت خداوند را استجابت نكنند كفار هستند كه نه اعتقادات صحيح و نه عمل صالح دارند و جايگاه آنها در جهنم است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند جهنم را توصيف كرده و براي توصيف جهنم همين يك كلمه ‹‹بِئْسَ الْمِهادُ›› كافي است.

امام جمعه موقت كاشان، گفت: توصيف بهشت و جهنم از سوي خدا از درك انسان خارج است و انسان تنها درك مختصري از آن را دارد و آنچه در آيات و روايات در باره بهشت و جهنم گفته شده است براي درك اندك انسان و دورنمايي از بهشت و جهنم است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: تفاوت بين نعمت هاي بهشتي و نعمت هاي دنيا در اين است كه نعمت هاي بهشتي را نمي توان توصيف كرد چون وقتي برسيم نمي توانيم عمق آن را درك كنيم.

وي با اشاره به اينكه انسان بايد به نعمت هاي بهشتي برسد تا متوجه اهميت و عظمت آن شود، افزود: مساحت اشغال يك تازبانه در بهشت از همه دنيا و نعمت هاي آن بيشتر و بهتر است./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات