در نشست «صنایع خلاق و سواد مصرف کالای فرهنگی» تبیین شد؛
علت قبح زدایی از روابط جنسی در کشور
شیخ الاسلامی گفت:اگر 10بیست سال گذشته رابازخوانی کنیم،متوجه می شویم که بچه هایی که باآن اسباب بازی ها بزرگ شده اند، باید هم روابط جنسی قبح زدایی شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد شیخ الاسلامی "رییس دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران" در نشستی با موضوع "صنایع خلاق و سواد مصرف کالای فرهنگی" که در چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایشهای غدیر برگزار شد، اظهار داشت: این نمایندگی حدود ۱۲ سال پیش راه اندازی شد و پس از گذشت دورهای و با توجه به ظرفیتهایی که در شهر تهران وجود دارد، در آن دوران به نظر رسید که بهتر است تا به یک نمایندگی تبدیل شود و ویژگی آموزش و تعاملی پیدا کرد.
وی گفت: حدود ۸ سال پیش یک فضای جدیدی در دفتر تهران شکل گرفت و فعالیتهای تبلیغی و آموزشی با تعریف کاملاً متفاوتی سعی شد در دفتر تهران پیش برود و همینطور دوران تکامل خود را طی کرده تا سال ۹۳ که ما توانستیم برای اولین بار بیانیه مأموریت دفتر تهران را به تصویب هیأت امنای دفتر برسانیم، در حالی که پیش از این نمایندگی تهران شرح وظایفی داشت، اما شرح مأموریت روشنی نداشت.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران تصریح کرد: طبق ابلاغیه هیئت امناء دفتر تبلیغات اسلامی بحث سبک زندگی به این دفتر سپرده شد کما این که از حیث ساختار هم فعالیتهای تعاملی و تبلیغی وظایف اصلی نمایندگی تهران تبیین شد.
وی افزود: برای شروع کار در حوزه سبک زندگی میتوانستیم به خیلی از موضوعات بپردازیم، اما باید سعی میک ردیم که گزیده کار کنیم و بهترین کاری که میشود را انجام دهیم و کاری را انجام دهیم که مزیت نسبی و رقابتی ایجاد کند. در این تعاملات به این رسیدیم که بهترین حوزهای که میتوان پرداخت، حوزه صنایع خلاق و مصرف کالای فرهنگی است و فعالیتهایی در حوزه صنایع خلاق طراحی کردیم و دو کتاب در آن زمان در این زمینه به چاپ رساندیم.
حجت الاسلام شیخ الاسلامی با بیان این که صنایع خلاق صنایع آینده هستند، اظهار داشت: در همین حوزه دو سه کتاب در خصوص آینده پژوهی مرتبط با صنایع خلاق و صنایع فرهنگی کار کردیم و این هنوز پیش از این بود که میزها و قطبها در دفتر تبلیغات اسلامی شکل ابلاغ شده خود را بگیرد و میزها به دنبال مسأله بروند، بنابراین حوزه فعالیت سبک زندگی را در نمایندگی تهران راه اندازی کردیم و در دفتر جز مجموعههای پیش رو در این زمینه هستیم.
وی گفت: مراکز زیادی در خصوص سبک زندگی به معنای معاشرت و... کار میکردند و ما بر موضوع کالایهای فرهنگی و صنایع خلاق متناسب با مسائل قطبها متمرکز شدیم و همین تمرکز شکل دهی کار ما را متفاوت کرد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران تصریح کرد: این نمایندگی با تمرکز ویژه در موضوع سبک زندگی به عنوان یک برند به خصوص در موضوع مصرف کالای فرهنگی شناخته شده است.
وی افزود: آموزش و پرورش بخشهای مهمی از موضوعات مرتبط با سبک زندگی و مصرف کالای فرهنگی را به این دفتر واگذار کرده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشتن اسناد مرتبط با صنایع فرهنگی و صنایع فعال را به این دفتر واگذار کرده است و هدایت و جهت دهی اصلی کارهای رصدی در عرصه صنایع خلاق و صنایع فرهنگی که در سازمان تبلیغات اسلامی انجام میشود با این دفتر صورت میگیرد و پروژه مصرف کالای فرهنگی که وزارت ارشاد انجام میدهد، تأیید نهایی تئوری و نظری پایه اش را نمایندگی تهران با کمک میز سبک زندگی انجام داده است.
حجت الاسلام شیخ الاسلامی اظهار داشت: در اواخر سال ۹۳ با ابلاغ سند مرتبط با قطبها و میزها، میز سبک زندگی راه اندازی شد و طی نامه از ریاست دفتر درخواست کردم که این مسأله به نمایندگی تهران واگذار شود و ایشان با وسعت نظر خود پذیرفتند و رییس نمایندگی تهران به عنوان رییس میز سبک زندگی معرفی شد.
وی با اشاره به طراحی و تولید سند اقدام سبک زندگی گفت: موقع ورود به کار، دیدیم که مسأله سبک زندگی خیلی گستردهتر از آن چیزی است که حتی در دفتر تهران دنبال کرده بودیم، بنابراین مجوزی از رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گرفتیم و یک سال و نیم در حوزه سبک زندگی فقط تأمل کردیم و با بیش از ۱۵ نفر از صاحب نظران این عرصه، جلسات مصاحبه عمیق گذاشتیم که یکی از مهمترین دستاوردهای ما در میز سبک زندگی، طراحی و تولید سند اقدام سبک زندگی است، سندی که به ما میگفت چارچوبهای فکری و عملیاتی ما در عرصه سبک زندگی چیست؟
رییس دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران تصریح کرد: در ۱۲ بند در این سند تعریف خود را از سبک زندگی و دیگر مسائل مرتبط با این حوزه را تبیین کردیم و ۱۲ بند چارچوبهای عملیاتی برنامه خود را شرح دادیم.
وی با اشاره به تدوین ۱۴ عرصه در خصوص سبک زندگی در نمایندگی تهران افزود: سپس عرصههای سبک زندگی را تدوین کردیم و ۱۴ عرصه را روشن و تبیین کردیم که زیبایی، مسکن، تغذیه، تحصیل و اندیشه ورزی، مناسک مذهبی، اوقات فراغت، بهداشت و سلامت، معاشرت، کسب حلال (شغل)، خرج، زندگی دوم، حکمرانی، جامعه پذیرش، مصرف فرهنگی بود؛ از بین این عرصه ها، در سند اقدام مشخص کردیم که بر چه مبانی کار میکنیم و با ۴ معیار بحرانی بودن مسأله، ارتباط آن با دفتر، مقدار اثرگذاری و مقدار اثرسنجی به سراغ این ۱۴ عرصه رفتیم و عرصه کالای فرهنگی به عنوان زمینه کارها انتخاب شد و مابقی پروژه هایمان را به همین صورت و با همین معیارها انتخاب میکنیم.
حجت الاسلام شیخ الاسلامی اظهار داشت: مهمترین دستاورد ما سند اقدام است که نه از آن اسناد غیر کاربردی کلان بیهوده است و نه از اسناد دم دستی همراه با سرعت تولید شده بیهوده میباشد که کنار گذاشته میشود، بلکه کاملاً سند انضمامی بینابینی است، برای این که حرکت مرتبط با سبک زندگی را در فضای دفتر معنا دار و چارچوب دار کنیم.
وی گفت: زمینه مسأله ما در بین این ۱۴ عرصه، مصرف فرهنگی شد؛ اما در عین حال ۹ نوع کالا و ۶ فعالیت داشتیم یعنی عرصه کالای فرهنگی چیز به ظاهر وسیعی است و از لحظه ایده تا مصرف و تا مدیریت فرآیند را شامل میشود، باید از اینها انتخاب میکردیم که به چه اقدام و محصولی میخواهیم بپردازیم، با همان معیارها به سراغ این سؤال هم رفتیم و به این ترتیب بر مصرف کالاهای فرهنگی و بر ۶ نوع کالا متمرکز شدیم و در اینجا شناسنامه اجتمالی و تفصیلی میزمان را نوشتیم که دستاورد دوم ما است و طبق دبیرخانه شورای راهبری هیچ شناسنامه میزی به دقت شناسنامه میز سبک زندگی نوشته نشده است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران تصریح کرد: معتقدیم که تقسیم سرمایهها به سه چهار نوع و تمرکز بر سرمایه فرهنگی ما را زودتر به حل مسأله میرساند، به نسبت دیگر نظریههایی که در این عرصه وجود داشت، ضمن این که به اندیشههای اسلامی هم بیشتر نزدیک است.
وی با بیان این که عدم تعادل در مصرف کالای فرهنگی در فضای جامعه اختلال ایجاد میکند، افزود: مسأله ما این است که مردم ما در حوزه مصرف کالای فرهنگی شان اولاً سبک مصرف کالای فرهنگی شان متعادل نیست یعنی به اندازه کتاب، رسانه، فضای مجازی و. مصرف نمیکنند و اینها دچار عدم تعادل است و این عدم تعادل در فضای فرهنگی جامعه کاملاً اختلال ایجاد میکند و وقتی که در جامعهای مطالعه کتاب نیم دقیقه است، اما مراجعه به فضای مجازی یک ساعت میباشد، این یعنی مردم سطحی بار میآیند و آن هم منظور از فضای مجازی، شبکههای اجتماعی است و اختلال ایجاد میکند.
حجت الاسلام شیخ الاسلامی با بیان این که مردم مهارت و سواد مصرف کالای فرهنگی را ندارند، اظهار داشت: یعنی هر نوع اسباب بازی را برای بچه شان میخرند و این طور نیست که افراد با تأمل از حیث مصرف کالای فرهنگی خرید کنند، یعنی برای دیدن فلان فیلم فکر نمیکنند که آیا مشاهده این فیلم با خانواده مناسب است یا نه؟
وی با اشاره به این که اصل مهارت مهم است و ما نداریم، گفت: خروجی بازیها و سریالها بر ما تأثیرگذار هستند و ما نمیفهمیم که چه چیزی شد که از روابط جنسی در کشور ما اینگونه قبح زدایی شد، در حالی که اگر کتابهایی در طول ۱۰ بیست سال گذشته تولید شده اند را بازخوانی و بازبینی کنیم، متوجه میشویم که بچههایی که با آن اسباب بازیها و انیمیشنها بزرگ شده اند، باید هم روابط جنسی قبح زدایی شود.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران تصریح کرد: دستاوردهای اصلی ما این فهمی است که امروز داریم و اقداماتی که شروع کرده ایم؛ چندین پژوهش خوب شروع کردیم که یکی از مهمترین پژوهشهای ما، پژوهش در خصوص خرید و فروش کالا است که آیا از نظر اخلاقی این کار درست است یا نه؟ همچین پژوهشهایی که در خصوص موضوعات تطبیقی سبک زندگی و مصرف کالای فرهنگی داریم.
/1330/د103/ج
ارسال نظرات