دژاکام: هر بازخوانی خواننده یک نمره منفی به نویسنده است!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، گعده یادداشتخوانی نویسندگان حوزوی این خبرگزاری با حضور اعضا و همراهی ویژهی تقی دژاکام پیشکسوت عرصهی رسانه و مطبوعات به ایستگاه دهم خود رسید.
دژاکام صحبتهای خود را با طرح چند پرسش آغاز کرد؛ اینکه چرا گاهی نمیتوانیم خوب بنویسیم؟ چرا برخی اوقات با وجود داشتن ایده و محتوای خوب، در نگارش خوب عمل نمیکنیم؛ و یا چرا با وجود اینکه زحمت زیادی برای نگارش یک مطلب کشیدهایم اما خواننده آن را نمیخواند و کنار میگذارد؟
مشاور گعده در پاسخ به این پرسشها و این سؤال کلی که چرا گاهی خروجیِ کار خوب از آب در نمیآید؟ دو حالت عمده را برشمرد و گفت: در دو حالت نتیجهی کار رضایتبخش نخواهد بود؛
حالت اول این است که میتوانیم بنویسیم، ولی علم و اطلاعات کافی راجع به موضوع مورد نظر نداریم. یعنی میتوانیم ولی نمیدانیم؛ حالت دیگر این است که آنچه را که میدانیم نمیتوانیم بنویسیم؛ دژاکام دلیل این هر دو را البته فاصله بین ذهن و قلم نویسنده دانست و گفت: ما باید این فاصلهی قلم و ذهن را کم کنیم.
استاد خبرنگاری در تبیین بیشتر سخنان خود گفت: یکزمان ممکن است ما قلم توانایی داشته باشیم، ولی اطلاعات کافی در اختیارمان نباشد؛ یعنی اگر دادههایمان کافی باشد میتوانیم به صورت موفق یک مقالهی تحلیلی یا یادداشت خوب ارائه کنیم.
وی با تأکید بر اینکه اگر نسبت به موضوعی هیچگونه ورودی نداریم بهتر است که اصلاً ننویسیم زیرا اینگونه نوشتن تأثیر منفیاش بیشتر از تأثیر مثبت آن است، ادامه داد: ولی اگر ۳۰_۴۰ درصد اطلاعات و دادههای ذهنی داشتیم وارد عمل میشویم.
دژاکام درباره روش عملی برای این کار گفت: اولین قدم در این راه این است که هر تعداد از سؤالاتی که برای موضوع مورد نظر میتوانیم و به ذهنمان میرسد یا ممکن است به ذهن مخاطب برسد، یادداشت میکنیم. این سؤالات ممکن است کم ربط، با ربط، ضعیف و یا قوی باشند.
سپس سؤالات را پالایش میکنیم، موارد تکراری را حذف و آنهایی را که باهم همپوشانی دارند ادغام میکنیم و درآخر ده دوازده سؤال ناب درباره آن موضوع به دست میآوریم. سؤالات را به شکل مناسبی دستهبندی میکنیم و پس از تحقیق از طریق مطالعه کتب، آرشیو موضوعی نشریات و یا سایتهای معتبر و مرجع اینترنتی، به پاسخهای آنها دست پیدا میکنیم و این جوابها را در مقابل سؤالات مینویسیم و بعد سؤالات را حذف میکنیم. حالا صفحات متعددی دادهی ناب و مستند و معتبر نسبت به یک موضوع را بهدست آوردهایم که بر اساس آنها میتوانیم یادداشت مد نظر خود را بنویسیم.
مدیرکل پیشین ارتباطات مجازی خبرگزاری فارس اما در توضیح و ارائه راهکار برای حالت دوم یعنی حالتی که اطلاعات داریم، ولی قلممان ضعیف است اینگونه گفت که باید حتماً اقدام به نوشتن مستمر درباره موضوعاتی کنیم که اطلاعات کافی درباره آنها داریم.
وی مؤثرترین روش در این حالت را نوشتن یادداشتهای روزانه بیان کرد و ادامه داد: اغلب مشاهیر کتابی با عنوان یادداشتهای روزانه یا ضد خاطرات دارند. خاطرات خانم کلینتون، تروتسکی، هاشمی و... از جمله مثالهایی بود که دژاکام به آنها اشاره کرد.
مشاور گعده یادآور شد: یادداشت روزانه باعث تقویت قلم میشود. او البته متذکر شد که اگر چند شرط را رعایت کنیم، در مدت حداقل سه ماه و حداکثر شش ماهه نویسندهی بسیارخوبی خواهیم شد.
از نگاه دژاکام شرط اول و مهم در نگارش خاطرات و یادداشتهای روزانه این است که «هرروز بنویسیم». یعنی یادداشتهای ما «واقعاً» یادداشت «روزانه» باشد و حتی یک روز هم بین آنها فاصله نیفتد. مشاور گعده تأکید کرد: این کار به قدری مهم است که وقتی حتی مریض بودیم هم قلم را برداریم و همین مریض بودن و ناتوانی در نگارش یادداشت آن روز را بنویسیم چرا که باعث برقراری توالی ذهنی ما خواهد شد.
اینکه این یادداشتها در مرحلهی اول محرمانه باشد دومین شرطی بود که دژاکام به آن اشاره کرد و دلیل آن را این مسئله عنوان کرد که ممکن است آدم در مراحل اولیه خجالت بکشد که قلم ضعیف است یا ممکن است نخواهیم کسی در مورد نوشته ما چیزی بداند.
ضرورت نوشتن با «ذکر جزئیات» شرط بعدی مورد توجه مشاور گعده بود. وی در اینباره گفت: هرچه جزئیات بیشتر باشد، مطلب پروردهتر و قلم پختهتر میشود.
چهارمین پیششرط نوشتن یادداشت روزانه از نظر تقی دژاکام نوشتن جزئیات با «توصیفات» بود، بدین معنی که حس و حالمان را با بافتی داستانی و توصیف بنویسیم؛ توصیفات آب و هوا، باد و باران...خیس شدن و...
شرط آخر و البته مهم و مورد تأکید استاد نویسندگی این بود که هرچه میتوانیم از کلمات و ترکیبهای متنوع استفاده کنیم قلم قویتر میشود. دژاکام تأکید کرد ظرفیت واژگانی خود را بالا ببرید، بازهی لغات را زیاد کنید؛ کسی که در یادداشت خود تعداد کلمات بیشتری از لحاظ تنوع داشته باشد موفقتر خواهد بود و این به معنی غنای ذخیرهی واژگانی نوشتار است.
مشاور گعده درباره روش بالا بردن ظرفیت واژگانی «داشتن مطالعه و نوشتن همزمان با مطالعه» را توصیه کرد و خطاب به اعضا خاطرنشان شد که در نوشتههایتان از عبارات مطالعه شده خرج کنید.
استاد یادداشتنویسی با معرفی آثاری همچون دست دعا، چشم امیدِ سید مهدی شجاعی انتشارات نیستان، فریاد روزها و خورشید مغرب از محمدرضا حکیمی انتشارات دلیل ما و کتابهای کویر، هبوط، گفتوگوهای تنهایی، حج، میعاد با ابراهیم دکتر شریعتی، ادامه داد: بعضی نویسندهها استاد متنوع نویسیاند و مطالعهی آثار آنها در یادگیری و غنای متون ما کمک شایانی خواهد کرد.
دژاکام با وجود سفارش مطالعه آثاری از پرویز خرسند، نادر ابراهیمی، رحیم پورازغدی و قیصر امینپور، اما احمد عزیزی را بهترین نمونه برای بالا بردن توان متنوعنویسی و ذخیرهی لغات دانست و کتابهای یک لیوان شطح داغ، قوس غزل، طغیان ترانه و کفشهای مکاشفه او را که انتشارات کتاب نیستان آنها را تجدید چاپ کرده است، برای مطالعه ضروری دانست.
مشاور گعده تأکید کرد حتماً زیاد مطالعه کنید و همزمان بنویسید، چرا که ذهن فاصله را احساس و به مرور قلم را خشک میکند، ولی اگر بنویسید این قلم رفتهرفته تقویت میشود و این فاصله به کمترین حد خود میرسد.
دژاکام در جواب سؤالی درباره رابطهی بین سادهنویسی و تنوع واژگانی گفت: منظور ما کلمات قلمبه سلمبه نیست، تأکید بر تنوع واژگانی در نوشتار به معنی متکلف نوشتن نیست و اتفاقاً متکلف نوشتن کار را خراب میکند.
استاد نویسندگی با برحذر داشتن اعضا از محاورهای نوشتن، در سادهنویسی جلال آل احمد را بهترین نمونه معرفی کرد که از نظر استاد علیرغم اینکه به زبان و فرم کوچه و بازار نوشته ولی اصطلاحات را نشکسته، نوشتههایش محاورهای نیست و در عین حال ساده و عمیق است.
عضو سابق شورای تیتر روزنامه کیهان در بخش پایانی گعده، خواندن شعر خوب را باعث افزایش ذوق بخصوص در تیتر زدن دانست و گفت: یکی از مهمترین چیزهایی که باید رعایت شود، تیتر است. چه در یادداشت چه در خبر، چه مصاحبه و چه قالبهای دیگر مثل سفرنامه. وی با صراحت: اگر بهترین مطلب را بنویسید، ولی تیتر ضعیف داشته باشد، خوانده نمیشود؛ و برعکس اگر تیتر جذاب زده شود، مطلب ضعیف هم خوانده میشود. دژاکام اینگونه ادامه داد که میارزد که یک ربع برای خبر ده دقیقهای وقت بگذارید و تیتر خوب بزنید. اهمیت این موضوع تا جایی است که بعضی وقتها شورای تیتر یک روزنامه، یکونیم ساعت برای انتخاب تیتر، زمان صرف میکنند.
دژاکام نکتهی دوم بعد از انتخاب تیتر را دقت در بخش شروع مطالب عنوان کرد و گفت: شروع مطلب در خوانش مطلب مهم است. او گفت الگوی مقالهنویسی قدیمی مثل داستانهای مادربزرگی بود که در آنها زمانی که به بخش اصلی داستان میرسیدیم مخاطب به خوابی عمیق فرو رفته بود اما در قصهنویسی جدید اصلاً مقدمه نداریم. از همان اول وارد بطن قصه میشویم؛ به تعبیری میشود گفت قصهی خوب از وسط ماجرا شروع میشود. قصهنویسِ خوب گرهبازی میکند، یعنی در قصه گره میاندازد و دوباره باز میکند و این کار بارها در طول قصه تکرار میشود تا مخاطب را تا پایان، پای اثر نگه دارد.
مشاور گعده، قاعدهی مورد توجه بعد از شروع خوب را پردازش مناسب مطلب عنوان کرد و درباره اینکه چه کار کنیم که پردازش مطلب خوب باشد، تنوع و جذابیت در کلمات و در عین حال سادهنویسی در تحلیل را از نکات حائز اهمیت در پردازش خوب دانست و الگوهای مورد استفاده توسط افراد مختلف را در سه روش دستهبندی کرد:
الف: برخی در تحلیل خود تمام اخبار را ارائه میدهند و بدون اینکه بگویند ماجرا از چه قرار است فقط به ارائه خبرهای مختلف درباره آن موضوع اکتفا میکنند و در پایان میگویند: حال باید منتظر ماند و دید ماجرا چیست؛ این نوع نوشتن روش مناسبی برای اقناع مخاطب نیست.
ب: گروهی دیگر، فقط تحلیل ارائه میدهند و اشارهای به منبع گفتههای خود نمیکنند؛ در این مدل خواننده میگوید بر چه اساسی به این تحلیل اعتماد کنم یا به چه چیزی در این تحلیل استناد کنم؟
ج: روش سوم و درستتر این است که ابتدا خبرها را ذکر و بعد تحلیلمان را ارائه کنیم؛ بعلاوه اینکه میتوانیم چند فکت و داده اضافی هم بیاوریم.
آخرین بخش از یادداشت که دژاکام نکاتی در مورد آن بیان کرد بخش «پایان مطلب» بود. که از نگاه دژاکام نویسنده میتواند با یک ضرب المثل، شعر یا خاطره و ...آن را به یک پایان ماندگار تبدیل کند و این پایان هرچه ماندگارتر باشد یادداشت موفقتر خواهد بود.
مشاور گعده البته به تفاوتهای یادداشت(مقاله) و سرمقاله با نوشتههای مناسبتی هم گریزی زد و گفت اولاً سرمقاله موضع نشریه و سایت است، دوم اینکه به قلم دبیر و سردبیر یا مدیرمسئول نوشته میشود. سرمقاله و یادداشت حتماً باید دارای موضعگیری باشد. در خبر حق موضعگیری نداریم اما در یادداشت و سرمقاله میخواهیم که له یا علیه کسی یا ماجرایی موضعگیری کنیم؛ همچنین موضعگیری باید دربارهی مسائل روز باشد. شرط دیگر اینکه این موضعگیری باید متناسب با روال آن نشریه باشد. یعنی اگر روال نشریه ورزشی است درباره موضوع روز ورزشی و اگر روال نشریه سیاسی است درباره موضوع روز سیاسی موضعگیری بشود.
دژاکام این را هم گفت که کار خوبی که در سایتها میشود لینک «مطالب مرتبط» را میآورند تا همه مطالب در حاشیه آن تحلیل یا خبر در دسترس مخاطب قرار بگیرد و این موضوع خود، ارزش افزودهی جداگانهای به یادداشت میدهد. همچنین بهطور کلی چندرسانهای شدن مطلب را پربینندهتر میکند و اگر از عکس و نقشه و... برای مستندسازی تمام یا بخشی از یادداشت استفاده کنید این کار تأثیرگذاری تحلیل را بالا میبرد.
مشاور گعده یادداشت خوانی گفت: در هر چیزی اندازهای داریم که باید رعایت کنیم. مثلاً محدودیتهای تیتر و لید و... ولی برای یادداشت نمیتوانیم اندازه بگوییم. در یادداشت اندازه نداریم اما یک نکته همیشه باید در ذهنمان باشد؛ «اندازهی هر مطلبی رابطهی معکوس با تعداد خوانندگان آن دارد». این بدان معنی نیست که حرفمان را ابتر نگه داریم، ولی هر چقدر مطلب طولانیتر باشد، تعداد خوانندگان آن کمتر خواهد بود. همچنین خودداری از تکرار در مطالب و «حرف اضافه موقوف» را به عنوان یک قانون باید در یاد داشته باشیم، مثلا در آخرین پاراگراف مینویسد «وی در پایان افزود»، «در پایانش» اضافه است.
دژاکام با اصرار بر ضرورت رعایت ویرایش متن، آن را در رغبت مخاطب برای خواندن و تمام کردن مطلب بسیار مهم توصیف کرد. وی با بیان خاطرهای از رهبر معظم انقلاب که خطاب به یکی از نویسندگان مطبوعات که به وی جایگاه «را» را تذکر داده و فرموده بودند: آقای فلانی در نوشته هایتان "را" را در جای نامناسبی به کار میبرید، محل قرار گرفتن «را» باید در اولین جای ممکن در جمله باشد؛ به تأثیر درستنویسی بر روان خواندن متن اشاره کرد.
مشاور گعده گفت: در مقاله و یادداشت، سادهنویسی از زیبا نویسی بیشتر اهمیت دارد، هر بازخوانی یادداشت توسط خودتان قبل از انتشار یک امتیاز مثبت و هر بازخوانیِ خواننده از مطلب شما بعد از انتشار یک امتیاز منفی به شماست، و این موضوع حاکی از ضرورت سلیس نوشتن، ویرایش دقیق و بازخوانی چند باره قبل از انتشار است.
دژاکام گفت تا حد ممکن از بکار بردن اصطلاحات تخصصی که عموم از معنی آنها اطلاعی ندارند باید اجتناب کرد ولی در صورت استفاده از چنین کلماتی باید این اصطلاحات تخصصی در متن معنی شود تا خواننده بداند منظور از فلان کلمه در کل متن چیست، همچنین بایستی کلمات تکراری را که نمیتوان حذف کرد به صورت مترادف در جاهای مختلف متن استفاده کنیم.
استاد خبرنگاری با بیان اینکه ما در یادداشت نباید و نمیتوانیم آرزوهایمان را به عنوان تحلیل به خورد مخاطب بدهیم افزود: در یادداشت بایستی به سؤالات خواننده از موضوع و نه الزاماً به سؤالات خودمان پاسخ بدهیم و گرنه ارتباط ما با مخاطب و مصرف کنندهی مطلب قطع خواهد شد.
دژاکام با بیان این مثال که برخی اوقات میبینیم امروز رهبر انقلاب در موضوع خاصی صحبت میکنند و فردا اغلب ائمهی جمعه آن را بیکم و کاست تکرار میکنند بی آنکه نکتهای و تحلیلی بر آن اضافه کنند تأکید کرد: ما در یادداشت مجاز به چنین عملی نیستیم، بلکه یک یادداشت بایستی نگاه جدیدی به مخاطب بدهد، یک زاویهی جدیدی از موضوع را برای او ارائه کند و اگر تکرار نگاه دیگران باشد کار مفیدی صورت نگرفته و این باعث دور شدن مخاطب میشود. البته باید دقت کنیم که مبتلا به ابتذال تحلیلی نشویم یعنی تحلیلمان سطحی و آبکی نباشد.
مشاور گعده یادداشت خوانی حوزویان، صداقت، صراحت و صمیمیت را سه رکن یک نوشته خوب عنوان کرد و ابراز داشت: یادداشت، زندهترین و بهروزترین قالب نوشتاری است و به همین جهت این امکان را دارد که مسائل فکری و فرهنگی و سیاسی را در این قالب بیان کنیم.
آخرین جملهی دژاکام اما جملهای نهیی بود که گفت: هیچ چیز مثل نوشتن کلمات زائد، یک یادداشت را زشت نمیکند پس باید از به کار بردن هر نوع کلمهی زائدی در متن خودداری کنیم./918/ز501/س
گزارشگر: محمد اصغری مرجانلو
1. اقدام به نوشتن درباره موضوعاتی که اطلاعات کافی داریم،
2. داشتن مطالعه و نوشتن همزمان با مطالعه.
اقنای تبدیل شود به اقناع.