۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۶۷۳۴۰۵
همگام با انقلاب (۱)؛

جامعه ایرانی؛ آن‌چه که بود، آن‌چه که هست

جامعه ایرانی؛ آن‌چه که بود، آن‌چه که هست
جامعه ایرانی از زمان حکومت‌های پراکنده صفاریان، طاهریان و ... تا زمان انقلاب اسلامی، شاهد فراز و نشیب‌های فراوانی بوده است که باید مورد بررسی قرار بگیرد!
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، الناس علی دین ملوکهم، این جمله پر ارزش حضرت علی (ع) باید بر سر در ساختمان‌های حکومتی و پیش چشمان هر مسؤولی نصب گردد. البته برای بعضی مسؤولان نیاز می‌دانیم که خطبه حقوق مردم و حاکم نیز پیش چشمانشان باشد و چند واحد دانشگاهی را برای آن مسؤولان اختصاص دهند.

به مسیر گفتار خودمان باز می‌گردیم. طبق روایت معتبر، حضرت علی(ع) در جامعه شناسی، مهم‌ترین عامل تأثیر گذار بر کنش‌های اجتماعی را حکومت و حاکم می‌داند. روزگاری طولانی بود که مردم بر دین حکومت شاهان بودند. از زمان تأسیس سلطنت‌های پراکنده سامانیان و صفاریان و ... تا زمان یک پارچه شدن بیشتر این کشور‌ها زیر بیرق آل بویه و رسیدن این بیرق به دستان صفویه، می‌توان رنگ به رنگ شدن این جماعت را به تماشا نشست. نام گذاری ایل بزرگی به نام شاهسون به معنای شاه دوست نیز از همین باب بوده است!
 
جامعه ایرانی در جنگ ایران و روس، محمدحسین کتابی
حضور گسترده ایرانیان در جنگ ایران و روس به قدری بود که روس‌ها در حال شکست خوردن بودند؛ اما با یک اشتباه راهبردی و زیرکی فراماسون‌ها این جنگ شکست خورد. با اینکه ایرانیان ابزار و ادوات کافی نداشتند ولی از نظر تعداد و روحیه به میزان قابل توجهی قدرتمند بودند.

تا پیروزی یک الله اکبر فاصله داشتیم و به دره شکست پرت شدیم!

اما بخشی از قاطبه مردم زیر بیرق علما بودند و از آنان می‌آموختند؛ فرقی نداشت مستقیم باشد یا غیر مستقیم. از همان نسل، انقلاب اسلامی شکل گرفت و تأثیر بی‌بدیلی بر جامعه ایرانی و جامعه جهانی داشت. همان قاطبه‌ای که بعدها توانست حوزه علمیه قم را شکل دهد و در تربیت نسلی مبارز و حق‌پو موفق شود. این همان نسلی بود که در جنگ‌های علیه روس و انگلیس مردم را به میدان مبارزه آورد و همان نسلی است که از فرمان حرمت تنباکو تبعیت کرد.

در زمان پهلوی‌ها، اوج فسادزدگی جامعه ایرانی دیده می‌شود. وقتی بررسی دقیق‌تری صورت بگیرد، به فساد‌های اخلاقی و مالی دربار می‌رسیم که فهرست کردن آن فساد‌ها کاری بس دشوار است. درباره فسادهای موجود در حکومت پهلوی، پاسخ مشهوری از فرح دیبا در کتاب‌های تاریخ باقی مانده. وقتی اطرافیان فرح و مادر محمدرضا پهلوی نسبت به فساد‌های او و ارتباط‌های نامشروعش اعتراض می‌کنند، او می‌گوید: «اختیار پایین تنه‌ام را دارم.»

در آن زمان است که می‌توان کثرت کاباره‌ها و کازینو‌ها را ملاحظه کرد. برای یک نمونه دیگر از فساد‌ها می‌توانیم به نکته‌ای ظریف در کتاب مأموریت در تهران که خاطرات ویلیام سالیوان، آخرین سفیر و جاسوس دولت تروریستی آمریکا در ایران است اشاره کرد. او از رقص با یکی از همسران وزرای ایرانی ابراز رضایت کرده و درباره آن‌ها نظراتی خاص خود دارد! در آن زمان بود که باید بگوییم جامعه ایرانی تا پیروزی یک الله اکبر فاصله داشت و با آمدن حکومت پهلوی، به دره شکست پرت شد.
 
حضور گسترده مردم در بزرگترین راهپیمایی انقلاب، محمدحسین کتابی

پدید آمدن روزنه‌های امید

با رقم خوردن انقلاب اسلامی، روزنه‌های امید پدیدار شد تا کاباره‌ها محو شوند و مساجد نفسی تازه کنند. تأثیری که فساد زمان پهلوی گذاشته بود در زمان جنگ تحمیلی عیان شد. کشوری که بیش از ۴۰ میلیون جمعیت داشت، شاهد حضور تنها ۳ الی ۴ میلیون ایرانی در دفاع مقدس بود که درصد کمی از جمعیت آن زمان کل کشور را شکل داده است. جای امید بود که علما و جریان موفق آن زمان توانستند این جمعیت را تربیت، حفظ و رشد دهند.
 
این آمار با گذشت زمان و تأثیر گذاری انقلاب اسلامی باعث شد شاهد حضور و درخواست زیاد مردم برای حضور در جبهه مقاومت، سپاه پاسداران و سایر نهاد‌های انقلابی و همچنین حضور میلیونی در تشییع جنازه باشکوه حاج قاسم سلیمانی باشیم. البته دشمن برای بی‌اثر کردن انقلاب اسلامی از هیچ کوششی دریغ نکرد و اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، امروز کم‌تر از ۱۰ میلیون ایرانی به مبانی انقلاب اسلامی پایبند هستند و کم‌تر از ۴ میلیون آن‌ها با مبانی انقلاب اسلامی آشناییت دارند.
 
خاتمی و مسیح علی نژاد، محمدحسین کتابی
پدید آمدن افرادی چون مسیح علی نژاد مرهون میدان بازی است که خاتمی‌ها و زم‌ها برای آن‌ها باز کردند و کسانی مانند شهید آوینی را منزوی ساختند!

جامعۀ گرگ دریده

ایراد عمده و اساسی پدید آمدن این ضعف را می‌توان در خوشبینانه‌ترین حالت به غفلت مسؤولان در عزل و انتصاب‌ها اشاره کرد. دو ارگان مهم رسانه‌ای فرهنگی کشور؛ یعنی روزنامه جمهوری اسلامی و صداوسیمای ملی در اختیار کسانی بود که بویی از دین‌داری نبرده بودند. روزنامه جمهوری اسلامی توسط میرحسین موسوی، یک مصدقی مارکسیست مدیریت می‌شد که عاقبتش ایستادن در مقابل ولایت مطلقه فقیه بود و همچنین صداوسیما توسط صادق قطب‌زاده، از افراد مؤثر تیم بازرگان مدیریت می‌شد و اجازه ورود انقلابیونی مانند حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی را به این رسانۀ مهم نمی‌داد!

در گذشت زمان همین صداوسیما و وزارت ارشاد بود که در ابتدا با اتخاذ سیاست غلط سرکوب، به‌جای تولید هنر مستقل انقلاب اسلامی، به نابودی آن پرداختند. البته از محمدعلی زم‌ها و سیدمحمد خاتمی‌ها و ... انتظاری نمی‌رود که جز فتنه‌گری و آشوب‌سازی کاری از پیش ببرند. در یک قلم مدیریت سیگاری زم در حوزه هنری انقلاب اسلامی و مدیریت تخدیری خاتمی چه در وزارت ارشاد و چه در زمان ریاست جمهوری در نابودی بخش اعظم جوانان این سرزمین مؤثر بوده است. درباره مدیریت سیگاری زم سخن فراوان گفته‌اند که جای بحث آن نیست. نتیجۀ این مدیریت نیز با بیش از ۱۰ جرم افساد فی‌الارض زیر خروار‌ها خاک است! وقتی گرگ‌ها مسلمین را دریدند، خوک‌ها به دنبال حاکم کردن شیرهای درنده می‌روند. خوک‌ها می‌خواهند با افزایش فساد و فحشا در جامعه با شعار «آزادی» به تخدیر جوانان بپردازند.
 
جامعه ایرانی؛ آن‌چه که بود، آن‌چه که هست

نتیجه مدیریت خوکی در سایه غفلت دوستان

امروز نتیجه مدیریت چنین تفکری را می‌توان به عینه مشاهده کرد. تفکری که روزی داعیه‌دار تبلیغات اسلامی و میدان‌داری فرهنگی بود، نقش مهمی در فتنه‌های علیه انقلاب اسلامی دارد. از سیدمحمد خاتمی، میرحسین موسوی و دیگر نام آشنایان اصلاحات تا تقی‌زاده‌هایی که روزی لباس دیانت بر تن می‌کردند و سپس خلع شدند یا از تن بر کندند، همگی از یک آخور ارتزاق کرده‌اند که چنین فعالیت‌هایی علیه اسلام و ولایت فقیه داشته‌اند و دارند.

البته نباید نقش ضعیف نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی انقلابی را در این اتفاق فراموش کرد. وقتی اولویت‌های ما تعمیر وسایل نظامی شد و برای تربیت مبلغان فرهنگی و جذب نخبگان وقت، سرمایه و بودجه نگذاشتیم و به‌جای مسجد به تأسیس کافه فرهنگی پرداختیم و مدیریت مساجدمان دست عده‌ای پیرمرد ماند، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم جوانان نخبه فرهنگی به جایی برسند و این جامعه به سوی آرمان‌های اسلامی گام بردارد.
 
عابدان کهنز، شهید صدرزاده، محمدحسین کتابی
 
هر جا که مدیریت جوان بود، شهدایی، چون مصطفی صدرزاده پدید می‌آیند که در یک مسجد شاهد چندین شهید دفاع مقدس و دفاع از حرم باشیم. امید که مسؤولان مربوطه این بند و پاراگراف مهم را بفهمند و اجرایی کنند! و امید است به‌جای فرض کردن خود در موضع توهین‌های ضد انتقادی بعضی مسؤولان معلوم الحال، خود از بستن دهان منتقدان دست بردارند و گامی هر چند کوچک ولی مؤثر برای انقلاب اسلامی بردارند. عکس شهدا را می‌بینیم، عکس شهدا عمل می‌کنیم!

محمدحسین کتابی
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
منم عاشق نظامم

ولی
.دوست دارم یخورده

اونم ما رو تحویل بگیره
3
0
ناشناس
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱
چرا این نظر رو آنقدر سانسور کردید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
بابا بیخیال‌
1
3