شأن و جایگاه حوزههای علمیه خواهران کمتر از حوزه برادران نیست
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،آیت الله مرتضی مقتدایی در پیامی تصویری به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه خواهران با عنوان «ره آورد خوبان»، ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به فضلا، نخبگان و همه طلاب، پیشرفت های حوزه های علمیه خواهران را قابل تقدیر دانست.
متن سخنان رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه خواهران را به همه اساتید محترم، فضلا، نخبگان و به همه طلاب عزیز خواهر تبریک عرض می کنم و مزید توفیقات همگان را از درگاه خدای متعال خواستار هستم.
بحمدالله حوزههای علمیه خواهران پیشرفتهای بسیار خوب و قابل توجهی داشته اند که جدا قابل تقدیر است و هماهنگ با حوزههای علمیه برادران، در بخشهای مختلف، ارتقا پیدا کرده اند و پیشرفت داشته اند.
ارتقای سطح علمی در تعلیم و تربیت، در تحقیق و پژوهش، در تالیف، در تبلیغ و غیره، بحمدالله خدمات خوبی از خود نشان دادند و پیشرفتهای قابل توجهی را تحصیل کردند. لذا همان شأن و جایگاهی که از نظر علمی، فضیلت و شرافت، حوزههای علمیه برادران داشته و دارند، همان شأن و جایگاه را حوزه های علمیه خواهران امروز دارا هستند.
از حضرت امام (ره) درباره حوزههای علمیه خواهران سوال شده که دست خط مبارکشان الان موجود است؛ حضرت امام فرمودند: هیچ فرقی بین حوزههای علمیه برادران و حوزههای علمیه خواهران نیست.
از مقام معظم رهبری (دامت برکاته) عین همین سوال شده، باز دست خط مبارکشان موجود است که میفرمایند: هیچ تفاوتی بین حوزههای علمیه برادران و خواهران نیست و از این میتوانیم استفاده کنیم، همان شان و جایگاه و احترامی که حوزههای علمیه برادران در اجتماع دارند، همان جایگاه را حوزههای علمیه خواهران در بین تودهها و جمعیتها در اجتماع دارا هستند.
من اجمالا اشاره میکنم به چند پیشرفتی که برای حوزههای علمیه خواهران بوده و الان دارا هستند، اما جامعة الزهرا(سلام الله علیها) موفقیتی که این مجموعه داشته است، ایجاد دورههای عالی فقه و اصول، بعد از سطح چهار به صورت آزمایشی و با هدف پرورش مجتهد است؛ ان شاءالله بتوانند این را به ثمر برسانند و افرادی را در حد مجتهد پرورش داده و تحویل حوزههای علمیه و تحویل جامعه بدهند.
مطلب دوم رشد بالا و موفقیت آمیز پژوهشهای طلاب خواهر در جشنواره علامه حلی است و این رشد سه برابر سالهای گذشته است و هر ساله تحقیقات، پژوهشها و تالیفات جدید و تازه از سوی طلاب به این جشنواره ارسال می شود که این رشد موفقیت بسیار بالایی برای جامعه الزهرا(س) و حوزههای علمیه خواهران محسوب می شود.
سومین مسئله، پذیرفته شدن ۲۲۰ نفر از طلاب جامعه الزهرا(س) و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در مرکز امور نخبگان حوزه، به عنوان استعدادهای برتر است که این نیز یک موفقیت بسیار خوبی است.
پیشرفت هایی نیز در جامعة الزهرا(س) اتفاق افتاده و در بخشهای مختلف اعم از آموزش، فرهنگی، پژوهش و مرکز مدیریت نیز پیشرفت هایی حاصل شده است.
راه اندازی گروههای علمی در مدارس علمیه خواهران در سطح سه، یکی دیگر از پیشرفت ها است و راه اندازی انجمنهای علمی اساتید و پشتیبانی علمی از اساتید نیز بسیار دارای اهمیت است.
تدوین اولین منشور جامع اخلاقی و برنامه جامع تربیتی حوزههای علمیه خواهران یکی دیگر از برنامه های پیش روی این مجموعه است که در حال تدوین است و مقدمات آن فراهم شده که کمک خواهد کرد طلاب علوم دینی از نظر علمی، اخلاقی و تربیت آنها رشد پیدا کنند.
راهاندازی مدرسهی مجازی قرآن و حدیث حوزه های علمیه خواهران یکی دیگر از اقدامات خوبی است که با هدف خدمت رسانی به طلاب و اقشار مختلف بانوان جامعه صورت گرفته است و امیدواریم سبب تقویت علمی و قرآنی بانوان جامعه شود.
ساماندهی بیش از ۱۵۰۰۰ دانشآموخته و ثبت حقوقی ۴۰ کانون دانشآموختگی نیز کار بسیار مهم و مؤثری است که انجام شده است؛ همچنین راهاندازی ۴۶۰۰ گروه تبلیغی فعال، دارای اهمیت فراوانی است تا این گروه ها بتوانند در امر تبلیغ فعالیت کنند.
تربیت ۲۷۵۹ مبلغ فعال در فضای مجازی نیز اقدامی بسیار وسیع و مهم است و این مبلغه ها می توانند تأثیرگذاری خوبی در فضای مجازی داشته باشند؛ همین طور تربیت ۹۸۲۱ مبلغ تخصصی یکی دیگر از فعالیت ها است که ان شاءالله این افراد بتوانند فعالیتهای تبلیغی تخصصی بین جامعه داشته باشند.
اینها اجمالی از خدمات و پیشرفت هایی است که اخیرا در حوزههای علمیه خواهران صورت گرفته و امیدوار هستیم که ان شاءالله این فعالیتها در امر آموزش، پژوهش، امور فرهنگی و تبلیغی روز به روز بیشتر شود.
برگزاری ۳۰ هزار جلسه خانگی قرآنی توسط خواهران طلبه در جهت ترویج فرهنگ قرآن در میان فشار جامعه نیز جای تقدیر دارد و این خدمات، بسیار خوب و با ارزش است و امیدواریم حوزه های علمیه خواهران بتوانند جایگاه عظیم خودشان را در اجتماع به طور مؤثر پیدا کنند و به فعالیت های خود شامل پیشرفتهای علمی، تالیفات، تبلیغات مؤثر در بین بانوان، دانشگاهها و مدارس آموزش و پرورش واقف باشند.