تولید دانش در بستر علوم انسانی اسلامی باید با عرصه عمل پیوند بخورد
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، عطاء الله رفیعی آتانی در دیدار آیت الله محمود رجبی رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: فلسفه علوم انسانی، مانند اقتصاد اسلامی، مدیریت اسلامی و جامعه شناسی اسلامی و ... حل مسائل زندگی است و به این معناست که می خواهیم یک روشی به وجود آید که با نگاه دینی مسائل زندگی را حل و فصل کنیم.
قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بیان داشت: شرایط کشور امروز حساس و پرمساله است؛ هر چند با چالش های زیادی مواجه هستیم ولی برای اندیشه دینی یک فرصت مهمی ایجاد شده است که قدرت خود را در این عرصه ها نشان دهد.
رفیعی آتانی بیان داشت: امروز ما در عرصه های مختلف سیاستگذاری، قانونگذاری و اجرا، به پشتیبانی فکری برای عمل نیاز داریم، اقتضای ذاتی این شرایط آن است که حوزه های علمیه و پشتیبانان فکری نظام، با تمام توان و قوت خود به کمک اهل عمل، بشتابند.
وی با اشاره به هماهنگی میان ارکان نظام در شرایط کنونی گفت: امروز دست مسؤولان نظام به سمت حوزه های علمیه، موسسات و مراکزی که امکانات فکری در اختیار دارند، دراز است و به تک تک تصمیاتی که گرفته می شود می توانندکمک فکری کنند.
رفیعی آتانی بیان داشت: همه کسانی که به نوعی در در فرآیند تصمیم گیری کشور دخالت دارند، باید از پشتیبانی فکری، معارف و دانش دینی بهره مند باشند.
وی با اشاره به اینکه در برخی زمینه ها، احساس می شود که ما کوتاهی کردیم، گفت: ما حتی به پرسش های اساسی که در این عرصه ها نیاز است، پاسخ نداده ایم، مثلا، در آستانه برنامه هفتم توسعه، نمی دانیم از نظر مبانی فکری، پیشرفت کشور را با چه شاخصه ای باید بسنجیم، و بگوییم مسیر کشور به سمت پیشرفت است و یا نه؟
رفیعی آتانی بیان داشت: اکنون در فصل تخصیص بودجه، سه هزار و هفتصد هزار میلیارد تومان بودجه کشور است که سرانه این عدد بیش از ۴۳ میلیون تومان برای هر ایرانی می شود، سوال این است که از نظر مبنایی، ملاک این تخصیص چیست؟
وی ادامه داد: دست ما از نظریه عدالتی که کمک کند و بگوید شما با چه ملاکی باید این تخصیص ها را در بودجه انجام دهید، خالی است؛ اکنون تکلیف ما روشن نیست که دولت تا چه اندازه باید در اقتصاد، فرهنگ و ... دخالت کند و یا چقدر می تواند دخالت کند، ما برای این سوالات پاسخ می خواهیم.
رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: اکنون مشخص نیست که فرق بین بهره بانکی و ربای حرام شرعی چیست؟ تکلیف را روشن نمی کنیم که آیا بهره ای که در سیستم بانکی هست همان ربایی است که شرع آن را حرام کرده است؟ تکلیف کسی که قرار است در این حوزه ها سیاستگذاری و قانونگذاری کند، معلوم نیست.
وی افزود: اساسا مسئولیت دولت جهت تحقق عملی و تعیین احکام شرعی در جامعه چیست؟ اساسا با چه ملاک هایی می توان میزان پیشرفت دینداری در جامعه را ارزیابی و اندازه گیری کرد؟ یا سوال مهمی نظیر مبانی و دلایل وظایف فراملی در جمهوری اسلامی، پاسخ جدی و بنیادین طلب می کند.
رفیعی آتانی از مدیران موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) درخواست کرد: این موسسه در مورد پرسش هایی که پاسخ های آن به نظام تصمیم گیری و قانونگذاری در کشور کمک کند، کمک فکری کند و معارف ما برای پاسخ دادن به پرسش های سیاستگذاران فراروی شود.
وی با بیان اینکه امروز به جای مطالبه گری باید به سمت عمل کردن برویم، گفت: در شرایطی که تمام ارکان کشور در اختیار یک رویکرد اصیل انقلابی و بنیادین قرار گرفته است، نباید فرصت را از دست بدهیم و در نقاط آغازین کار بمانیم.