اعتکاف تلفیق مبارکی از چند عبادت است
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی، عصر امروز در نشست هم اندیشی مسئولین مردمی اعتکاف سراسر کشور که در مسجد امام حسن عسکری (ع) برگزار شد به صورت ویدئویی پیامی را برای این مراسم ارسال کردند که بخشی از متن آن به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
در قرآن کریم فرمود يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ، توسالکی، تو فاضلی، به طرف خدا می روی، با تلاش و کوشش می روی تا خدا را ملاقات کنی، آیا خدا در برزخ است معاذالله، در قیامت یا بهشت است، یا اقرب الینا من حبل الورید.
اگر اقرب الینا من حبل الورید این حجم کجاست، ما زمینی سفر کنیم، زمانی سفر کنیم، کجا برویم که او را ببینیم، اگر او اقرب الینا من حبل الورید، تمام تلاش و کوشش ما این باشد که حجاب ها را برطرف کنیم این غبارها را به تعبیر آیات قرآن کریم كَلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ را برطرف کنیم، این غبار را این چرک را برطرف کنیم تا بیدار بشویم و ببینیم.
آن چشمی که در سوره حجر فرمود بهشتی ها چشم دلشان کوراست او را با جراحی بینا و بیدار کنیم، اگر آن چشم دل باز باشد ما می بینیم، اگر در دنیا خدا را مشاهد نکردند در ظرف خوشان به اندازه خودشان برای همان ریبی است که گرفتار آن شدند، این عبادت ها این اعتکاف ها سهم تعیین کننده ای در شستشوی این دل دارد، اگر این ریب ها برطرف بشود انسان به مقدار خود خدا را می شناسد و وقتی شناخت راحت است.
مرحوم صدوق از وجود مبارک امام صادق (ع)نقل می کند: انسان می تواند به لقاء الله دست یابد، ابو بصیر به حضرت عرض کرد آیا خدا در قیامت می توان دید، حضرت فرمود قبل از قیامت دیدند، بعد لحظه ای تأمل کرد و به ابی بصیر کور فرمود: ابی بصیر مگر هم اکنون خدا را نمی بینی؟
اعتکاف نتیجه مهمی که دارد این ریب ها این غبارها این چرک ها را شستشو می دهد، وقتی شستشو شد انسان خالق خود را می شناسد، به مقداری که مقدور او است، آن مقداری که مقدور ما است تا بتوانیم خدا را بشناسیم و زندگیمان را عوض کنیم، با این برکات اعتکاف حل می شود، بنابراین اعتکاف فرصت و مجموعه چند عبادت است، ویژگی اعتکاف این است که تلفیق با یمن و مبارک است.
ما یک نماز داریم که از آن به عنوان اصول دین تعبیر شده است، نماز که ستون دین است در مسأله اعتکاف حضور دارد، روزه که جنه من النار با همه جلال و شکوهی که دارد شرط اعتکاف است، این اعتکاف چه قدرتی است که تا سه روز روزه گرفتن شرط او است، وضوگرفتن عبادت است اما به پایگاه نماز که نمی رسد چون به پایگاه نماز نمی رسد مقدمه نماز و شرط نماز است، روزه با همه جلال و شکوهی که دارد به پای اعتکاف نمی رسد وگرنه شرط اعتکاف نبود.
اینکه گفته شد بنی الاسلام علی الخمس، بخش وسیعی از این مبانی پنجگانه را شما در اعتکاف می بینید، نماز را می بینید، روزه با آن جلال و شکوه تازه شرط صحت اعتکاف است، آثار حج را در اعتکاف می بینید، آثار ولایت که مشهود در ولایت است، یک عبادت تلفیقی مرکب از نماز و روزه و حج و اینها را می بینید.
این مجموعه به علاوه جمع بندی آثار مشعر و منا را می بینید، شما در جریان مشعر یک عبادت دارید و آن عبادت شبانه است و روز در مشعر برنامه ندارید، در عرفات برنامه روزانه دارید، شب در عرفات برنامه ندارید، اما در اعتکاف یک وحدت منظم پیچیده شبانه روزی دارید، اینچنین نیست که شب ها فارغ باشید،درست است که با رسیدن مغرب افطار می شود اما همچنان معتکف است و همه محرمات اعتکاف در حال شب هم حرام است، این نظیر صوم ماه مبارک رمضان نیست که محرمات مال روز باشد و شب حلال باشد، این سه شبانه روز انسان مهمان چه کسی است، مهمان صاحب خانه ای است که فرمود اگر می خواهید به من نزدیک شوید باید به فرشتکان من نزدیک بشوید.
این اعتکاف برای این است که انسان بتواند به درون خود سفر کند، باید درون خود را بشکافیم و ذات اقدس اله را به اندازه خودمان بشناسیم.