وظیفه مهم قشر دانشگاهی در جبهه انقلاب
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در نشست «نقش دانشگاهیان در جهاد تبیین؛ عرصههای پیش رو برای تبیین و روایتگری دستاوردهای کشور» که در خبرگزاری فارس برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: شاخصه ویژه جهاد، وجود دشمن است، اگر کاری خیلی سخت باشد، وقت زیادی بخواهد، تلاش زیادی بطلبد، تیم بخواهد ولی دشمن در آن نقش نداشته باشد، تعبیر جهاد را مقام معظم رهبری برای آن اطلاق نمیکنند.
وی با بیان اینکه طی ۲ دهه گذشته بحث جنگ نرم مطرح شده که در اصل جنگ رسانه است، گفت: جنگ سخت برای دشمن ناممکن شده و متوجه شده که با جنگ سخت راه به جایی نمیبرند به همین دلیل رو به جنگ نرم آوردهاند، جنگ نرم هم جنگ رسانه است. یعنی از ادبیات، جعل، دروغ، شایعه و شائبه استفاده میکنند به گونهای که شخص ترجیح دهد حرف نزند که اگر حرف بزند گرفتار هجمه وسیعی میشود.
به گفته جلیلی، دشمن خیلی جدی وارد شست و شوی مغزی نخبگان، دانشگاهیان، جوانها و حتی در حد دانشآموزان دبیرستانی شده است، وقتی این شرایط هست رهبر جامعه فتوا میدهند که برهمگان است که حرف بزنند، تبیین در شکل کلی با حرف زدن اتفاق میافتد، البته حرف زدن به معنای ادای عبارات فقط با زبان نیست، ادای عبارات با مقاله است، ادای عبارات با سخنرانی با عبارات ایهامدار و فناوریهای نوین رسانهای است.
وی ادامه داد: ظرافت کار هم در این است که بعضیها فکر میکنند این رسانه حتما باید رسانه غربی باشد، حتما باید رسانهای باشد که دیگران هم لاجرم امروز میبینند و براین اساس فکر میکنند که باید حتما در توییتر جهاد تبیین را انجام دهیم، حواسشان به این نیست که در زمین دشمن نمیشود بازی اصلی را انجام داد، یک جاهایی در زمین دشمن هم کسانی به مصلحت باید بازی کنند ولی تنها زمین بازی آن نیست.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه مسئولین ما هرکدام به نوع خودشان یک رسانه هستند، گفت: اصحاب رسانه به دنبال مسئولین هستند تا خبر تهیه کنند، اگر این مسئولین جهاد تبیین را وظیفه خودشان بدانند و در بستر مناسب این کار را انجام دهند بخشی از تکلیفشان را انجام دادهاند، با فرمایش مقام معظم رهبری الان این کار باید دوچندان انجام بشود، باید قلمرو آن توسعه پیدا کند. یک جاهایی دشمن حمله گفتمانی میکند به مشترکات، اموری که هیچ کس ممکن است خودش را مسئول مستقیم این مشترکات نداند، اینجا دیگر تکلیف همه است که نسبت به مشترکات ادای تکلیف کنند و مقابله تبیینی به مثل داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که هر کدام از ما یک قلمرو اختصاصی مسئولیتی داریم که باید در این قلمرو هم برنامه ریزی کنیم. هم خودمان هم کسانی که با ما مرتبط اداری و کاری هستند را باید هماهنگ کنیم و بتوانیم مخاطبین مستقیممان را در این عرصه یاری کنیم، این تبیین اگر اتفاق نیفتد یا خوب اتفاق نیفتد، حق باطل جلوه داده میشود و شهید جلاد و روزی شخص میفهمد که یک شهید را جلاد جلوه داده بود آن روز دیر است و راه برگشتی وجود ندارد.
جلیلی تاکید کرد که دانشگاهیان اعم از دانشجویان به عنوان یک جبهه بزرگتر از نظر تعداد و چابکی و لایه بعد اساتید به عنوان کسانی که یک گروه مرجع قلمداد میشوند در کشور و در سطح بین المللی قطع به یقین نقش موثرتر و وظیفه مهم تری نسبت به سایر اقشار جامعه دارند.
وی با بیان اینکه دانشگاهیان بیشتر از متوسط اقشار دیگر مخاطب تبیین دشمن هستند، گفت: باید تلاش کنیم که اثر تببین دشمن در دانشگاهیان کمتر شود و دانشگاهیان تلاش کنند که تبیین توانمندیها، تبیین ما می توانیم، تبیین حقانیت خودمان را اول در خود دانشگاه و بعد از دانشگاه در دایرههای بیرونی دانشگاه داشته باشیم.