تبلیغ جان مایه رسالت حوزه است/ لزوم تدوین نقشه جامع تبلیغی کشور
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در آیین اختتامیه نمایشگاه دستاوردها و فعالیت های مجتمع تبلیغ حوزه های علمیه که بعد از ظهر امروز در مجتمع شهید صدوقی قم برگزار شد، ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه دستاوردها و فعالیتهای مجتمع تبلیغ حوزههای علمیه اظهار داشت: حرکت تبلیغ و تبیین در عصر کنونی با یک نگاه کلان و رقیب بزرگ تمدنی مواجه است که شناخت این رقیب در عرصه تبلیغی بسیار مهم و حائز اهمیت است.
وی افزود: غرب شناسی و شناخت منظومه تمدن غربی برای هر اقدام تمدنی ضرورت ویژهای در عرصه تبلیغی دارد و باید ولو اینکه یک دوره جمع و جور برای آشنایی مبلغان با تمدن غربی برگزار شود، ملزومات تبلیغ مبلغان فراهم شود.
لزوم آشنایی مبلغان با تمدن غربی
مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: همه اضلاع علوم غربی آمیخته با چند روح و نکته بنیادی است که بر خرده نظام ها حاکم بوده و همه نظامهای جهان را زیر سلطه خود قرار داده است که البته بر تمدن اسلامی نیز سایه افکنده است که لازم است مبلغان با سرچشمهها و شالوده فکری تمدن غربی نیز آشنایی داشته باشند تا بتوانند در مسیر تبلیغی خود برای تحقق تمدن نوین اسلامی موفق شوند.
وی افزود: غرب شناسی و آشنایی با نقاط حساس آن ضرورت ویژهای است که باید در عرصه تبلیغ، چگونگی و روش شناسایی آن به مبلغان برنامهریزی شده و روی آن کار شود.
آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: ما در برابر هجوم شبهات و سوالها، چند گونه میتوانیم موضعگیری کنیم که عبارت از موضع صریح، انفعالی، فعال و در جایگاه پاسخگویی با منطق قوی و هضم سازی شبهه و پرسش می باشد که آخرین نوع موضعگیری، از ارزش ویژهای برخوردار میباشد که باید در عرصه تبلیغ به این روش دقت و تمرکز ویژه شود.
وی در ادامه افزود: افرادی همچون علامه طباطبایی، شهید مطهری و امام راحل شبهه را در عمق شناسایی کرده و شبهات را در درون پاسخ های خود هزم می کردند؛ چراکه نظام فکری خود را می ساختند و خرده گفتمانهای مخالف در نظام فکری ساختارمند آنان رنگ میباخت.
نگاه ما به تبلیغ سطحی و درجه ۲ نیست
مدیر حوزههای علمیه با اشاره به نگاه مرکز مدیریت حوزه علمیه به مسئله تبلیغ بیان داشت: نگاه ما به تبلیغ سطحی و درجه ۲ نیست و در نگاه حوزه، تبلیغ جان مایه رسالتهای حوزه است؛ هرچند در مقام عمل، مسئله تبلیغ دارای برخی آشفتگی هاست که تلاش ما نیز برطرف کردن این آشفتگی می باشد.
وی در ادامه با اشاره به لزوم کیفیت دهی به تبلیغ در حوزههای علمیه خاطرنشان کرد: تبلیغ راهبر جامعه است و باید روش شناسی علمی جدید، روش شناسی اجتهادی و حوزوی پشت کار تبلیغ بوده و تبلیغ باید دارای نقشه جامع باشد.
آیت الله اعرافی در پایان با اشاره به لزوم بهرهگیری از ابزارهای نوین در گسترش تبلیغ و کیفیت دهی به آن خاطرنشان کرد: امروز تعداد صد نفر در عرصه هوش مصنوعی در حوزه علمیه در حال فعالیت هستند و اقدامات و ورودهای لازم به این عرصه انجام گرفته است.