۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۷۴۷۷۵۵
حجت الاسلام خان زاده:

اساتید رکن اصلی طرح آموزش و پژوهش و تربیت هستند

اساتید رکن اصلی طرح آموزش و پژوهش و تربیت هستند
معاون آموزش مدرسه علمیه حضرت امیرالمومنین(ع) تبریز به ارائه گزارشی از فعالیت های نظام آموزشی این مدرسه علمیه پرداخت.

حجت الاسلام مهدی خان زاده آلانق معاون آموزش مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) تبریز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در آذربایجان شرقی، با عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام علیها) نقش‌آفرینی در طراحی نظام تعلیم و تربیت و پیش بینی ارائه پیش‌نویس در چندین ماه، تهیه بسته اصلاحی برنامه درسی سطح ۱و۲ و۳ با رویکرد کاهش دغدغه های مادی ومعنوی طلاب و گرایش طلاب به دروس و انقلابی ماندن خود با نظارت مستقیم مدیریت حوزه حجت الاسلام روح الله بجانی و تک تک اساتید گرامی این حوزه به منظور حل ریشه ای مسائل طلاب از جمله امنیت شغلی و تشویق به نخبه گری را از فعالیت های اخیر انجام شده در معاونت آموزش این مدرسه خواند.

وی با اشاره به بازنگری آئین نامه گروه های علمی و تربیتی این مدرسه و تشکیل گروه های فقه و اصول و علوم عقلی و علوم قرآنی و ادبیات و فعال سازی آنها در مدرسه به جهت طراحی چندین رشته و گرایش، اظهار کرد: اصلاح روش‌های یادگیری و توسعه روش آموزش در مدرسه و تغییر رویه یادگیری ادبیات عرب و دیگر دروس در توسعه و اجرای آن در حوزه و برنامه ریزی آموزش اساتید متناسب با رویکرد جدید و دانش افزایی آنها از دیگر فعالیت‌های معاونت آموزش می باشد.

حجت الاسلام خان زاده آلانق بیان کرد: برخی دیگر از فعالیت های معاونت آموزش شامل «ارائه طرح مرکز آموزش های فراگیر به منظور استفاده بهینه از مرکز آموزش های غیرحضوری و مجازی با تأکید بر سیاست بازگشت طلاب به مدرسه(پسا کرونا) و برنامه‌ریزی برای تربیت استاد طلبه و معین در رشته های مختلف درسی و ثبت آنی نمرات طلاب جهت صدور مدارک تحصیلی در سطح یک و دو برای تسهیلگری در امور طلاب است.

معاون آموزش این مدرسه علمیه در رابطه با نقش‌آفرینی اساتید مدرسه علمیه در جهاد تبیین با توجه به ابعاد، بایسته‌ها و طیف‌ های آن، تصریح کرد: برخی عرصه‌های جهاد تبیین که در فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب حفظه الله پرتکرار است، شامل مواردی چون سبک زندگی اسلامی ایرانی، تقویت امید و چشم انداز آینده، مسئله فرهنگ، مسئله‌ی اقتصاد مقاومتی، مسئله پیشرفت علمی، مسئله خودسازی، دگرسازی و تمدن‌سازی طلاب تراز انقلاب اسلامی هستند.

وی با اشاره به انجام کار میدانیِ موثر به لحاظ فردی، خانوادگی، کلاسی، اجتماعی و فعالیت‌های انجام شده از سال گذشته تا کنون، خاطرنشان کرد: همه ما باید ابتدا جهاد تبیین را با آگاهی‌بخشی و شناخت از خودمان آغاز، مسیر حرکت را متناسب با رسالت و مأموریت خود ترسیم کرده و سپس برای طلاب تبیین کنیم.

حجت الاسلام خان زاده تأکید کرد: ما باید با توجه به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به نیازها و رسالت‌های تربیتی و فرهنگ سازمانی توجه کنیم چنانچه امام راحل فرمودند: «و از براي نور مراتبي است، به حسب مراتب ایمان و علم اهل آنها و باید دانست که این نور حقیقی که در قلوب اهل ایمان و علم است، چون از انوار عالم آخرت است، در آن عالم به مقتضای فعالیت نفس ظهور به نورانیت حسیّه نماید و همین نور است که صراط را روشن نماید و یک دسته نورشان مثل نور شمس و دیگری مثل نور قمر، تا برسد به آنکه فقط نورش، جلو پایش را روشن نماید»؛ بنابراین راهکار نور شدن آن علم از نظر علمای اخلاق و عرفان، شناخت نفس، مراقبه و عمل به علم است.

وی یادآور شد: همه ما چه مسئول، چه کارمند(معاونین) و چه استاد باید عامل به علم‌مان باشیم تا طلاب نیز در زیست تجربی خود، عامل بودن، حسن خلق داشتن، مسئولیت‌پذیر بودن، تخصص و تعهد را ببینند و الگو بگیرند، و توصیه برای اساتید از جمله داشتن نقشه راه عمومی و اختصاصی، ایمان و باور قلبی به مأموریت و نقش استادی در حوزه و لزوم به‌روزرسانی مرتب آن، استفاده از روش‌های نوین تدریس و تربیت، لزوم ارتباط عاطفی و اخلاق‌مدارانه با طلاب، پشتوانه علمیِ قوی همراه با استفاده از آموزش پژوهش‌محور، توجه به مهارت‌های حین تحصیل طلاب، تأکید بیشتر بر هویت طلبگی و دادن نقش به طلاب و تأسی به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در سبک زندگی اسلامی و طلبگی که این موضوعات می‌تواند همچنان مورد عنایت اساتید به ویژه اساتید جوان تر قرار گیرد.

حجت الاسلام خان زاده در رابطه با اینکه طرح آموزش پژوهش محور برای سطوح مختلف سطوح این حوزه در حال اجرا است، ابراز کرد: اساتید رکن اصلی این طرح هستند که با همت بلند و پشتوانه علمیِ قوی می‌توانیم شاهد موفقیت در اجرای این طرح و ثمرات ارزشمند آن باشیم.

وی در پایان مطرح کرد: ما می‌خواهیم طلابی سالم، سلیم، صالح و سپس مصلح را به جامعه اسلامی، جامعه قبل از ظهور و ان‌شاءالله بعد از ظهور تقدیم کنیم و برای این امر مهم، دست یاریِ یکایک اساتید را خواستاریم.

وحید نستوهی
ارسال نظرات