۲۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۷۵۷۴۲
با سخنرانی مدیر حوزه های علمیه؛

نشست علمی هم اندیشی بصیرت در چشم انداز اندیشه دینی در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ. نشست علمی هم اندیشی بصیرت در چشم انداز اندیشه دینی با سخنرانی آیت الله مقتدایی و برگزاری میزگرد علمی در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزارشد.
همايش بصيرت


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در این نشست علمی که روز پنج شنبه به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه، در سخنانی بصیرت را از جمله ضروریات اجتناب ناپذیر حوزه های علمیه دانست و با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص تصریح کرد: بصیرت امری است که توجه و پرداختن به آن امروز در جامعه به ویژه حوزه های علیمه امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی بیان داشت: رسالت اساسی و مهم روحانیون و حوزه های علمیه تبلیغ احکام الهی است و شرط لازم تبلیغ احکام الهی و معارف اسلامی نیز داشتن بصیرت است.

این استاد حوزه علیمه قم، تمییز حق از باطل را از شاخصه های بصیرت خواند و تصریح کرد: اگر یک طلبه و یا عالمی بصیرت لازم را پیدا نکند معلوم می شود یا در این راه تلاش نکرده و یا تلاش او برای خدا نبوده است.

بر اساس این گزارش حجت الاسلام سید حسن ربانی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نیز در این نشست علمی بصیرت را از جمله ضروریات یک جامعه دانست و تاکید کرد: اگر انسان بصیرت لازم را داشته باشد با چشم نابینای ظاهری هم وقایع و رخدادها را درک می کند و ما امروز سخت به مقوله بصیرت در جامعه نیازمند هستیم.

حجت الاسلام ربانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت توسعه بصیرت در جامعه گفت: منشور بصیرت باید در حوزه های علمیه تهیه و تدوین و در اختیار اهل فکر و اندیشمندان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه قرار گیرد تا به رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری جامعه عمل پوشانده شود.

حجت الاسلام قوامی از اساتید حوزه علمیه قم نیز در این نشست علمی با تبیین شاخص های بصیرت از نگاه اندیشه دینی به حوادث و فتنه های اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در این وقایع به خوبی مردم را از طرق مختلف آگاه و روشن کردند و با تدبیر و حکمت معظم له بود که فتنه گران بدون دخالت نیروهای انتظامی رسوا شوند.

دراین نشست که دبیر علمی آن را حجت الاسلام علی اصغر نصرتی عهده دار بود، حجت الاسلام غلامرضا بهروز لک از اساتید و نظریه پردازان علوم اسلامی نیز به ارائه دیدگاه های خود در خصوص بصیرت دینی و سیاسی پرداخت و با اشاره به تفاوت های جنگ نرم و سخت، تشخیص حق از باطل را در شرایط فتنه و فضای غبارآلود دشوار و نیازمند بصیرت و آگاهی کامل دانست.

گفتنی است در نشست علمی هم اندیشی بصیرت از دیدگاه و چشم انداز اندیشه دینی، همچنین برخی از اساتید و طلاب شرکت کننده در جلسه به طرح دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در خصوص اهمیت مساله بصیرت دینی و سیاسی پرداختند. / 924/ پ202/ع

ارسال نظرات