۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۷۶۲۳۴۰
یاداشت؛

قهر فعال رسانه، پژوهشگر و مدیر حوزه علمیه کاشان با رسانه‌ها

قهر فعال رسانه، پژوهشگر و مدیر حوزه علمیه کاشان با رسانه‌ها
رویکرد دشمن از جنگ سخت به جنگ ‌نرم و تهاجم فرهنگی بر هیچکس پوشیده نیست و امپراطوری رسانه ای دنیا درحال مهندسی افکارعمومی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، رویکرد دشمن از جنگ سخت به جنگ نرم و تهاجم فرهنگی بر هیچکس پوشیده نیست و امپراطوری رسانه‌ای دنیا درحال مهندسی افکار عمومی است، اگر در این برهه از زمان میدان رسانه را برای دشمن خالی کنیم دشمن ابتکار عمل را به دست خواهد گرفت و این عرصه را به کلی از دست خواهیم داد همانگونه که بخش زیادی از میدان رسانه را هم از دست داده ایم. 

رسالت حوزه علمیه در چنین برهه ای، ارتباط مستمر و تنگاتنگ با همه رسانه‌ها است، اما آیا حوزه علمیه از این ظرفیت توانسته نهایت بهره برداری را داشته باشد، آیا حوزه علمیه توانسته از ظرفیت تمامی خبرگزاری ها، پایگاه خبری، روزنامه‌های کثیرالانتشاراستفاده کند، یا اولویت حوزه علمیه فقط یک خبرگزاری مرتبط است و خود را محدوده به یک خبرگزاری کرده است.

حوزه علمیه کاشان که در راس آن یک فعال با اصطلاح رسانه و پژوهشگر حوزه علمیه قرار دارد نتوانسته از ظرفیت رسانه برای مدارس علمیه منطقه بزرگ کاشان با ۱۳ مدرسه علمیه برادران و ۵ مدرسه علمیه خواهران استفاده کند و تنها به یک خبرگزاری در این حوزه بسنده کرده است.

اگر امروز شاهد کاهش شدید ورودی حوزه علمیه کاشان نسبت به یک دهه قبل هستیم، علت آن را باید در عدم توانایی مدیر حوزه علمیه کاشان در حوزه اطلاع رسانی و عدم ارتباط با خبرنگاران و رسانه‌ها دانست.

مدیری که به فرمایش رهبر معظم انقلاب، برد رسانه از برد موشک بیشتر است، اما اعتقادی به رسانه ندارد و یا از رسانه ترس و واهمه دارد و تلفن خبرنگار را به جای اینکه علت دعوت از او برای برنامه‌های حوزه پاسخگو باشد قطع می‌کند، مطمئنا بزرگترین ضربه را مدارس علمیه خواهد زد.

اینکه مدیر حوزه علمیه کاشان در پاسخ به چرایی عدم دعوت از خبرنگاران برای برنامه‌های حوزه علمیه عنوان کند ما خودمان خبرنگار داریم با هیچ منطقی و معیاری سازگاری ندارد.

اگر یکی از گلایه‌های مدیر حوزه علمیه کاشان این است که حوزه علمیه فعالیت‌های جهادی زیادی دارد، اما باز تاب رسانه‌ای ندارد، باید از ایشان سوال کرد، طی مدت ۱۵ ماه مدیریت خود در حوزه علمیه کاشان چند نشست مطبوعاتی با خبرنگاران رسانه‌های کاشان داشته است و یا چند بار از خبرنگاران شهرستان برای پوشش برنامه‌های حوزه علمیه دعوت کرده است.

مدیر حوزه علمیه کاشان طی مدت فعالیت خود از ۶ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ تا به امروز چه طرح و برنامه‌ای برای کیفیت کمی و کیفی ۵ مدرسه علمیه خواهران و ۱۳ مدرسه علمیه برادران در منطقه کاشان بزرگ داشته است و تعداد طلاب را چقدر افزایش داده است.

مدیر حوزه علمیه کاشان که خود مدعی است عدم انعکاس فعالیت‌های طلاب منطقه کاشان در رسانه‌ها ضمن ایجاد شبهه، تداعی کننده این سؤال نزد افکارعمومی است که مگر طلاب فعالیت جهادی هم دارند، طی مدت ۱۵ ماه گذشته برای رسانه کردن فعالیت طلاب منطقه کاشان با کدام خبرنگار و خبرگزاری و روزنامه کثیر الانتشار در کاشان ارتباط داشته است.

نگارنده این مرقومه نیز معتقد است، طلاب قصد نمایش دادن فعالیت خود را ندارند، اما حوزه علمیه در عرصه رسانه برای جذب طلاب نیاز به کار عملی دارد، قهر مدیر حوزه علمیه با خبرنگاران و رسانه‌ها و بایکوت کردن رسانه راه عقلانی نیست.

مدیر حوزه علمیه کاشان که خود عنوان فعال عرصه رسانه و پژوهشگر حوزوی را یدک می‌کشد باید پاسخگو باشد بعد از ۱۵ ماه فعالیت در حوزه علمیه کاشان در ارتقاء شاخص‌های حوزه علمیه کاشان و جذب جوانان به حوزه، فعالیت‌های پژوهشی وارتقاء جایگاه حوزه علمیه کاشان چقدر موفق بوده است و چه نمره‌ای به خود می‌دهد.

مدیر حوزه علمیه کاشان با آمار و ارقام بگوید، چه تعداد خبر از حوزه علمیه کاشان در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و روزنامه‌های کثیر الانتشار کشور منتشر کرده است و چند نشست خبری با خبرنگاران و رسانه‌ها برگزار کرده است و در یک کلام خروجی و دستاورد مدیر حوزه علمیه کاشان چه بوده است.

داشتن عنوان فعال عرصه رسانه، پژوهشگر و مدیر حوزه علمیه کاشان که به رسانه اعتقاد و ارتباط نداشته باشد، خود و مجموعه تحت مدیریت اش در افکار عمومی جامعه بروز و ظهور نخواهند داشت و موفق نخواهد بود؛ و کلام آخر اینکه چرا مدیر حوزه علمیه کاشان نباید به مانند سفیر ولایت در منطقه کاشان با همه خبرنگاران ارتباط روزانه و به لحظه داشته باشد تا مردم منطقه کاشان و سراسر کشور از اقدامات فعالیت‌های انجام شده اگاه و اطلاع داشته باشند.

فراموش نکنیم در آزمون کتبی سراسری جمعه ۵ مرداد ماه دارالمومنین کاشان، پایتخت کتاب و پایتخت نهج البلاغه تنها ۵۰ طلبه شرکت کردند که هر چند این تعداد در شأن دارالمومنین و پایتخت کتاب و پایتخت نهج البلاغه با ۱۳ مدرسه علمیه برادران و ۵ مدرسه علمیه خواهران نیست، اما همین تعداد را هم باید مدیون زحمت مدارس علمیه شهرستان بود که مطمئنا حدود ۲۰ نفراز این ۵۰ نفر شرکت کننده در آزمون کتبی در فرایند آزمون شفاهی و طرح میثاق ریزش خواهد داشت، چگونه می‌خواهیم با این تعداد طلبه زمینه ساز ظهور باشیم./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات