۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۷۶۳۲۲۹
حجت‌الاسلام ایزدهی در گفت‌وگو با رسا:

مقابله به مثل و تنبیه متجاوز سبب توقف تجاوز خواهد شد

مقابله به مثل و تنبیه متجاوز سبب توقف تجاوز خواهد شد
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خون‌خواهی ایران از رژیم صهیونیستی را بنا بر قواعد عقلی، عرفی و شرعی حق ایران عنوان کرد و گفت: این خون خواهی قاطع باعث جلوگیری از جنگ است.

حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با استناد به قاعده عقل و مستندات بین‌المللی گفت: اگر کشوری به حریم کشور دیگر تجاوز و نفوذ کند و صدمه بزند، حق مقابله برای کشوری که مورد حمله قرار گرفته است به رسمیت شناخته شده و همه کشورها آن را معتبر می‌شناسند و به آن عمل می‌کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: به این اعتبار در زمان شهادت سردار سلیمانی و این ایام، عقل، عرف و شرع، اصل دفاع از کشور در برابر هجوم را برای ما به رسمیت می‌شناسند؛ غرب هم به این عقل و عرف اذعان دارد.

وی با اشاره به اینکه کنشگران سیاسی جهانی که حامی اسرائیل هستند، مناطق یا افراد محدود و مشخصی را برای حمله ایران پیشنهاد می‌دهند ابراز داشت: همین ارائه پیشنهادات مؤید آن است که این خون خواهی در نظام بین‌الملل پذیرفته شده است و هیچ منع قانونی ندارد و جمهوری اسلامی هم طبق همان روال رفتار می‌کند.

حجت‌الاسلام ایزدهی تصریح کرد: انتظار رژیم صهیونیستی برای حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی نیز نشان می‌دهد، آن‌ها بنا به همه قوانین بین‌المللی انتظار چنین بازخوردی از جمهوری اسلامی را داشته‌اند و خود چنین حقی را برای ما قائل هستند؛ جمهوری اسلامی هم طبق روال بین‌الملل از حق خود استفاده می‌کند؛ بنابراین پس از برخورد سخت جمهوری اسلامی، هیچ شکایتی از سوی رژیم صهیونیستی پذیرفته نیست.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که بر وجود حق خونخواهی برای جمهوری اسلامی تأکید کرد در پاسخ به اینکه «ما حقوق بسیاری داریم که از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم؛ چرا مسئولان نظام استفاده از حق خونخواهی در برابر رژیم صهیونیستی را بر خود فرض می‌دانند» گفت: برخی می‌گویند دولت چهاردهم به دنبال برقراری ارتباط با دنیا است؛ چنین حمله‌ای به رژیم صهیونیستی این فرصت را از دولت خواهد گرفت و حلقه گفت‌وگو را از بین خواهد برد؛ بنابراین مصلحت ایجاب می‌کند که از این حق استفاده نشود تا تعاملات بین‌المللی با قوت و قدرت شروع شود.

وی تصریح کرد: عقل و بنای عقلا دستور می‌دهد با متجاوزی که حریمی نمی‌شناسد و فقط زبان زور را می‌فهمد برخورد شود؛ تناسب این تنبیه و توبیخ با تجاوز متجاوز باید به گونه‌ای باشد تا در عمل مانع از ادامه تجاوز و گسترش آن شود؛ روشن است که اگر پاسخ سختی به آن داده نشود، این تجاوز ادامه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام ایزدهی در توصیه‌ای به کسانی که دم از صلح می‌زنند گفت: حتی برای صلح، باید مقابله به مثل صورت گیرد تا در شرایط مساوی درباره صلح مذاکره شود؛ از هر سو که بنگریم اصل مقابله به مثل و تنبیه متجاوز فارغ از اینکه عقوبت است، در مقابل جنگ افروزی و باعث توقف تجاوز خواهد بود؛ رفتار متناسب با تجاوز صورت گرفته می‌تواند بازدارندگی لازم را در موارد احتمالی بعدی داشته باشد.

ارسال نظرات