۰۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۷
کد خبر: ۷۶۴۶۰
معاون پژوهشی موسسه اصفهان پژوهی و خانه ملل:

ماندگاری کانون علم در حوزه علمیه اصفهان نتیجه تلاش بزرگانی چون علامه مجلسی است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی موسسه اصفهان پژوهی و خانه ملل با اشاره به نقش حکومت صفوی در استقرار نظام شیعی در کشور ایران، ابراز داشت: رونق بخشی علامه مجلسی اول به این حوزه، قرن ها ماندگاری این کانون علم ودانش را به دنبال داشت.
 آرشيوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، دکتر محمد حسین ریاحی نویسنده و استاد دانشگاه، روز گذشته در همایش بزرگداشت علامه مجلسی، استقرار حکومت صفوی از آغاز قرن دهم هجری را سر منشاء تحولی بزرگر در تاریخ ایران دانست و ابراز داشت: این حکومت افزون بر حفظ تمامیت ارضی در برابر حکومت های مجاور همچون عثمانی، حملات ازبکان و استعمار دول نوپای غربی مثل پرتغال و اسپانیا، مذهب شیعه امامیه را به عنوان مذهب رسمی کشور اعلام کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اسناد، ابنیه و گزارشات باقی مانده از دوره صفویه، گفت: گسترش مدراس علمیه و نیاز مبرم به وجود اساتید و مدرسین توانا، مهاجرت برخی از خاندان های علمی از مناطق دیگر به ایران و اصفهان را به همراه داشت.

وی ادامه داد: مهاجرت و ورود به عرصه های علمی برخی از شخصیت ها دردوره صفوی از داخل و خارج، به اصفهان، موجب جاودانگی آنها در تاریخ تشیع شد.

معاون پژوهشی موسسه اصفهان پژوهی و خانه ملل به رونق مراکز علمی دوره صفوی همچون مدارس و مساجد اشاره کرد و افزود: مجلسی اول و فرزندشان محمد باقر مجلسی نقش بسزایی در رونق بخشی به این مجالس برعهده داشتند.

وی اظهار داشت: رونق بخشی علامه مجلسی اول به این حوزه قرن ها ماندگاری این کانون علم و دانش را به دنبال داشت.

دکتر ریاحی حرکت علمی مجلسی اول و دوم و شاگردان این دو شخصیت را پایه و اساس حرکتی بزرگ توصیف کرد و تصریح کرد: رسائل و تالیفات فارسی این شخصیت بزرگ نه تنها در اصفهان بلکه در بسیاری از مناطق ایران مورد اقبال عموم واقع شد. /965/پ202/ص

ارسال نظرات