۱۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۸۲۳۷۱
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی:

راهبرد شورای هماهنگی تحلیل درست از رخداد‌های انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی گفت:راهبرد جدید شورا در برگزاری مراسم، افزون بر جنبه نکوداشت مراسم و تعظیم ایام‌الله، فرهنگ‌سازی و تحلیل درست از رخدادها است.
حجت الاسلام حسين تقي زاده، رييش شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي
حجت الاسلام حسین تقی زاده، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت سالروز تاسیس این نهاد انقلابی صورت گرفت، اظهار داشت: وقوع انقلاب اسلامی ایران در عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات سبب شد‌ که به منظور مدیریت و هدایت افکار عمومی و تبلیغات مورد نیاز انقلاب اسلامی، سازمان‌ها و نهادهایی برخاسته از تفکر انقلابی و اسلامی تأسیس شود تا در عرصه‌های مختلف تبلیغاتی وارد عمل شوند.

وی ادامه داد: تعدد دستگاه‌ها و مراکز تبلیغی و تنوع نقش هر یک در رویارویی با چالش‌ها و رخدادهای پیش روی هر انقلاب نوپا، لزوم ایجاد هماهنگی و حفظ انسجام منطقی بین این دستگاه‌ها را بیش از پیش بر همگان روشن می‌ساخت، تا این‌که با تدبیر حکیمانه و به‌ موقع بنیانگذار و رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) در دوازده مرداد 1359 نهادی با عنوان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تشکیل شد.

حجت الاسلام تقی زاده خاطر‌نشان کرد: این نهاد با هدف سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی، نظارت، مدیریت، هماهنگی و اجرای مراسم رسمی و عمومی کشور و نیز فراهم ساختن هماهنگی بیشتر در کلیه نهادهای مسؤول و پیشگیری از تداخل فعالیت‌ها و اقدامات، زیر نظر نماینده ولی فقیه و حضور جمعی از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف فعالیت می کند.

وی گفت: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با هماهنگی و همفکری نهادهایی چون؛ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان تبلیغات اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی، وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه‌های آزاد، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت جهاد کشاورزی، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، سازمان بسیج مستضعفین، ارتش جمهوی اسلامی ایران، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سازمان تربیت بدنی، شورای عالی استان‌ها، سازمان ملی جوانان، مرکز امور زنان و خانواده، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کمیته امداد امام خمینی(ره) مشغول به فعالیت است.

وی تصریح کرد: نقشی که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در تنویر افکار عمومی، ترغیب، تهییج، فراخوان و بسیج عمومی مردم برای حضور در صحنه‌های مختلف و هماهنگی بین نهادها و دستگاه‌های مربوطه در برگزاری مراسم و نکوداشت مناسبت‌ها از خود نشان داده بر هیچ کس پوشیده نیست.

حجت الاسلام تقی زاده با بیان این‌که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از زمان تأسیس تاکنون چهار دوره را پشت سر نهاده است؛ اظهار داشت: فلسفه وجودی شورا در دوره تأسیس و پیدایش (از سال 59 تا 61) مبتنی بر هماهنگی نهادهای تبلیغی، ارتباطی، رسانه‌ای، انتشاراتی و فرهنگی از یک سو و مقابله با توطئه گروهک‌ها، ملی‌گراها و لیبرال‌ها، منافقین، جریان بنی‌صدر و... که در یک ائتلاف همگانی شرکت کرده بودند، از سوی دیگر بود، این دو هدف، رویکرد «مشارکت مردم» به صورت فراگیر را در دستور کار قرار داد و مردم از اقشار مختلف در صحنه‌های انقلاب در دفاع از امام، انقلاب و دستاوردهای آن و نیز محکوم کردن توطئه گروهک‌ها به پا خاستند.

وی ادامه داد: ساختار سازمانی شورا در این دوره بسیار بسیط و ساده اما تأثیرگذار و نقش‌آفرین بود، در این دوره هنوز برخی نهادهای انقلاب در مراحل اولیه پیدایش بودند، اما به دلیل توکل و اخلاص نیروها، نقش‌آفرین اصلی بودند و دستگاه‌های سنتی و دیوان‌سالار باقیمانده از رژیم گذشته ناکارآمد، ناهماهنگ، اما خواهان تحول و حرکت در مسیر انقلاب بودند.

حجت الاسلام تقی زاده با بیان اینکه راهبرد اصلی شورا در این دوره بر «هماهنگی نهادهای ذیربط در برگزاری تظاهرات و اجتماعات در حمایت از دستاوردهای انقلاب و محکوم کردن توطئه‌ گروهک‌ها» استوار بود؛ اظهار داشت: در سال‌های اولیه پس از پیروزی انقلاب گاه حدود پنجاه مراسم و تظاهرات در طول سال در سطح کشور برگزار می‌شد و این کار در آن مقطع کار بزرگی بود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: راهبرد اصلی شورا در دوره دوم (‌سال 61 تا 68) «حمایت همه جانبه از هشت سال جنگ تحمیلی» و «فراهم ساختن مشارکت مردم» در عرصه‌های مختلف برای پشتیبانی از دفاع مقدس بود، پس از پایان جنگ تحمیلی و از سال 1368 تا سال 1378 و آغاز دوره سوم فعالیت، «شورا» به سوی استقلال و گسترش فعالیت‌های خود حرکت کرد، دفاتر استان‌ها تشکیل و فعال شد. ستادهای مراسم یکی پس از دیگری موجودیت یافت.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: در این دوره، ساختار تشکیلاتی جامعی برای شورا در سطح مرکز، استان و شهرستان‌ها با مشارکت متخصصان و صاحبنظران امر طراحی و تدوین شد.

وی گفت: بزرگ‌ترین ویژگی‌های دوره چهارم که از سال 1378 آغاز شد، «برنامه‌ریزی، آموزش، هماهنگی، نهادینه شدن و ارتقاء کمی و کیفی فعالیت‌ها» بود، در این دوران اصل «هماهنگی مؤثر» با نهادهای عضو ، تکمیل و ارتقای کمی و کیفی مشارکت جویی نهادها، توجه به اصل مشارکت مؤثر نهادها و دستگاه‌های عضو و همچنین «تعامل سازنده و همکاری دو جانبه» با نهادها و دستگاه‌های دولتی، نهادهای انقلابی و تشکل‌های غیردولتی سبب شد تا شورا بدون اعلام رسمی، به آهستگی به بازسازی کارکردهای خود پرداخته و به نقش جدی‌تر سایر نهادها بیندیشد، که این «خط مشی»، دستاوردهای فراوانی را برای شورا و کشور به دنبال داشت.

وی گفت: در این دوره حلقه «دولت ـ مردم» توسط شورا در به صحنه کشاندن مردم در عرصه‌های مختلف به منصه ظهور رسید و گام بزرگی برای رهایی از «انگ دولتی شدن مراسم» برداشته شد؛ هر چند تا «مردمی‌تر کردن مراسم» هنوز باید مسیر زیادی را پیمود.

حجت الاسلام تقی زاده نوآوری و خلاقیت‌های متعدد در برگزاری مراسم ها را جزو اولویت کاری این نهاد دانست و اظهار داشت: راهبرد جدید شورا در برگزاری مراسم، افزون بر جنبه نکوداشت مراسم و تعظیم ایام‌الله، نوعی فرهنگ‌سازی و تحلیل درست رخدادها را در خود دارد./935/ت302/س
ارسال نظرات