احادیث پیامبر و ائمه اطهار مهمترین منبع تفسیر آیات قرآن است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام ابوطالب علینژاد، استاد سطح حوزه علمیه قم در نشست علمی طبقهبندی روایات تفسیری که پیش از ظهر امروز در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد، بر آسیبشناسی احادیث، به دست آوردن مناهج اهلبیت(ع) در تفسیر قرآن و طبقهبندی روایات تفسیری تأکید کرد.
وی از روایات تفسیری، روایات جعل و تطبیق و روایاتی که به باطن قرآن میپردازد به عنوان اقسام سهگانه احادیث نام برد و گفت: قرآن بدون تردید محکمترین سند حقانیت اسلام و معجزه ابدی و جاوید پیامبر اکرم(ص) است.
این استاد حوزه علمیه قم، افزود: تردیدی نیست که شایستهترین فرد برای تفسیر، تبیین و توضیح آیات شریفه قرآن، کسی است که مخاطب اصلی قرآن است و قرآن بر او نازل شده است.
وی با بیان اینکه یکی از اوصاف پیامبر اکرم(ص) تبیین قرآن بود، ابراز داشت: ایشان افزون بر تلقی و ابلاغ وحی، تبیین و تفسیر محتوای وحی را نیز برعهده داشت و پس از آن بزرگوار، ائمه اطهار(ع) عهدهدار این مهم بودند.
حجتالاسلام علینژاد با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) که فرمودند «غیر از اوصیای الهی کسی نمیتواند ادعا کند ظاهر و باطن قرآن نزد او است»، بیان داشت: شکی نداریم که یکی از منابع اصلی بلکه مهمترین منبع برای تفسیر آیات شریفه قرآن، بهرهگیری از احادیث پیامبر و اهل بیت(ع) است.
وی با اشاره به اینکه حجم عظیمی از احادیث و روایات را روایات تفسیری تشکیل میدهد، اظهار داشت: عالمان شیعه و سنی با تلاش فراوان به جمعآوری احادیث و روایات پرداختهاند و کتابهایی مانند تفسیر القرآن، تفسیر نورالثقلین و الدرالمنثور در این باب نوشته شده است.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه علما در بهرهگیری از احادیث پیامبر اکرم(ص) و ائمه اهل بیت(ع) در تفسیر آیات قرآن، اتفاق نظر دارند، با طرح این سؤال که آیا تمام احادیث در اختیار و جمعآوری شده توسط محدثان بزرگ قابل استفاده است، بر طبقهبندی روایات تأکید کرد و افزود: تمام احادیث در یک مرتبه نیستند.
وی در ادامه سخنان خود، لازمه رسیدن به طبقهبندی سندی، متنی و محتوایی مناسب را آسیبشناسی احادیث، به دست آوردن مناهج اهلبیت(ع) در تفسیر قرآن و طبقهبندی روایات تفسیری عنوان کرد. /920/پ202/ع