۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۸۸۷۹۶
کارشناس فرق و ادیان؛

کتاب مهمترین ابزار توسعه عرفان های نوپدید در ایران است

خبرگزاری رسا ـ‌ کارشناس فرق و ادیان گفت: کتاب مهمترین ابزار توسعه عرفان های نوپدید در ایران است و به دلیل نبود نظارت نهادهای مسؤول بیش از یک سوم کتاب های منتشر شده در پانزده سال گذشته به عرفان های نوپدید اختصاص یافته است.
فرق و اديان


حجت الاسلام جواد محرابی، مدیر مؤسسه فرق و ادیان قم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تضعیف هدفمند دین با ترویج عرفان های کاذب گفت: عرفان های کاذب، عرفان های نوپدید یا جریانات نوپدید، که در غرب از آن با عنوان «New religious movement» یاد می شود، از کشور های دیگر دنیا وارد ایران شده اند و غیر بومی هستند.

وی در ادامه افزود: در غرب بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل بحران هویتی که به وجود آمد نیاز به معنویت پیدا شد، از این رو برای پاسخ به این نیاز جریانات جدیدی به وجود آمدند که ریشه و خاستگاه آنها کشور های آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین و برخی کشور های غربی است.

حچت الاسلام محرابی اظهار داشت: این جریانات در غرب موجب بروز مشکلاتی شده است و حتی جنبش های کلیسایی به مقابله با آنان پرداخته اند.

وی خاطر نشان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی نوع جدیدی از معنویت انقلابی به دنیا عرضه شد که در سایه دستورات اسلام بود و سنگر به سنگر به فتح مواضع جریان سکولار در دنیا پرداخت؛ رشد این نوع اسلام یعنی اسلام ناب محمدی(ص) باعث ایجاد نگرانی در غرب شد.

مشاور فرق و ادیان طرح تحول اجتماعی کشور یادآور شد: از این رو برای مقابله با اسلام تلاش های مختلفی صورت گرفت که یکی از آنها ترویج این نوع از عرفان در ایران بود؛‌ پس از پایان جنگ خیزش آرامی برای ترویج این نوع جنبش ها شروع شد.

وی تأکید کرد: غفلت نهادهای دینی و آمیختگی عرفان با متون تاریخی و ادبی ما موجب استقبال مردم از این جریانات و فرقه ها شد، به طوری که رشد آن نسبت به کشورهای غربی بیشتر بود.

این فعال حوزوی تصریح کرد: این جنبش ها در کشور ما هم به صورت جریان همچون پائوکولیو و هم به صورت فرقه همچون اکنکار، فالون دافا و برخی از فرقه های شرقی و غربی دیگر ظهور و بروز پیدا کرده است.

وی ابراز داشت: عرفان های آمریکایی همچون اکنکار، عرفان های ساحری، عرفان های شرقی و هندی همچون اشو و یوگا و برخی از جریانات مانند رام الله و عرفان یهودی همچون کابالا که به جذب ثروتمندان می پردازد، نمونه ای از این عرفان های کاذب است.

حجت الاسلام محرابی تأکید کرد: مهمترین ابزار توسعه این عرفان ها در ایران کتاب بوده است، و به دلیل نبود نظارت نهادهای مسؤول بیش از یک سوم کتاب های منتشر شده در پانزده سال گذشته به عرفان های نوپدید اختصاص یافته و بیش از پنج هزار عنوان کتاب با تیراژهای وسیع در ایران منتشر شده است.

مشاور فرق و ادیان طرح تحول اجتماعی کشور با اشاره به حجم وسیع تبلیغات اینترنتی این فرقه ها اظهار داشت: به دلیل تنوع و تعدد این فرقه ها، همه اقشار جامعه ما را مورد هدف قرار داده اند، اگر چه بیشتر جوانان طعمه این جریانات و فرقه ها می شوند؛ بعضی از این فرقه ها نیز بیشتر به دنبال جذب زنان هستند.

وی ادامه داد: همچنین عرفان های کاذب اروپایی که به دنبال ترویج عرفان های ساحری، طبی، و عرفان هایی که ترویج دهنده فال و خرافه پرستی هستند، بیشتر از میان زنان میان سال افراد را جذب می کنند.

وی تصریح کرد: جدا از کارهای سلبی که وظیفه حکومت است، برخوردهای ایجابی همچون پر کردن خلأهای جامعه به صورت برنامه ریزی شده و هدفمند با تولید برنامه های اخلاقی و عرفانی با ظرافت و روشنگری و بالا بردن سطح آگاهی مردم یا سطح معرفت جامعه از وظایف اصلی روحانیت است؛ زیرا وقتی جنس اصلی وارد بازار می شود، اجناس قلابی قیمت خود را از دست می دهند.

حجت الاسلام محرابی در پایان گفت: روحانیت نباید دست به کارهایی بزند که زمینه ساز گرایش مردم به این فرقه ها بشود؛ کرامت سازی های بیش از حد و ساخت فیلم ها و انتشار کتاب هایی که به متا فیزیک می پردازند نمونه ای از این اشتباهات است.

قابل ذکر است رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع پر شور مردم قم در 27 مهرماه با اشاره به تضعیف هدف‌مند دین از سوی دشمنان فرمودند:« براى اینکه ایمان مردم را به اسلام و مقدسات اسلامى کم کنند. در داخل کشور، از طرق مختلف، پایه‌هاى ایمان مردم، بخصوص نسل جوان را متزلزل کنند؛ از اشاعه‌ى بى‌بندوبارى و اباحیگرى، تا ترویج عرفانهاى کاذب - جنس بدلى عرفان حقیقى - تا ترویج بهائیت، تا ترویج شبکه‌ى کلیساهاى خانگى؛ اینها کارهائى است که امروز با مطالعه و تدبیر و پیش‌بینى دشمنان اسلام دارد انجام میگیرد؛ هدفش هم این است که دین را در جامعه ضعیف کند». /919/ت301/ع

ارسال نظرات