۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۹۲۴۰۰

سومین دوره آموزشی تربیت نیروی مبلغ در حوزه علمیه خواهران مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ سومین دوره آموزشی تربیت نیروی مبلغ با عنوان طرح ترنم ویژه مبلغان مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) توس مشهد برگزار شد.
سومین دوره آموزشی تربیت نیروی مبلغ در حوزه علمیه خواهران مشهد برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سومین دوره آموزشی تربیت نیروی مبلغ با عنوان طرح ترنم ویژه مبلغان مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) توس مشهد و با حضور اساتید واحد خواهران مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان قم، وابسته به دفتر مقام معظم رهبری و 54 نفر از طلاب و فارغ التحصیلان این مدرسه به مدت سه روز برگزار شد.

حجت الاسلام مهدی ماندگاری در اختتامیه این مراسم که شنبه سیزدهم آذر ماه برگزار شد، با اشاره به آیات و روایاتی از معصومین(ع) مسأله هدایت و تبلیغ را مهم ارزیابی کرد و گفت: مبلغان باید بدانند که در تبلیغ چه هدفی دارند و اولویت مردم چیست. بالا ترین نقص سیستم آموزشی ما کاربردی نبودن آن است.

این کارشناس مذهبی چهار قدم تا بندگی را پرسش، پذیرش، آرایش و آرامش خواند و ابراز داشت: اگر مردم اهل پرسش شوند و مطالب به نحوی بیان شود که آن را بپذیرند و از عمل به تکلیفات دین احساس شخصیت کرده و در نهایت به آرامش دینی برسند، بدانید در کار تبلیغی خود موفق بوده اید. هدف ما از تبلیغ این است که مردم تکلیفشان را انجام دهند و از انجام آن احساس حقارت نکنند.

استاد حوزه علمیه قم، تبلیغ را دارای سه مرحله عملی، زبانی و هزینه ای دانست و تصریح کرد: اولین مرتبه آن، تبلیغ عملی است که نافذترین شیوه تبلیغ است و اگر انسان بتواند با عمل خود تبلیغ کند، اشتهای دیانت در بین مردم ایجاد می کند.

مسؤول سیره تفحص شهدا با بیان کردن ماجرای مباهله در زمان پیامبر(ص) اظهار داشت: تبلیغ هزینه ای، سخت ترین مرحله تبلیغ است. زیرا تبلیغ با جان و مال و آبرو است. پیامبر(ص) در روز مباهله با همه آبرو و مال خود به تبلیغ دین اسلام رفت. شهدای دفاع مقدس نمونه این نوع تبلیغ در زمان ما هستند که برای دفاع از اسلام از خون و جانشان هزینه کردند.

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به گم شدن اولویت ها در بحث تبلیغ خاطرنشان کرد: اولویت هایی که باید برای دانش آموزان در تبلیغ مطرح شود، در میان آیات و احادیث وجود دارد. ادب، حیا و عفت، مروت، عقل، نماز، صدقه، ولایت و امر به معروف و نهی از منکر موضوعات دارای اولویت در تبلیغ هستند.

وی ضمن طرح مثال‌هایی به چگونگی پرداختن به این مسائل اشاره کرد و افزود : برای کالبد‌شناسی هر کدام از این معارف، باید به سه مسأله چیستی، چرایی و چگونگی پرداخته شود. در چیستی به ماهیت موضوع و اجزا و شاخصه های آن اشاره می شود. در بحث چرایی، به فلسفه، ضرورت، آثار و آسیب های آن و در چگونگی، به مراحل و ارائه راهکار می پردازیم.

استاد حوزه علمیه قم، روش فرمولی کردن معارف دین را در تبلیغ ضروری دانست و گفت: به دلیل وجود بایدها و نبایدها در دین ما، باید معارف دین در قالب فرمول ذکر و بایدها با آثار و نبایدها با آسیب هایش بیان شود و در مرحله بعد این فرمول با استدلال دینی، عقلی، علمی و فطری تبیین شود.

مسؤول سیره تفحص شهدا در پایان به ضمائم انجام کار اشاره کرد و یادآور شد: با توکل به خدا، توسل به معصومین(ع)، استغفار و صدقه دادن قبل از هر تبلیغ کار خود را شروع کنید و نتیجه کار را به خدا واگذار کنید.

قابل ذکر است، طرح ترنم با هدف تربیت نیروی مبلغ و اعزام به مدارس راهنمایی و دبیرستان های دخترانه مشهد اجرا شده است که دوره اول و دوم آن در تابستان برگزار و طلابی که پس از آزمون و مصاحبه گزینش شده اند در این دوره شرکت کرده اند./969/پ202/س
ارسال نظرات