۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۹۴۷۴۷
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

دور شدن پژوهش از زمینه های کابردی محصول مباحث فلسفی وارداتی روشنفکران بود

خبرگزاری رسا ـ عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: حجم انبوهی از مباحث فلسفی که از سوی روشنفکران در فضای جامعه علمی ما در سالهای گذشته رسوخ و محققان را به خود مشغول کرد با هدف دور شدن تحقیقات از زمینه های عملی علم بوده است.
حجت الاسلام بهجت پور


حجت الاسلام عبد الکریم بهجت پور، عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: دانشمندان همواره با پژوهش کوشیده‌اند تا ظرفیت های استفاده از طبیعت را بالا برده و عرصه های نو را در دانش ایجاد کنند تا بتوانند با مهارت و فنون از مواهب طبیعت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه پژوهشگران دینی کاری مشابه دانشمندان طبیعی دارند، عنوان داشت: دین به تناسب رشد فردی، اجتماعی و بین المللی با لایه های جدیدی مواجه می شود از این رو پژوهش دینی، ما را برای زندگی دین مدارانه آماده می کند و سهم دین داری در زندگی را بالا می برد.

وی با بیان اینکه پژوهش دینی برای ما فرصت ایجاد می کند، بیان داشت: بخشی از نیازهای پژوهشی ما مربوط به پژوهش های بنیادین و مربوط به ریشه ها است اما باید توجه داشته باشیم که زندگی عینی مردم بر اساس ریشه ها و اصول و مبانی نیست.

وی ادامه داد: ما باید دین را ریشه دار در اختیار داشته باشیم و ریشه دار صحیت کنیم اما بحث ار ریشه ها مشکل مردم را حل نمی کند.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: مردم توقع دارند تا حوزه های علمیه مسائل مختلف دینی را بر اساس ریشه ها تنظیم کرده و در اختیاز آنها بگذارند تا زندگی آنها بیش از پیش الهی شود.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در پژوهش در حوزه های علیمه به چشم می‌خورد، پرداختن بیش از حد نیاز به مسائل بنیادین و نظری است.

این استاد علوم قرآنی اظهار داشت: به نظر می رسد حجم انبوهی از مباحث فلسفی که توسط روشنفکران در فضای جامعه علمی ما در سالهای گذشته رسوخ و محققان را به خود مشغول کرد با هدف دور شدن تحقیقات از زمینه های عملی علم بوده است.

وی بیان داشت: ما در زمینه تحقیقات کابردی و راهبردی که جامعه را شکل دهد و نقشه راه را روشن می‌کند با مشکل مواجه هستیم و سوال های اساسی نظیر مدل های گوناگون مدیریت اسلامی، ساختار حکومت اسلامی در چارچوب نظام ولایت فقیه، نقش احزاب و ... بدون پاسخ مانده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در سفری که به کشور مالزی داشتم، از نزدیک در معرض پژوهش‌های دینی آن خطه قرار گرفتم که ضریب اهمیت بیشتری به بحث های کاربردی می دادند و به جای پرداختن به فلسفه ها، دانش کاربردی را توسعه می دادند.

وی اظهار داشت: یکی از اساتید اقتصاد می گفت که شما باید بر اساس برنامه دادن و نظام سازی حرکت کنید و به جای تحقیقاتی نظیر فلسفه های حرمت ربا و نقش ربا در التهاب اقتصادی به تعریف و مشخص سازی نظام بانکداری اسلامی بپردازید.

این نویسنده کتب دینی تاکید کرد: باید از فرصت ها استفاده کنیم و به حل مسائل جامعه روی بیاوریم و به تحقیقات راهبردی و کابردی جامعه اهمیت بیشتری بدهیم. /909/ت302/ع

ارسال نظرات