۰۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۹۹۰۳۱

انتقاد آیت الله مصباح یزدی از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در اسلامی کردن علوم انسانی

خبرگزاری رسا ـ مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: تهیه یک نقشه اجرایی در کنار کارهای علمی در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ضروری است.
آيت الله مصباح يزدي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مصباح یزدی، رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش ملی مبانی فلسفی علوم انسانی بیان داشت: این همایش اقدامی عملی در راستای تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری پیرامون اسلامی شدن علوم انسانی و تحول در علوم اسلامی است.

وی ادامه داد: انتخاب مبانی فلسفی برای تحول در علوم انسانی یک شروع منطقی است که بعد از فهم صحیح این مسیر باید راه های عملیاتی شدن این مباحث در یک طرح اجرایی در نظر گرفته شود.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: تهیه یک نقشه اجرایی که دارای قابلیت های عملیاتی است بسیار پر اهمیت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اذعان داشت: دانشگاه‌ها از عهده اسلامی شدن علوم انسانی برنمی‌آیند زیرا معلومات آنها منحصر در علوم غربی است.

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: کسانی می توانند در فرایند تحول در علوم انسانی و اسلامی شدن آن نقش موثری داشته باشند که در کنار آشنایی کافی با علوم اسلامی با تاریخچه، نظریات و نظریه های علوم انسانی هم آشنا باشند.

وی اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه این احساس نیاز پدید آمد که طلاب با علوم انسانی آشنا شوند و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با این هدف تاسیس شد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: در کنار کارهای علمی در راستای اسلامی کردن علوم انسانی باید کار فرهنگی مناسب هم انجام شود تا ضرورت تحول در علوم انسانی و ضرورت استفاده از فرهنگ اسلامی در جامعه تثبیت شود.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از اساتید دانشگاهی به مساله بازسازی علوم انسانی اعتقادی ندارند و یا آن را در دسته مسائل درجه دوم قرار می دهند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه مسؤولان در بحث اسلامی شدن علوم انسانی کم کاری دارند، گفت: باید با توکل به خداوند و امید به وعده های الهی در این مسیر حرکت کنیم.

وی با اشاره به سرعت تحولات علمی جوانان ایران در مساله هسته ای و اختراعات و اکتشافات علمی، گفت: پیش بینی این تحولات برای کسی امکان پذیر نبود اما به همت جوانان و یاری خداوند امروز شاهد عزت ایران اسلامی هستیم.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه اسلامی شدن علوم انسانی ممکن و قابل تحقق است، گفت: امروز اساتید بسیار ارزشمندی در رشته های علوم تجربی و انسانی وجود دارند که باید از آنها استفاده شود.

وی با انتقاد از کارکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر وقتش صرف تعیین فلان رییس دانشگاه می‌شود و اگر بر اثر فشار افکار عمومی، طرحی در این شورا مورد مطالعه قرار گیرد تنها بر روی سیاهه کاغذ باقی می‌ماند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم اظهار داشت: ضروری است تا افکار مسؤولان و اساتید دانشگاهی را با تبادل علمی همگرا کنیم. /909/

ارسال نظرات