نگاه افراطی و تفریطی به مسائل زنان آسیبزا است
حجتالاسلام رضا رمضان نرگسی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: وضع زنان در دنیا، به خصوص جوامع غربی همواره با افراط و تفریطهای بیشماری همراه بوده است.
وی ادامه داد: امروزه نیز در جهت همان افراطها و تفریطها، زنان دنیا را به دو دسته تقسیم کردهاند: زنان سنتی که در خانه محبوس بوده و از امور اجتماعی بیخبر، بلکه نسبت به آن بیگانهاند و از مشارکت سیاسی پرهیز دارند و دوم زنانی که متجدّد و امروزی بوده و همدوش مردان وارد بازار کار و اجتماع شدهاند و در امور اجتماعی دخالت میکنند.
این محقق حوزه علمیه قم ادامه داد: بر اساس این طرز تفکر، زنان نیز در جوامع یا راه افراط میپیمایند یا راه تفریط؛ یا کاملا از اجتماع فاصله میگیرند و اصلا کاری به سرنوشت اجتماع و کشور خود ندارند یا آنقدر به قول خودشان اجتماعی و سیاسی میشوند که میخواهند همدوش و همراه مردان در همه عرصهها حضور داشته باشند، هرچند این همدوشی با فطرت خودشان و آموزههای دینیشان منافات داشته باشد و حتی بعضیها برای اینکه از قافله عقب نمانند، کاسه داغتر از آش شده، از مردم غرب نیز غربیتر میشوند.
وی اظهار داشت: بر اساس آموزههای شیعی، بسیاری از زنان ایران زمین در عصر حاضر، نه این هستند، نه آن. آنان زینب و زهرا علیهماالسلام را الگوی اعمال و کنشهای خود قرار دادهاند؛ رفتار، افعال و کنشهای آنها را سرمشق خود قرار داده و با توجه به نقشهایی که آن بزرگواران در موقعیتهای گوناگون ایفا میکردند عمل میکنند.
این محقق علوم اجتماعی اظهار داشت: در انقلاب اسلامی ایران، حماسه نهضت تنباکو دوباره تکرار شد و همه دیدیم که چگونه زنانی که جز به وقت ضرورت، آن هم با حفظ حجاب کامل از منزل خارج نمیشدند، به خیابانها آمدند و با رشادتهای خود، انقلاب را به ثمر رساندند و هرگاه که انقلاب نیاز به کمک آنان داشت، حمایتهای بیدریغ خود را نثار نمودند.
وی بیان داشت: یکی از رسالتهای بزرگ زنان مسلمانی که از زهرای مرضیه و زینب کبری علیهماالسلام الگو گرفتهاند تربیت فرزند و همسرداری است، تا آنجا که در روایات، جهاد زن، خوب شوهرداری کردن قلمداد شده است.
این محقق حوزه علمیه قم با تاکید بر نقش و اهمیت فعالیت های انقلابی زنان در طول سال های پس از انقلاب اسلامی، بیان داشت: همانگونه که پس از رحلت پیامبر، زهرای مرضیه علیهاالسلام به همراه حضرت علی و حسنین علیهمالسلام شبانه به در خانه مهاجر و انصار میرفت و از آنها برای بازپسگیری حق حضرت امیر علیهالسلام یاری میجست و تا زنده بود دست از مبارزه برنداشت، زنان ایرانی نیز در هر زمانی که احساس مسئولیت کنند، چه در قالب راهپیماییها و چه در زمان انتخابات عمومی، با حضور مستمر خود، در صحنه انقلاب مشارکت سیاسی فعّال داشته و مشوّق بزرگی برای همسران و فرزندان خود برای یاری انقلاب در عرصههای گوناگون بودهاند.
حجت الاسلام رمضان نرگسی تصریح کرد: امروزه نیز ترویج و تشویق مجالس روضه و وعظ و برگزاری آنها در منازل، میتواند یکی از راههای بسیار مهم در مقابله با تهاجم فرهنگی باشد.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت نهاد خانواده در اسلام و نقش زنان در این نهاد، اظهار داشت: اسلام، ازدواج را به عنوان یک پیوند مقدس و خانوانده را دارای کارکردهای متعدد فردی و اجتماعی قرار داده است و طلاق را فی نفسه امری منفور و ناپسند معرفی میکند و تمام تلاش و کوشش خود را در جهت پرهیز خانوادهها از گسستن به کار بسته است.
این محقق حوزه علمیه قم، بیان داشت: امروزه این تفکر غلط در غرب رواج یافته که در بسیاری از ازدواجها زنان بازنده میباشند. چرا که آنها از کار و استقلال مالیشان در قبال نقش خانهداری و مادری دست میکشند. بنابراین زنان به خاطر دستیابی به منزلتهای شغلی که روز به روز در حال افزایش است و خودداری فزاینده آنها از قبول نقشهای سنتی خانهداری و مادری به سوی جداییها حرکت میکنند.
وی ادامه داد: بسیاری از نویسندگان غربی برای توجیه این تغییر نقش، مواردی از شکایت بعضی از زنان خانهدار را به رخ میکشند درحالیکه آنها ابتدا با تغییر فرهنگ و ارزشهای مربوطه، خانهداری را به عنوان یک عیب و نوعی بیکاری معرفی میکنند و به زنان و دختران آموزش میدهند که برای خوشی و شادابی خیالی باید به بیرون از منزل بروند؛ طوری وانمود میکنند که انگار همه خوشبختی در بیرون از منزل نهفته است.
این محقق حوزه علمیه قم در پایان بر اصلاح رویکرد اصیل اسلامی به زن و خانواده تاکید کرد و نقش عالمان دینی را در این بین ممتاز برشمرد. /909/ت302/ع