۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۱۲۲۲۲۶
عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان:

در ادبیات اهل بیت هیچ گونه بی مهری نسبت به اهل سنت وجود ندارد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان با بیان این که ائمه اطهار(ع) به خوبی فضای تعامل شیعه و اهل سنت را مدیریت کردند، گفت: برخلاف تندروی هایی که شاهد هستیم در ادبیات اهل بیت(ع) هیچ گاه بی مهری به اهل تسنن وجود ندارد.
هفته وحدت، اتحاد، وحدت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی رضایی تهرانی، مدیرگروه فلسفه و کلام دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، عصر امروز در همایش تخصصی چشمه مهر ویژه شهادت امام حسن عسگری(ع) اظهار کرد: پیدایش شیعه به پیدایش اسلام باز می گردد؛ اسلام (تسلیم مطلق خدا بودن) و تشیع(پیروی تام قرآن و عترت) در واقع، یک حقیقت هستند با دو نام؛ اسلام چیزی جز تشیع و تشیع چیزی جز اسلام نیست، مبدأ پیدایش هر دو یکی است.

پیدایش ولایت همزمان با نبوت بوده است نه از غدیرخم

وی با اشاره به حدیث «انذر عشیرتک الاقربین..» تصریح کرد: پیدایش ولایت از غدیرخم نیست بلکه همزمان با پیدایش توحید ونبوت است، پیامبر(ص) از روز نخست دعوت به نبوت، ولایت را نیز توأمان مطرح کردند و مسأله ولایت در غدیر فقط با اخذ بیعت اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه در این دیدگاه نخستین شیعه، خود رسول الله(ص) است، افزود: نگاهی به آیات و روایات ولایی نشان می دهد، حضرت رسول(ص)، در فواصل زمانی مشخص موجی در مورد ولایت ایجاد می کرد و همواره این مساله را به روز نگاه می داشت اما پس از رحلت ایشان فتنه ای که برای به دست آوردن قدرت در جهان اسلام کلید خورده بود، مردم را از تحقق ولایت در عرصه اجتماعی محروم کرد.

حجت الاسلام رضایی تهرانی با اشاره به این سخن امام خامنه ای که رمز حوادث تلخ صدر اسلام، بی بصیرتی امت نسبت به وقایع سرنوشت ساز جهان اسلام است، ادامه داد: نگاه مردم به حکومت، نگاه نبوی نبود؛ از این رو تداوم آن را نیز نبوی ندیدند و حکومت سر از ثقیفه در آورد.

ترفندهای غاصبان خلافت

وی اظهار کرد: از روزی که رهبری امت از مدار صحیح، خارج و امامت به جای مدیریت جامعه بعد از رسالت، محدود و خانه نشین شد، دشمن برای تداوم حرکت غصب خلافت، ترفندهای فراوانی را اجرا کرد چراکه می دانست به زودی این موج کودتا فروریخته و مردم ولایت ائمه اطهار(ع) را مطالبه خواهند کرد.

ساخت روایات جعلی

عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ابراز داشت: نخستین خطری که غاصبان خلافت را تهدید می کرد این بود که مردم علم و تربیت و آگاهی آن ها را با علم و اگاهی جانشین رسول الله(ص) مقایسه کنند از این رو روایات جعلی در مورد فضایل دروغین خلفا و شکستن حریم و تحریم اهل بیت(ع) ساختند.

بی هویت کردن و تحقیر جامعه شیعه

حجت الاسلام رضایی تهرانی، بی هویت کردن جامعه ای که به اهل بیت(ع) عشق می ورزند را از دیگر ترفندهای غاصبان خلافت عنوان و تصریح کرد: این ها تلاش کرده و می کنند تا شیعیان را به عنوان جامعه ای بی انضباط و به دور از ارزش های دینی و الهی معرفی کنند تا با شکستن این ها بتوانند رهبران شیعه را بشکنند.

وی افزود: در مقابل این فتنه، ائمه اطهار(ع) همواره تلاش داشتند با این فاکتور کلی که شیعیان باید مایه زینت اهل بیت(ع) باشند، جامعه شیعه را مؤدب به آداب دینی کنند.

اصرار بر جاهل ماندن مردم

وی، اصرار بر جاهل ماندن مردم را از دیگر ترفندهای غاصبان خلافت برشمرد و خاطرنشان کرد: شیعه بودن با همه افتخارات و مزایایش، مسؤولیت سنگینی به همراه دارد؛ این که خداوند هنگام خطا، زنان رسول خدا(ص) را دو برابر سایر زنان عذاب می دهد به خاطر این است که خطای انان هم به خودشان ضربه می زند وهم به دین و ولایت و رسالت.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به دوران کوتاه امامت امام حسن عسگری(ع) اشاره کرد و گفت: این که ایشان کوتاه ترین دوره امامت را داشتند (به مدت شش سال) داشتند، نشان از حرکت جدی دشمن در امامت ستیزی دارد که بیش از این نتوانسته است امام را تحمل کند زیرا ایشان افزون بر فعالیت های موثری که داشتند، پدر امام زمان(عج) یعنی عدل گستر جهانی بودند لذا غاصبان خلافت برای به وجود نیامدن ایشان و شهادت پدر بزرگوارشان تلاش جدی داشتند.

در ادبیات اهل بیت(ع) هیچ گونه بی مهری نسبت به اهل سنت وجود ندارد

حجت الاسلام رضایی تهرانی با اشاره به روایتی از امام حسن عسگری(ع) که سیستم تربیتی شیعیان را ترسیم می کنند، افزود: در این روایت، تقوای خدا، ورع در دین، تلاش در راه خدا، صدق گفتار، ادای امانت، طول سجود و حسن همجواری را از شاخصه های شیعه برشمرده و سپس وارد یک فضای تعاملی با اهل سنت شده و نحوه برخورد با انان را تبیین می کنند.

وی با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) به خوبی فضای تعامل شیعه و اهل سنت را مدیریت کردند، افزود: برخلاف تندروی هایی که امروز شاهد هستیم در ادبیات اهل بیت(ع) هیچ گاه بی مهری به اهل تسنن وجود ندارد چرا که اهل بیت(ع) حق هستند و حق هیچ ابایی برای نزدیک شدن و جذب دیگران ندارد.

محرومان از ولایت را افرادی ناآگاه ببینید

عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: از سوی دیگر این خاندان همیشه آموخته اند محرومان از ولایت را به چشم نااگاهان بنگرند نه افراد معاند بنابراین هیچ شیعه ای حق ندارد به اهل سنت به چشم دشمن بنگرد. اینکه می فرمایند شیعیان باید حقوق اهل سنت را ادا کرده، با آنان صله رحم و در تشییع جنازه اهل سنت شرکت کنند به خاطر این است که موجب جذب و جلب محبت آنان به تشیع شده و زمینه تعامل فراهم شود.

وی در پایان با اشاره به بیداری اسلامی گفت: «هیهات من الذلة» شیعه، شعار خیزش مقابل طغیان طاغیان است؛ به فرموده امام خامنه ای، در این جریان، شیعه فقط انچه داشته است عرضه کرده و جهان که تشنه این معارف بود آن را به خوبی دریافته است؛ این ها مقدمه فکری و عملی ظهور امام زمان(عج) است./930/پ201/س

ارسال نظرات