۰۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۱۲۹۶۶۰
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران؛

دنیای امروز تشنه معارف دینی اصیل است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه قم بیان کرد: مردم جهان از تفریحات، اخبار، و فضای رسانه‌‌های دروغ‌پرداز و ناسالم خسته شده‌اند و هر چه فضای رسانه‌های ما سالم‌تر باشد، استقبال به اسلام بیشتر خواهد شد، دنیای امروز تشنه معارف دینی اصیل است
رسانه ها
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدرسول آهنگران عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در مورد فقه رسانه بیان کرد: قطعا در دین ما تاکیداتی بر روی مباحثی چون اشاعه، پخش و انتشار بوده است و هم چنین عبارت‌های دیگری چون اشاعه، تجاهر و تظاهر در مورد امور رسانه‌ای به کار رفته است.

وی ابراز کرد: فقه رسانه یا همان فقه اطلاع رسانی باید مانند فقه روزه و فقه جهاد و... یکی از مسائل حوزه فقه اسلامی به شمار رفته و به آن توجه شود و احکام و بایدها و نبایدهای آن استخراج شود.

حجت‌الاسلام آهنگران اظهار کرد: مسؤولیت فقه تبیین احکام رفتاری مکلفین و بیان واجبات، مستحبات، محرمات، مکروهات و مباحات آن است و کارشناسان و اساتید حوزه علمیه باید توجه بیشتری به مسئله فقه رسانه به عنوان یک پدیده نو در دنیای امروزی که جهان ارتباطات به شمار می‌آید، داشته باشند.

مدیر گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه قم ادامه داد: خدای متعال تکالیف ما را به عنوان حدود در قرآن تعبیر کرده است و هم چنین احکام مربوط به مسائل مختلف زندگی بشر در قرآن تعیین شده است؛ لذا علمای برجسته حوزه باید با تکیه بر قرآن و سنت احکام مربوط به فقه رسانه را استخراج کرده و در اختیار اهل فن آن قرار دهند.

حجت‌الاسلام آهنگران افزود: گاهی تکلیف جلوی انسان را در برخی رفتارها می‌گیرد؛ البته رعایت نکات فقهی اگر چه به ظاهر محدودیتی را برای ما ایجاد می‌کند، اما فضاهایی را از دیگر جهات برای ما باز می‌کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دروغ و اشاعه فحشا و امثال آن موضوعاتی است که در فقه رسانه، رسانه‌ها را از برخی مسائل محروم می‌کند؛ اما این محدودیت‌ها در نهایت باعث رشد، توسعه و شکوفایی در برخی قسمت‌های دیگر برای رسانه‌ها می‌شود.

حجت‌الاسلام آهنگران عنوان کرد: امروز گرایش مردم دنیا از فرقه‌ها و نحله‌های مختلف به سمت دین بیشتر می‌شود و همه به دنبال معارف دینی اصیل هستند؛ چرا که مردم از فساد، فحشا، منکرات و کارهای زشت خسته شده‌اند؛ در این جریان اگر رسانه پالایش بیشتری داشته باشد و بر اساس اصول مسلم دین اخلاق خود را بیشتر کند استقبال عموم جهانیان را به سمت خود خواهد داشت.

مدیر گروه فقه و مبانی حقوق پردیس قم دانشگاه تهران ابراز کرد: مردم جهان از تفریحات، اخبار، و فضای رسانه‌‌های دروغ‌پرداز و ناسالم خسته شده‌اند و در حال حاضر هر چه فضای رسانه‌های ما سالم‌تر باشد، استقبال به اسلام بیشتر خواهد شد و این امر دلیلی بر این است که پایبندی به احکام فقهی رسانه، باعث استقبال کمتر مخاطبان نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام آهنگران گفت: خبرنگار مسلمان باید اصل کار خود را رعایت رضایت الهی و نه جلب افکار عمومی و بالا بردن میزان درآمد بداند و باید خدای متعال و ائمه اطهار را راضی نگهدارد تا بتواند رضایت افکار عمومی را همراه کار خود داشته باشد.

وی اضافه کرد: خبرنگاری که به این مسائل اعتقاد ندارد به دنبال منافع رسانه‌ای خود می‌رود و ارزش‌های اخلاقی را نادیده می‌گیرد؛ اما خبرنگاری که معتقد باشد به دنبال جلب رضایت الهی خواهد بود و خود را ملزم خواهد دید که ارزش‌های مورد رضایت خداوند را در کار حرفه‌ای خود لحاظ کند.

حجت‌الاسلام آهنگران در پایان تاکید کرد: تعیین کم و کیف مسائلی چون اطلاع رسانی در حوزه برخی نابهنجاری‌های اجتماعی، ذکر منبع خبر، نحوه حضور زنان در هنر تئاتر یا سینما، بازی کردن یک بازیگر در نقش معصومان (ع)، نگاه به زن بی حجاب در رسانه‌هایی چون سینما و تلویزیون و بسیاری از مسائل دیگر در حیطه فقه رسانه باید از سوی کارشناسان و اساتید حوزه تعیین شود. /907/د102/ن
ارسال نظرات