۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۱۳۴۹۵۵
مدیر عامل خبرگزاری رسا:

رسانه ها برای تبیین معارف اسلامی نیازمند نوآوری هستند

خبرگزاری رسا ـ مدیر عامل خبرگزاری رسا با بیان اینکه رسانه‌ها تشکلی مردم نهاد هستند، گفت: مطالبه خبرنگاران و اهالی رسانه از مدیران رسانه‌ها این است که نسبت به رهنمودهای مقام معظم رهبری حساس باشند.
رسانه ها برای تبیین معارف اسلامی نیازمند نوآوری هستند

 

حجت الاسلام محمد مهدی محققی، مدیر عامل خبرگزاری رسا، با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت مقارنت این روز با ایام ماه مبارک رمضان به ویژه شب‌های قدر و سالروز شهادت امیرالمؤمنین(ع) درباره اهمیت خبر و خبرنگاری گفت: بر اساس تعاریف می‌توان گفت خبرنگار، شخصی است که بر اساس مهارت‌ها، ذوق، استعداد، آموزش‌ها و احساس مسؤولیت به انتقال پیام‌ها و انعکاس رویدادها و وقایع می‌پردازد.

 

وی ضرورت پرداختن به مقوله خبر و خبر رسانی را بر آمده از مبانی دینی دانست و با بیان این که ارزش کار خبرنگار را می‌توان از آیات و روایات استخراج کرد اظهار داشت: برای اثبات این مهم می‌توان در قرآن کریم به آیه نفر اشاره کرد، که تاکید می کند«فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»چرا از هر فرقه‌ای گروهی نزد پیامبر نمی‌روند تا دانش دین بیاموزند و هنگامی که به سوی قومشان بازگشتند آنان را از مخالفت با احکام الهی هشدار دهند، باشد که آنان بترسند.»

 

حجت الاسلام محققی در تشریح این آیه بیان داشت: طبق این آیه شریفه، در اعصار مختلف دیده می‌شود علما برای عمل به این آیه رنج‌های بسیار و دوری‌ها و سختی‌های زیادی را متحمل می‌شدند تا مبانی لازم برای آموختن دین را بیابند و پیام دین را در هر دوره و با زبان مردمان همان دوره منتقل و منعکس کنند.

 

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم رسانه را از منظر دین و مبانی مذهب نگاه کنیم، ابزاری است که می‌تواند در اختیار علما و بزرگان دین قرار گیرد تا از این طریق نیازهای مردم در این عرصه و سایر عرصه‌ها پاسخ داده شود.

 

جامعه نیاز به امیددهی اصحاب رسانه دارد

مدیر عامل خبرگزاری رسا در ادامه به تشریح رسالت خبرنگاران به ویژه مرتبطان با حوزه دین و روحانیت پرداخت و با بیان این که یکی از وظایف خبرنگار یا رسانه خبری شناخت‌ ویژگی‌های هر عصر و دوره برای دسترسی به موفقیت است، ابراز داشت: با توجه به حملات استکبار به نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین ایجاد جبهه‌ها و عرصه‌های جدید، در شرایط خاصی قرار داریم و در این شرایط جامعه نیاز به امید دهی دارد.

 

وی تصریح کرد: به شهادت مسؤولان و اشخاص آشنا به مسائل سیاسی این عرصه‌ها، مانند عرصه اقتصادی و فرهنگی از تازگی و پیچیدگی برخوردار هستند، وظیفه‌ای که در این شرایط متوجه رسانه ها هست دفاع در مقابل این تهاجم‌ها است. 

 

این فعال عرصه رسانه با اشاره به هجمه‌های شبانه روزی دشمنان بر علیه عقاید مسلمانان و جامعه تشیع به وسیله‌ دستگاه‌های تبلیغاتی و از طرف دیگر تبلیغ مبانی باطل خود، بیان داشت: متاسفانه آنها تلفاتی هم در سطوح مختلف وارد کردند، افزون بر این، تهاجم‌های مختلفی که در عرصه اقتصادی گشوده شده است باعث می‌شود ما عملیات پدافند در برابر این حملات داشته باشیم.

 

وی افزود: دفاع در برابر تهاجم دشمن نیز عقلا واجب است و خداوند متعال به هر موجود زنده ای برای زنده ماندن مکانیسم دفاعی اعطا کرده است تا امکان حیات و رشد داشته باشد، در نتیجه جامعه ما نیز باید در برابر این حملات از خود دفاع کند.

 

حجت الاسلام محققی همچنین درباره وضعیت ارتباط خبرگزاری‌‌ها، به ویژه آن دسته از خبرگزاری‌ها که با رویکرد حوزوی و دینی وارد عرصه شده‌اند، با علما و انتقال نقطه نظرات ایشان و انعکاس این اخبار گفت: هم اکنون نسبت به گذشته در شرایط خوبی به سر می‌بریم و باید گفت دوران قهر خبرگزاری ها و خبرنگاران با حوزه و علما را پشت سر گذاشته‌ایم.

 

وی اضافه کرد: کمک خدا و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و همچنین ایستادگی مردم و حضور طلابی که از سر تشخیص وارد این میدان شدند باعث شد شرایط دگرگون شده و در سطوح مختلف حوزه از جمله حوزه علمیه قم که مرکزیت حوزه‌های علمیه جهان و تشیع  را به عهده دارد و همچنین حوزه‌ها و مدارس علمیه دوردست، علما و فقهایی یافت شوند که پاسخ‌گوی نیاز مردم باشند.

 

بدون رهبری واحد و منسجم در عرصه رسانه محکوم به شکست هستیم

مدیر عامل خبرگزاری رسا در ادامه با تبیین مطالبی که در ضمن نامه‌ای خطاب به خانه مطبوعات نوشته و در آن بیان شده بود تا خواسته خبرنگاران که همان پیگیری منویات رهبری است دنبال شود، ابراز داشت:  اگر بپذیریم شرایط خاصی در پیش رو است و از لحاظ تبلیغی و خبری، رهبری واحد و منسجم در عرصه رسانه وجود نداشته باشد، در این رویارویی محکوم به شکست خواهیم بود.

 

وی در بیان علت این مسأله گفت: رسانه‌ای که امروز در اختیار داریم تولید شده جهان غرب و برای مقابله و مبارزه با ارزش‌هایی مثل دین و ارزش‌های مذهبی است و تا حدودی در دهه‌ اخیر علیه این‌ ارزش‌ها استفاده شده و موفق نیز بوده‌اند.

 

این فعال عرصه رسانه افزود: اگر در این عرصه ظرفیت‌های رسانه به خوبی شناسایی نشود و دانش خود را افزایش ندهیم و نتوانیم از قابلیت‌هایی خبرگزاری ورسانه‌های تصویری، دیداری و شنیداری استفاده کنیم در این رویارویی با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود، از این رو نیاز به یک مغز متفکر است تا این جریان را رهبری کند.

 

بیانات رهبر انقلاب و رسالت رسانه ها و جوانان

حجت الاسلام محققی تصریح کرد: در این‌باره شخصی با صلاحیت‌تر، داناتر، سالم‌تر و خیرخواه تر از مقام معظم رهبری سراغ نداریم، بر این اساس باید از کلمات، گفتار و اندیشه‌های ایشان، مبانی و راه‌کارها را استخراج کرده و آنها را به کار بندیم، بنابراین مدیران رسانه نسبت به این مسأله باید توجه داشته باشند.

 

وی در ادامه به دیداری که دانشجویان با مقام معظم رهبری داشتند  اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان در این دیدار فرمودند« دانشجویان به سایت‌ها و وبلاگ‌ها اکتفا نکنند و اطلاعات خودشان را در مراجعه به آثار بزرگانی چون شهید مطهری و یا فضلای بزرگ و جوان حوزه بیابند»، آیا از این کلام استشمام نمی‌شود که رسانه‌ها، سایت‌ها و وبلاگ‌‌های موجود پاسخگوی این نیاز جوان‌ها نیستند؟

 

رسانه باید به دنبال بر طرف کردن نیازهای محتوایی و معارفی نسل جوان باشد

مدیر عامل خبرگزاری رسا اضافه کرد: مدیران و گردانندگان رسانه ها به جای این که به دنبال مخاطب و کلیلک بیشتر و یا جذابیت‌هایی که بعضا بسیار ضربه زننده است باشند، باید دنبال نیازی باشند که جوانان در بحث محتوا ومعارف با آنها روبه‌رو هستند.

 

وی در ادامه با بیان این که رسانه ظرفیت‌های خاصی دارد و نمی‌توان همه مطالب را در قالب خبر و یا قالب‌های رایج رسانه‌ای ارائه کرد، ابراز داشت: در این زمینه احتیاج به نوآوری از سوی اساتید فن و ارائه قالب‌های جدیدی است تا فعالان عرصه خبر بتوانند در این قالب‌ها، این معارف والا را منعکس کنند.

 

حجت الاسلام محققی همچنین در تبیین ارزش و جایگاه خبرنگار در نظام جمهوری اسلامی بیان داشت: اگر در مبانی دقت شود، متوجه خواهیم شد در عرصه‌های مختلف وظایفی بر دوش خبرنگار وجود دارد که از آن جمله تبلیغ دین و نشر معارف متعالی دین و دفاع در مقابل تهاجم دشمن است.

 

وی افزود:در آیات قرآن درباره ولایت امیرالمومنین(ع)خطاب به پیامبر می‌فرماید«یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ، برسان آنچه را خدا نازل کرده بر تو»که مفسرین گفته‌اند این آیه درباره ولایت امام علی(ع)است و همچنین در آیه دیگری می‌فرماید«الیوم اکملت لکم دینکم و اتمت علیکم نعمتی،امروز دینتان را کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم».

 

این فعال عرصه رسانه اضافه کرد: این یعنی، ای پیغمبر اکنون که امر ولایت را معرفی کردی دین کامل شد و نعمت من بر تو تمام شد، و در جای دیگر بیان می‌دارد«الیوم یأس الذین کفروا»، حال که امر استمرار رهبری جامعه اسلامی را معرفی و نهادینه کردی و شخص رهبر معرفی شد، کافران ناامید شدند چراکه قبل از این منتظر خاموش شدن شعله اسلام خواهی با از میان رفتن پیامبر بودند.

 

 وی تصریح کرد:این معرفی جانشین و استمرار ولایت دارای چند ویژگی بود، یکی از آنها مأیوس شدن دشمنان و دیگری کامل شدن نعمت بود، به این معنا که نعمت هدایت و استمرار خط حقیقت تا قیامت معلوم شده است. 

 

حجت الاسلام محققی با بیان این که این دستور خدا متوجه خبرنگاران و همچنین آگاهان و کسانی که از مبانی دین اطلاع دارند نیز است، اظهار داشت: اینان وظیفه دارند آن تبلیغ را داشته و نسبت به رهبری جامعه اسلامی این وظیفه را به خوبی انجام دهند، که در دوران غیبت امام زمان (عج)، بحث رهبری به عهده فقیه جامع الشرایط گذارده شده که این در نظریه ولایت فقیه امام خمینی (ره) نیز مورد اشاره است.

 

وی خاطرنشان کرد: بنابراین رسانه‌ها باید این مطلب را تبیین کنند و در مقابل این تهاجم به دفاع بپردازند و این نعمت حکومت اسلامی و بهره‌مندی از رهبری شجاع، آگاه و خردمند را مورد پاسداشت قرار دهند.

 

مدیر عامل خبرگزاری رسا با بیان این که رسانه‌ها تشکلی مردم نهاد هستند و مدیران به تشخیص مردم در این مناصب قرار گرفته‌اند، ابراز داشت: مطالبه خبرنگاران و اهالی رسانه از مدیران رسانه‌ها این است که نسبت به رهنمودهای مقام معظم رهبری حساس بوده و برای دفاع از امر ولایت برنامه‌ها را تبیین و امکانات را فراهم کنند.

 

فعال عرصه رسانه در ادامه ضمن بیان این که عرصه‌ پیش رو، در مسائل تبلیغی و خبری مانند یک صحنه نبرد است و از طرف مقابل جبهه استکبار و لابی صهیونیستی بر رسانه‌های بزرگ سایه انداخته‌اند تصریح کرد:  آنها این گلوگاه را گرفته و در تمامی لحظات در حال حمله هستند، هر خبری که رسانه صهیونیستی تولید می‌کند همچون تیری به سمت جناح اسلام و هر سریالی که می‌سازد یک تهاجم و حمله است.

 

خبرنگاران بدون اغراض فردی و گروهی خبررسانی کنند

حجت الاسلام محققی همچنین با اشاره به این که خبرنگاران باید بدون اغراض فردی و گروهی خبر را بازگو کنند، گفت: امر اطلاع رسانی و خبرگزاری مبتنی بر یک‌سری قواعد است و کسی که بخواهد اطلاع رسانی موفقی داشته و وظیفه خود را در این عرصه انجام دهد باید طبق چارچوب تعیین شده این کار را انجام دهد، همان گونه که برای موثر بودن خبر ناچار است ضوابط و قالب‌های شکلی مورد پیشنهاد اساتید فن را لحاظ کند.

 

وی در تبیین چارچوب‌ها و ضوابط خبرنگاری خاطرنشان کرد: قانون برای خبرنگار خطوط قرمزی قرار داده است و در برخی موارد نباید به آن نزدیک شوند، همچنین فقه نیز خطوطی را معین می‌کند که باید در آن چارچوب‌ها اقدام به فعالیت کنیم.

 

خبر رسانی با هوای نفس سازگار نیست

مدیر عامل خبرگزاری رسا اضافه کرد: بنا براین اگر اغراض شخصی لحاظ شود، قطعا آن وظیفه انجام نمی‌شود زیرا خبررسانی با هوای نفس سازگار نیست و از طرفی اگر قرار باشد وظیفه و تکلیفی که تشخیص می‌دهد به خوبی‌ انجام شود باید مراقب دام و سوء استفاده‌های سیاسی گروه‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی باشند. 

 

حجت الاسلام محققی در پایان با بیان این که حرکت بر اساس اصول و مبانی و آنچه فقه برای ما معین می‌کند می‌تواند ضامن یک حرکت سالم در این مسیر باشد، اظهار داشت: احزاب روزی می‌آیند و روزی خواهند رفت، اما آنچه ماندگار خواهد بود تکلیف خبرنگار است که این تکلیف همان تبیین حقایق، معارف دین و دستاوردهای نظام و در عین حال دفاع از ولایت و رهبری در برابر هجوم دشمنان است./908/ت301/ج

ارسال نظرات