۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۱۴۲۶۶۴
حجت الاسلام مرویان:

حوزه علمیه نیازمند نقد داخلی منصفانه و مبتنی بر اصول است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت: امروز حوزه نیازمند این است که از درون نقدی منصفانه و مبتنی بر اصول شود؛ چون برخی از نقدها اصول و ریشه‌ها را می‌خواهد حذف کند و برخی از نقدها از بیرون است که گاهی ماهیت را می‌خواهد نادیده بگیرد.
حجت الاسلام مرويان

حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی، مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: یکی از مقولاتی که رسانه‌های حوزوی باید برای شان مهم باشد، بحث احساس هویت و عزت است و ما در تحقیقاتی که طی سالیان گذشته داشتیم به این نتیجه رسیده ایم که یکی از آسیب‌هایی که امروز نسل جوان حوزوی را تهدید می‌کند، احساس بی هویتی است، یعنی طلبه جایگاه و نقش خودش را نمی‌داند و به جهت محدودیت‌های زندگی جذب محیط های دیگری همانند دانشگاه می شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز حوزویان همانند درخت توانمندی هستند که یک بار آثار و توانایی شان را به عنوان عضو هیأت علمی گرفته‌اند و دوباره برخی از میوه‌هایش را به عنوان قاضی و مدیر اجتماعی خرج کرده اند و بار دیگر هم در آموزش و پرورش و نیروی انتظامی و سپاه؛ و زمانی هم فرا می رسد که چیزی برای ارائه وجود ندارد.

حجت الاسلام مرویان حسینی با بیان این که برای تبیین هویت حوزویان باید چند اقدام صورت گیرد، تصریح کرد: اما کاری که باید توسط رسانه های حوزوی انجام شود شناساندن مفاخر حوزه به حوزویان است، نه مفاخر کهن، بلکه همین کسانی که پیش چشم ما بوده و افراد قابلی هستند و از سرمایه های خودشان توانستند به درستی استفاده کنند و خدمت رسانی های ممتازی داشته و هویت اصیل حوزوی خود را حفظ کرده و توانسته اند از موضع جایگاه تخصصی خودشان واقعا عرصه های خوبی را فراهم کنند؛ این احساس اعتماد به نفس و عزت نفس و همچنین تقویت احساس خود ارجمندی و علاقه‌مندشدن به صبوری ها و بردباری ها باید در نسل جدید حوزوی شکل گیرد.

مهندسی این که باید نقد را از کجا شروع کرد و چگونه کار را پیش برد تا تفسیر بدبینانه و منفی از آن نشود، کار مهمی است

وی یکی دیگر از فعالیت های خیلی مهم دیگری که بر عهده رسانه های حوزوی است که سخت است را بحث نقد دانست و اظهار اشت: هیچ مجموعه ای بدون نقد منصفانه بالنده نمی شود، زیرا هرجا نقد نابود شده تحول رشد آفرین هم نابود شده است؛ امروز حوزه نیازمند این است که از درون نقدی منصفانه و مبتنی بر اصول شود؛ چون برخی از نقدها اصول و ریشه‌ها را می خواهد حذف کند و برخی از نقد ها از بیرون است که گاهی ماهیت را می خواهد نادیده بگیرد، از این رو حوزه نیازمند این نقد است. نقد سبب می شود که تحول خواهی ایجاد، و خودی ها حفظ شوند؛ امروز نقد آن چیزی است که جای آن در رسانه ها بسیار خالی است و معمولا این کار، کاری رسانه ای است به مخصوص رسانه‌هایی که نسبت به مسائل حوزوی نزدیک‌تر هستند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: نقد را می توان به هر گونه که مخاطب ما پذیرا است ارائه کرد؛ نقد می تواند ما را اصیل و بالنده کند؛ حوز علمیه به جهت اهمیت جایگاهی که دارد زیرچشم است، زیرا ظرفیت تأثیرگذاری دارد و به عنوان مرجع اجتماع است.

وی در پایان گفت: یک کار رسانه حوزوی اصیل این است که فرهنگ نقد را فعال کند، اگر این فرهنگ فعال شود به دنبال آن ما با درز، شکاف و خلل ها آشناتر می شویم، البته فرهنگ نقد جنبه های متنوعی دارد. مهندسی این که باید نقد را از کجا شروع کرد و چگونه کار را پیش برد تا اصل و فرع‌ها جای خودشان را با هم عوض نکند و مسیر گم نشود و قدم هایی که مشفقانه و خیرخواهانه برداشته می شود تفسیر بدبینانه و منفی از آن نشود کار مهمی است؛ از این رو اولیت شناسی در کارها و فعالیت ها بسیار مهم است. /968/ت302/س

ارسال نظرات