۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۱۴۹۳۴۵
رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم:

مسلمانان از هنر اسلامی در گسترش مفاهیم قرآنی و اسلامی بهره گیرند

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: مسیحیان سه هنر موسیقی، مجسمه سازی و نقاشی را دارند که از نظر اسلام حرام است ولی تمام آن‌ها را در خدمت دین خود استفاده می‌کند و مسلمانان نیز دارای سه هنر صوت زیبا، معماری و خطاطی هستند که باید این هنرها را در راه خدمت به قرآن استفاده کرد.
احمد عابدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی، رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم شب گذشته در مراسم اختتامیه مسابقات مرحله استانی قرآن که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: قرآن کتابی است که امیر مومنان(ع) به فرزند خود فرمودند «اگر انسانی خوب باشد ولی قرآن نخواند چنین فردی در قبر نگه‌داشته می‌شود و فرشتگان می‌گویند تا قرآن نخوانی به بهشت نمی‌توانی بروی».

وی اضافه کرد: درجات افراد در بهشت بستگی به تعداد آیاتی که از قرآن می‌خوانند دارد، در احوالات آیت‌الله سبزواری که از علما شیعه عراق بوده و امام خمینی(ره) نسبت به او ارادت داشتند آمده «او در عمر خود دو هزار و هشتصد مرتبه ختم قرآن کرد».

رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تصریح کرد: آیت‌الله سبزواری در ایام معمولی هر هفته یک ختم قرآن داشته و این در حالی است که او روزی سه درس خارج داشته به گونه‌ای که روزهای پنجشنبه و جمعه نیز درس او دایر بود و هر روز نماز جعفر طیار نیز می‌خوانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی گفت: قرآن یک تأثیر معنوی و یک تأثیر ظاهری دارد و اثر ظاهری آن سبب زیاد شدن حافظه و موفق شدن فرد در درس و مراحل زندگی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی در ادامه به جایگاه قرآن اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم مسائل اخلاقی، تربیتی، روانی و علمی فراوانی وجود دارد و تعلیم، تربیت و عرفانی که در قرآن است در هیچ کتابی وجود ندارد.

وی افزود: قرآن اصالتا کتاب تربیت است، یعنی اگر قرآن را باز کنیم در آن برای تمام بیماری‌های روحی و روانی افراد دواء وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با تأکید بر خدمت به قرآن گفت: مسیحیان سه هنر موسیقی، مجسمه سازی و نقاشی را دارند که از نظر اسلام حرام است ولی تمام آن‌ها را در خدمت دین خود استفاده می‌کند و مسلمانان نیز دارای سه هنر صوت زیبا، معماری و خطاطی هستند که باید این هنرها را در راه خدمت به قرآن استفاده کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به سالروز شهادت امام سجاد(ع) گفت: بیشتر ما امام سجاد(ع) را به دعاهایی که در «صحیفه سجادیه» است می‌شناسیم.

وی ادامه داد: «صحیفه سجادیه» از کتاب‌های روایی است که هیچ شکی در صحت سند آن وجود نداشته و از نظر سند با هیچ کتابی حتی نهج‌البلاغه و اصول کافی نیز قابل مقایسه نیست، علامه مجلسی در بحارالانوار می‌فرماید «صحیفه سجادیه کتابی بود که من در آن هیچ شکی نداشتم به همین سبب روایت آن را در بحارالانوار نیاوردم».

رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان این‌که کتاب صحیفه سجادیه تا به حال در هشت جلد جمع‌آوری شده است، خاطرنشان کرد: صحیفه سجادیه که در دست ما است تنها یکی از آن هشت جلد کتاب صحیفه بوده که هیچ یک از دعاهای این هشت جلد مانند یک‌دیگر نیستند.

وی در پایان اضافه کرد:‌ امام خمینی(ره) در مورد یکی از فرایض دعاهای صحیفه سجادیه می‌فرماید«فردی که مضمون و مفهوم این بخش از دعای صحیفه سجادیه را بفهمد برای او از شصت سال عبادت بهتر است»./993/پ202/ن

ارسال نظرات