۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۱۴۹۸۰۸
دبیر علمی همایش ملی تعلیم و تربیت ارزش‌ها:

مبانی ارزش با توجه به شرایط جهانی تبیین نشده است

خبرگزاری رسا ـ استادیار جامعة المصطفی العالیمة گفت: مشکل اصلی در موضوع ارزش‌ها فقدان پیشینه علمی در این زمینه است، البته در مباحث اسلامی از دید قرآن و مباحث فلسفی به این موضوع پرداخته شده است، اما نظریات با موضوع ارزش با توجه به شرایط جهانی نیاز به تلاش بیشتری دارد.
حجت الاسلام محمدجواد زارعان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدجواد زارعان، استادیار جامعة المصطفی العالیمة و دبیر علمی همایش ملی تعلیم و تربیت ارزش‌ها، پیش از ظهر امروز در همایش ملی تعلیم و تربیت ارزش‌ها که سالن‌ همایش‌های مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم ماهیت انقلاب اسلامی را معرفی کنیم باید بر روی موضوع ارزش تکیه کنیم، اگر ارزش‌ها را سبب تفاوت جوامع مختلف بدانیم، سخن گزافه‌ای نگفتیم.
وی افزود: ویژگی مهم جامعه اسلامی،‌ مفهوم شناخته‌شده‌ای به نام ارزش است؛ که افراد آن جامعه به آن پایبند هستند و برنامه‌های خود را بر اساس آن تنظیم می‌کنند.
استادیار جامعة المصطفی العالیمة اظهار داشت: پرداختن به مفهوم ارزش از جنبه‌های مختلف و از نگاه دینی جزو ضروریات و اولویت‌های محافل علمی محسوب می‌شود.
وی اظهار داشت: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) که در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کند، باید به این مفهوم از زوایای مختلف بپردازد.
حجت‌الاسلام زاراعان با اشاره به این‌که مفهوم ارزش از نگاه تفسیری و قرآنی، فلسفی، جامعه‌شناسی،‌ روانشانسی و ... قابل بررسی است، ادامه داد: انتظار می‌رود که این مقوله از سوی محافل علمی بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
وی ابراز داشت: امروز به تدبیر مقام معظم رهبری در شکل‌های مختلفی و اخیرا با موضوع سبک زندگی اسلامی این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.
استادیار جامعة المصطفی العالیمة با اشاره به طرح موضوعات سبک زندگی دینی از سوی رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: سؤالاتی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند، اشاره به ریزموضوعات مهم و اساسی است که به سادگی از کنار آن گذشته‌ایم، اگر بناست پرچم اسلامی را بر فراز جامعه اسلامی داشته باشیم، موضوع سبک زندگی در جنبه‌های مختلف جامعه باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: اگر قرار است ایران اسلامی الگو شود باید به موضوع ارزش در همه جنبه‌های آن پرداخته شود، گروه علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی(ره) با توجه به نیاز جامعه به فعالیت در این زمینه پرداخت.
حجت‌الاسلام زارعان با اشاره به این‌که در مباحث ارزش و تربیت نیازمند افرادی هستیم که از نظر علمی با موضوع تعلیم و تربیت ارزش‌ها آشنا باشند، گفت: در نظر داشتیم که این موضوع به عنوان رشته‌ای در مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) تدریس شود که دوره کارشناسی ارشد این رشته آغاز شد و گروه اول فارغ التحصیلان در حال تنظیم پایان‌نامه‌های خود هستند.
دبیر علمی همایش ملی تعلیم و تربیت ارزش‌ها با اشاره به این‌که مشکل اصلی در موضوع ارزش‌ها فقدان پیشینه علمی در این زمینه است، خاطرنشان کرد: البته در مباحث اسلامی از دید قرآن و مباحث فلسفی به این موضوع پرداخته شده است، اما در زمینه ادبیات جهانی و مسائل روز جهانی با مشکلاتی مواجه بودیم.
وی بیان کرد: کتاب‌های بسیاری در غرب نوشته شده است، اما این کتاب‌ها بر اساس مبنای مادی‌گرایی و اومانیزم نوشته شده است و از دیدگاه اسلام قابل استفاده نیست.
حجت‌الاسلام زارعان ادامه داد: امیدواریم این همایش آغازی باشد برای پوشاندن این فقر نسبی که در زمینه ارزش‌ها وجود دارد.
وی افزود: ما بیش از 150 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که این مقالات مورد نقد و بررسی قرار گرفته و به تدریج در فعالیت‌های مختلف مؤسسه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
استادیار جامعة المصطفی العالیمة اظهار داشت: آنچه مهم است این است که این کار ادامه پیدا کند و کیفیت را بر کمیت کار ترجیح دهیم،‌ آیت‌الله مصباح در این زمینه پیش‌گام بودند./914/پ202/پ
ارسال نظرات