۰۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۱۵۴۲۱۷
آیت‌الله مدرسی یزدی تأکید کرد؛

ضرورت تنظیم قواعد و ضوابط فعالیت رسانه‌ تراز اسلامی

خبرگزاری رسا ـ عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی خواستار تبویب و تنظیم قواعد و ضوابط فعالیت رسانه‌ای تراز اسلامی و دوری از انعکاس مطالب کذب، امنیتی، مباحث بهتان‌زا، غیبت، تمسخر، اشاعه فحشا، حرف لغو و تملق در خبرها شد.
برگزاري درس اخلاق رسانه توسط آيت الله مدرسي يزدي در خبرگزاري رسا برگزاري درس اخلاق رسانه توسط آيت الله مدرسي يزدي در خبرگزاري رسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمدرضا مدرسی یزدی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نخستین جلسه درس فقه و اخلاق رسانه که روز پنج شنبه در خبرگزاری رسا برگزار شد، به تبیین شاخصه‌های رسانه تراز اسلامی پرداخت و با بیان توصیه‌هایی به دست اندرکاران خبرگزاری رسا، گفت:‌ شما تصویرگر فضای حوزه و روحانیت هستید، از این رو باید به اهمیت و حساسیت کار خود متوجه باشید.

 
وی فعالیت خبرگزاری رسا را قابل تقدیر، ارزنده و دارای اهمیت فوق العاده توصیف و تصریح کرد: در شرایطی که دشمنان و زورمندان دنیا به دنبال هجمه به ارزش‌ها هستند ما نیز باید برای مقابله و دفاع از ارزش‌ها از ابزارهای مختلف بهره بگیریم و در این راستا رسانه نقش کلیدی و مهمی دارد.
 
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین عنوان فقه و رسانه را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: عقیده و رفتار هر انسانی چه در نگاه خرد و چه در نگاه کلان، در گرو اطلاعاتش است و عمدتا نحوه اندیشه، تصمیم‌گیری و رفتار هر انسانی وابسته به اطلاعاتی است که به او داده می‌شود.
 
وی با بیان اینکه هر فردی اطلاعات بیشتری دهد، اعتماد مخاطب را بیشتر می‌تواند جذب کرده و اندیشه‌ها و اعمال مردم را هدایت و رهبری کند، افزود: کسانی که احساس مسؤولیت می‌کنند و خود را در برابر خدا و اولیای دین موظف می‌دانند در هدایت مردم شریک هستند.
 
آیت‌الله‌ مدرسی یزدی، شناسایی و دسته‌بندی نیازهای اطلاعاتی مردم را یکی از مهم‌ترین کارهای افراد مسؤولیت‌پذیر دانست و گفت: افرادی که به عنوان رسانه‌ای از حوزه درصدد ایفای مسؤولیت هستند، انسانیت را به هدف آفرینش که پروردگار عالم برای انسان‌ها قرار داده یعنی بندگی حق نزدیک می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه انسان‌ها در زمینه‌های مختلف نیاز به دریافت اطلاعات دارند، تأکید کرد: هرکس به تناسب مسؤولیتی که دارد راه‌های ایصال اطلاعات مناسب و صحیح را بیابد و از طریق کانال‌ها و با استفاده از ابزار مناسب، با مردم ارتباط پیدا کند تا بتواند مالک بخش عمده‌ای از اطلاعات ذهنی آنها شود.
 
عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه از حوزه علمیه قم به عنوان تابعی از ائمه اهل بیت(ع) و وارثان ائمه نام برد و با اشاره به اینکه ‌اطلاع‌رسانی در این حوزه با مشکلات فراوانی روبه‌رو است، گفت: این حوزه نیاز به دانش وسیع فقهی و آگاهی کامل و سپس پیاده کردن آن نیاز به ظرافت و آگاهی ویژه خود دارد.
 
وی تصریح کرد: در این دوران که تمام قدرت‌طلب‌های دنیا، رسانه را به بالاترین وجه ممکن در اختیار گرفته‌اند و از تمام قابلیت‌هایی که در آن نهفته است برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند، باید در مقابل برای دفاع و نیز هجمه بر دشمن در جای مناسب مجهز باشیم، صداقت و امانت، دلسوزی و درایت را رأس کار خود قرار دهیم.
 
آیت‌الله‌ مدرسی یزدی، فعالیت رسانه‌ای خبرگزاری رسا را شایسته و قابل تقدیر توصیف کرد و با بیان اینکه متأسفانه در گذشته، اخبار در جامعه حوزوی، یا به خوبی منعکس نمی‌شد یا با نقص همراه بود، متذکر شد: یک کلام بی‌جا و گزارش نامناسب گاهی ممکن است سبب ایجاد تلاطم در جامعه و مشکلاتی برای حوزه و خارج حوزه شود.
 
وی خطاب به خبرنگاران و مسؤولان خبرگزاری رسا، گفت: شما تصویرگر چهره حوزه در تمام دنیا هستید، اگر زیبا، دلنشین، محکم و عاقلانه به انتقال اطلاعات بپردازید، آبروی حوزه است و اگر این انتقال ضعیف باشد، چهره‌ای که از حوزه نشان داده می‌شود، چهره نامناسبی بوده و خدشه‌ای به نظام اسلامی وارد خواهد شد.
 
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواستار تبویب و تنظیم قواعد و ضوابط فعالیت رسانه‌ای تراز اسلامی و دوری از انعکاس مطالب کذب، امنیتی، مباحث بهتان‌زا، غیبت، تمسخر، اشاعه فحشا، حرف لغو و تملق در خبرها شد و ابراز کرد: رسانه‌ها قدرشناس افرادی که راه صواب می‌روند باشند، اما به واسطه گرفتن امتیاز، تملق‌گویی و یا حق‌کشی نکنند.
 
وی با بیان اینکه غش تنها مختص معامله نیست، بر تبعیت از حق، صبر، مهربانی و مرحمت توصیه کرد و ادامه داد: برخی در کار رسانه به اشتباه می‌روند، در ارائه تعریف‌های دروغ بسیار تلاش می‌کنند و در ادای حق هم کوتاهی دارند؛ باید مراقب باشیم که در جهت‌گیری عناوین و اخبار، اعمال غرض‌های غیرالهی و غیراسلامی نشود.
 
آیت‌الله‌ مدرسی یزدی، اظهار کرد: کلام رسانه باید پاکیزه، زیبا و دلنشین باشد، رسانه‌ای که توجهی به طراحی مناسب عنوان‌ها، تنظیم جمله‌ها و سبک نگارش نداشته باشد، قطعا بردش ضعیف است و در اطلاع‌رسانی صرف غرق می‌شود؛ غرض بازگو کردن حقایق به طور مناسب در محدوده‌ای است که ترسیم کرده‌ایم.
 
وی گفت: ‌جهت‌گیری‌ها باید همواره برای یاوری مظلومان عالم و مجاهده با ظالمان عالم باشد؛ یک خبرگزاری حوزوی باید تقوای الهی بورزد و سخن به سداد بگوید. یعنی سخنانش محکم و استوار باشد و نقطه نفوذ و ضعف نداشته باشد که وقتی چنین کردید خداوند اعمالتان را اصلاح می‌کند و لغزش‌هایتان مورد بخشش و جبران قرار می‌گیرد.
 
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه دنیای امروز با رسانه‌ها اداره می‌شود، ابراز کرد: اگر دنیای استکبار که این همه در عالم جنایت می‌کند، پشتوانه‌های رسانه‌ای نداشت و دستمزدبگیران مزدور فضا را برای آنها فراهم نمی‌کردند و اگر فیملسازان شهوت‌پرست دنیادوست فضا را آسان نمی‌کردند، اینقدر نمی‌توانستند جنایت کنند.
 
وی با بیان اینکه ترس دشمن از رسانه‌های نظام، قطعا بیشتر از ترس از موشک‌های آن است، گفت: رسانه‌ها می‌توانند افکار جامعه را سامان داده و مهندسی کنند در نتیجه مردم طبق آنچه به آنها اطلاعات داده شده، تصمیم‌گیری می‌کنند که اگر اطلاعات مثبت باشد حرکت مثبت و اگر داده‌ها نتیجه منفی دهد، اعمال و رفتار هم منفی می‌شود.
 
آیت‌الله مدرسی یزدی عملکرد انقلاب اسلامی را در اطلاع‌رسانی و انتقال پیام‌های خود و نیز داده‌های مورد انتظار به جهان موفق ارزیابی کرد و افزود: حوزه قلب عالم اسلام است و یک خبرگزاری حوزوی باید با اطلاعات صحیح، مناسب،‌ به روز و فراگیر به قلب عالم اسلام اطلاع‌رسانی کند و برآورده‌کننده نیازهای اساتید و طبقات مختلف حوزه باشد. /920/پ201/ن
ارسال نظرات