۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۱۵۷۷۰۷
استاد اخلاق حوزه مطرح کرد:

علم، عقل و دینداری سه ویژگی طلبه ممتاز

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم از علم، فهم و دینداری به عنوان سه ویژگی طلبه ممتاز نام برد و گفت: طلاب برای توفیق و موفقیت بیشتر باید باور کنند که عنصری ارزشمند در عالم هستی هستند.
حجت الاسلام محمد همتيان مديركل اداره اخلاق حوزه هاي علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد همتیان سورکی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در سلسله‌ درس‌های اخلاق که در مدرسه مبارکه رضویه(ع) با حضور طلاب برگزار شد، با تأکید بر این‌که باید طلاب وجود خود را در عالم مفید و مؤثر بدانند، گفت: لازم است طلاب احساس کنند وجودشان یک وجود مؤثر و مفید در عالم است.

وی ادامه داد: یکی از بحران‌ها که انسان‌ها به ویژه طلاب را تهدید می‌کند بحران هویت است، وقتی انسان احساس کند وجودش جایگاه و ارزشی ندارد گرفتار بی‌ارادگی و بی‌انگیزگی می‌شود، ولی اگر احساس کند راهی که انتخاب کرده به وجودش ارزش می‌دهد هر روز بر نشاط، انگیزه و هدف وی افزوده می‌شود.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه قم با بیان این‌که علم نافع به علمی گفته می‌شود که انسان را به خدا و خداشناسی برساند، اظهار داشت: در روایت، آیات و مناجات‌های زیادی نسبت به کسب علم نافع تأکید شده است؛ البته فرد باید بر علم و دانش خود بیافزاید ولی این علم را مقید به علم نافع کند.

علم مفید به انسان هویت می‌دهد

وی افزود: علم مفید به انسان هویت می‌دهد و دلیل این‌که برخی از طلاب به ویژه در پایه‌های بالاتر دچار بی‌انگیزگی می‌شوند این است که ارزش علم دین را ندانسته‌اند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان روایتی از پیامبر(ص) درباره ارزش و جایگاه عالم دینی، خاطرنشان کرد:  افزون‌بر این‌که زنده‌ها به برکت یک عالم از عذاب محفوظ می‌شوند بلکه مرده‌ها نیز به برکت عالم از گرفتار شدن به برخی از عذاب‌ها نجات پیدا می‌کند، در روایت آمده است «وقتی یک عالم به شهری داخل می‌شود خدا به احترام او چهل شبانه و روز عذاب را از اهل آن شهر بر می‌دارد».

وی بیان داشت: اگر واقعا مردم می‌دانستند که عالم دین در نزد خدا چگونه عزمت و جایگاهی دارد به گونه‌ای نمی‌شد که برای برخی از رشته مانند پزشکی سر و دست بشکنند ولی نسبت به طلبگی بی‌اعتنا باشند، در روایتی به این مضمون آمده است «اگر علما به ویژه در زمان غیبت امام زمان(عج) نبودند تا شیعیان و ایتام ما را از شر شیاطین جنی و انسی نجات بدهند هیچ کس گرد دین خدا نمی‌گشت و شیاطین همه جا را تسخیر می‌کردند».

علما مرزبانان دین خدا هستند

حجت‌الاسلام همتیان با اشاره به این‌که علما مرزبانان دین خدا هستند، ابراز داشت: اگر علما به سبب رهنمودهای که انجام می‌دهند مردم را از گرفتار شدن به شیاطین حفظ نمی‌کردند کسی با دین خدا کار نداشت و تمام افراد گرفتار شیاطین می‌شوند، در روایتی آمده است «مقام عالمان دین خدا از مجاهدان در راه خدا بیشتر است چرا که این‌ها محافظان دین مردم هستند ولی مجاهدان راه خدا محافظان جسم مردم هستند».

علم، عقل و دینداری سه ویژگی طلبه ممتاز

وی افزود: طلاب برای توفیق و موفقیت باید باور کنند که یک عنصر ارزشمند در عالم بزرگ و هستی وجودی خداوند هستند، دنیا به دنبال طلبه است که سه ویژگی عالم، عاقل و دیندار بودن را داشته باشد و اگر طلبه‌ای این سه ویژگی اصلی را نداشته باشند هیچ خیری نخواهد داشت و نمی‌توان به او امید داشت.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان روایتی به موانع رسیدن انسان به کمال عالی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: اگر همت انسان کم باشد، برنامه‌ریزی نداشته و از جوانی، امکانات و سلامتی خود در چهارچوب و برنامه‌ریزی مناسب، بهره‌ نبرد، به هیچ جایگاه و مقامی نمی‌رسد، اگر طلاب شهریه کم خود را مدیریت نکنند همین شهریه کم زود تمام شده و حتی مخارج اصلی خود را نیز نمی‌توانند برطرف کنند.

مهربانی خدا نسبت به بندگان از والدین بیشتر است

حجت‌الاسلام همتیان در ادامه به ستارالعیوب و رحمان بودن خداوند متعال اشاره کرد و ابراز داشت: گاهی انسان به سبب عذاب‌های که خداوند متعال نسبت به انجام خطاها و گناهان داده است در ذهن خود از خدا چهره خوبی ندارد، حتی گاهی تصور او نسبت به خدا یک تصور بدی است در حالی که خداوند متعال از پدر و مادر نسبت به انسان مهربان‌تر است.

وی بیان داشت: در این دنیا کسی برای انسان کار مجانی انجام نمی‌دهد، در حالی که خدا تمام کارهای که برای بندگان خود انجام می‌دهد چیزی از آن‌ها درخواست نمی‌کند، خیلی کم پیدا می‌شود که انسانی برای فرد کار مجانی انجام بدهد، ولی خدا همواره چیزهای که اعطای می‌کند بی‌منت بوده و از ما در قبال آن‌ها هیچ چیزی درخواست نمی‌کند.

این استاد حوزه گفت: البته پدر و مادر نیز کارهای که در قبال ما انجام می‌دهند مجانی است و دلیل این‌که خداوند در مرحله نخست و والدین در مرحله بعد برای ما کارها را مجانی انجام می‌دهند به سبب دوست داشتن است، امام سجاد در دعایی می‌فرمایند «خدایا اگر خطاها که تو از من می‌دانی دیگران می‌دانستند آن‌ها من را با سنگ می‌زدند».

خدا گناه بندگان را به فرشتگان نیز نشان نمی‌دهد

وی تصریح کرد: زمانی فرد احترام و آبروی دیگران را حفظ می‌کند که او را دوست داشته باشد، اگر انسان دیگران را دوست نداشته باشد عاقبت دیگران نیز برای او مهم نخواهد بود، حتی ممکن است گاهی مواقع کارهای دیگران را نیز افشا کند، ولی خداوند متعال به سبب دوست داشتن بندگان گناهان آن‌ها را می‌پوشاند، در روایتی آمده است «وقتی بنده برای بار نخست گناه می‌کند خداوند متعال میان او و فرشتگان پرده‌ای ایجاد می‌کند تا فرشتگان از گناه او آگاه نشوند».

حجت‌الاسلام همتیان عدم شناخت خداوند متعال را از دلایل دور شدند انسان از کمال و معنویت دانست و بیان داشت: انسان باید توجه داشته باشد که خدا از او چه چیزی می‌خواهد، متأسفانه برخی افراد حتی نمی‌دانند برای چه کاری در این دنیا زندگی می‌کنند، در روایتی وارد شده است «تعجب می‌کنم از کسی که به دنبال گمشده خود می‌گردد ولی خودش گمشده است و هیچ سراغی از خود نمی‌گیرد».

قرآن کتاب انسان سازی است

وی در پایان با بیان این‌که قرآن کتاب انسان سازی است، اظهار داشت: کمتر صفحه‌ای در قرآن وجود دارد که در آن نسبت به انسان، دنیا و آخرت بحث نشده باشد، تمام نیازها افراد در قرآن بیان شده است و افراد باید سعی کنند به سبب انس با قرآن، روح خود را از بیماری‌ها نفسانی حفظ کنند./993/پ201/ی

ارسال نظرات