۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۱۵۹۵۴۸
مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم خبر داد؛

فعالیت 410 کانون فرهنگی هنری مساجد در قم

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم گفت: در حال حاضر در قم 410 کانون فرهنگی مشغول به فعالیت هستند که 280 کانون برای برادارن و 130 کانون نیز مربوط به خواهران است.
کانون هاي فرهنگي هنري مساجد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سعید روحانی، مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به اهمیت نقش مساجد در اسلام گفت: مساجد خانه‌های خدا برروی زمین هستند.

وی ادامه داد: باید نسبت به مساجد اهمیت ویژه‌ای داده شود چرا که این مکان‌ها خانه‌های خداوند متعال برروی زمین هستند، در روایتی از پیامبر(ص) آمده «هر کس با طهارت وارد مسجد شود خداوند او را از گناهان پاک می‌کند و جزء زوار خود می‌نویسد».

این استاد حوزه با بیان روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر این‌که «هر کس برای رفتن به نماز جماعت مسجد قدم بردارد خداوند برای او هفتاد هزار حسنه می‌نویسد»، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) به ابوذر می‌فرمایند «زمانی مساجد آباد می‌شوند که افراد از گفتن سخنان بیهوده در آن دوری کنند».

ضرورت اقدامات فرهنگی در مساجد فرهنگی

وی تأکید کرد: در مسجد باید عبادت و کارهای فرهنگی برای رشد روح و معنویت افراد صورت گیرد، در کتاب وسائل شیعه در روایتی آمده که پیامبر(ص) می‌فرمایند «در روز قیامت مساجد به درگاه خدا از مسلمانان شکایت می‌کنند که خدایا مسلمانان ما را تعطیل کرده و حق من را ادا نکردند».

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به این‌که هر فردی باید نسبت به مساجد مسؤولیت و وظیفه خود را به درستی انجام دهد، اظهار داشت: چرا باید با وجود آیات و روایات فراوان نسبت به اهمیت مسجد افراد نسبت به مساجد کم اهمیت هستند، باید حضور مردم در مساجد فعال و گسترده باشد.

کار فرهنگی در کنار کار ورزشی

وی یاد‌آور شد: مسؤولان باید نسبت به مساجد نگاه ویژه‌ای داشته و برنامه‌ریزی مناسبی را انجام دهند، نباید بودجه ورزشی یک تیم در یک رشته در سال گذشته 66 میلیارد تومان و بودجه کل کارهای فرهنگی کشور زیر بیست میلیارد تومان باشد، ورزش خوب است ولی باید در کنار ورزش به کارهای فرهنگی نیز توجه شود.

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با تأکید بر این‌که مساجد کارکرد‌های متفاوتی دارند، گفت: نباید کاری کنیم که مساجد منحصر به عده خاص شود، خراب کردن مساجد تنها به بیل و کنگ نیست بلکه اجازه ندادن برای استفاده از تمام ظرفیت‌های مساجد نیز نوعی خراب کردن آن‌ها است.

وی بیان داشت: متأسفانه برخی مساجد را محدود به زمان‌های کم و کوتاه می‌کنند، نمی‌گذارند جوانان و نوجوانان برنامه‌های فعالیتی خود را در مساجد انجام دهند، این‌گونه افراد باید بدانند که فردای قیامت باید پاسخ‌گو باشند.

مساجد سنگرهای جنگ نرم هستند

حجت‌الاسلام روحانی با بیان این‌که ترس دشمن از درب و دیوار مساجد نیست، بیان داشت: مساجد سنگرهای مبارزه هستند، مساجد سبب زنده شدن نام خدا می‌شوند، مساجد مانند سنگر فرمانده‌هان در جنگ نرم هستند از این‌رو باید پر محتوا و رونق باشند، نباید کسانی که مساجد را از رونق می اندازند به راحتی به مساجد نزدیک شوند و بر ما لازم است که توجه بیشتری به بحث مساجد داشته باشیم.

کانون‌های مساجد بازوی اجرایی ائمه جماعات هستند

این استاد حوزه در ادامه احیاء کارکردهای فرهنگی تبلیغی در مساجد را از وظایف کانون‌های فرهنگی مساجد دانست و گفت: اقدامات کانون‌های مساجد یک کار گسترده و سنگینی است، کانون مساجد بازوی اجرایی امام جماعت هستند که با نامه آن‌ها و تحت نظرشان تشکیل می‌شوند.

وی ادامه داد: از آن‌جایی که کانون‌های مساجد تحت نظر امام جماعت هر مسجد تشکیل می‌شود این خود سبب می‌شود که هر فردی ساز خود را نزند بلکه همه زیر چتر امام جماعت باشند، همچنین کارهای فرهنگی که در مساجد صورت می‌گیرد سبب می‌شود که جوانان از انحرافات به دور باشند.

کانون‌های مساجد شبکه‌های اجتماعی هستند

حجت‌الاسلام روحانی، تربیت جوانان و نوجوانان، آشنان کردن آن‌ها با دین اسلام، قرآن کریم و پاسخ به شبهات را از دیگر وظایف و کارکردهای کانون‌های مساجد برشمرد و اظهار داشت: با توجه به آینده‌نگری مطلوب، پیاده کردن مطالبات رهبری، همت نیروها و عمل به سخنان مراجع سبب شده که کانون‌های مساجد تبدیل به یک شبکه اجتماعی مناسبی شوند که تأثیرات مثبت زیادی هم داشته است.

وی ادامه داد: شبکه‌‌های اجتماعی دشمن می‌خواهند به دین آسیب‌ برسانند از این‌رو ما نیز باید شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم تا جلوی اقدامات دشمنان را بگیریم و کانون‌های مساجد از بهترین شبکه‌های اجتماعی کشور به شمار می‌آیند.

فعالیت 410 کانون فرهنگی در قم

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با بیان این‌که بیش از پانزده هزار نفر در کانون‌های مساجد سراسر کشور فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: حتی ما در بسیاری از روستاها و نقاط مرزی کشور برای حفظ جوانان از آسیب‌ها و انحرافات کانون‌های مساجد داریم.

وی افزود: در حال حاضر در قم 410 کانون فرهنگی مشغول به فعالیت هستند که 280 کانون برای برادارن و 130 کانون نیز مربوط به خواهران است، همچنین ما 114 هسته پژوهش داریم که یک عدد قابل توجه به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان این‌که کانون‌های فرهنگی افزون‌بر مساجد در مراکز دیگر نیز به فعالیت مشغول هستند، خاطرنشان کرد: کانون‌های فرهنگی در زندان‌ها، بهزیستی‌ها و مراکز دانشگاهی نیز مشغول به فعالیت هستند.

وی در پایان گفت: حتی ما در مراکز نظامی نیز کانون‌های فرهنگی داریم البته تمام این‌ کانون‌ها با محوریت مساجد مشغول به فعالیت هستند، تاکنون مسؤولان نسبت به کانون‌های فرهنگی توجه خوبی داشته‌اند ولی با توجه به گسترش فعالیت این مراکز از مسؤولان تقاضا داریم که توجه بیشتری نسبت به این کانون‌ها داشته باشند./993/پ202/پ

ارسال نظرات