۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۷
کد خبر: ۱۷۶۱۸۶
در مشهد برگزار شد؛

جلسه آموزشی توجیهی «همه واقف باشیم»

خبرگزاری رسا ـ جلسه آموزشی توجیهی «همه واقف باشیم» به منظور آموزش تخصصی مسوولان فرهنگی اداره اوقاف شهرستان‌ها و برگزاری طرح ملی احسان ماندگار، در مشهد برگزار شد.
وقف
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، جلسه آموزشی-توجیهی «همه واقف باشیم» به منظور آموزش تخصصی مسوولان فرهنگی اداره اوقاف شهرستان‌ها و برگزاری طرح ملی احسان ماندگار، شب گذشته 22 تیر در بقعه امام‌زادگان یاسر و ناصر مشهد برگزار شد.
 
حجت الاسلام محمد احمد زاده، معاون بهره‌وری اقتصادی و حقوقی اداره کل اوقاف خراسان رضوی به بیان ویژگی‌های امر وقف پرداخت و گفت: وقف، توشه راه و چراغ پیش رو برای زندگی پس از مرگ انسان است که همه به آن نیاز داریم و این امر منحصر به افراد ثروتمند نیست بلکه باید هر کسی و با هر توان مالی بتواند موقوفه‌ای داشته باشد.
 
وی در خصوص اهمیت وقف به آیه‌ای از قرآن اشاره کرد و ادامه داد: خداوند می‌فرماید: «این مال و فرزندان زیور دنیای فانی هستند و آنچه که می‌ماند، عمل صالح است و پاداش آن نزد پروردگار بسیار بالاتر از آن است که به آن دلبسته‌اید»؛ ائمه اطهار (ع) نیز هر آنچه را که مالک آن بودند وقف می‌کردند تا جاودانه بماند و دیگران را نیز به انجام وقف توصیه می‌کردند.
 
رییس اداره اوقاف شهرستان طرقبه، واقف، موقوف و موقوف إلیه را سه رکن اصلی یک وقف دانست و تصریح کرد: شرط آن که کسی بتواند مالی را وقف کند این است که مالک آن باشد؛ قانون گذار اصلی در حوزه وقف، واقف است که مشخص می‌کند چه کسی، در چه زمانی و چگونه از آن استفاده کند.
 
وی به انواع موقوفات اشاره کرد و ابراز داشت: در صورتی که دایره موقوف إلیه، عام مردم باشد، وقف عام صورت گرفته و در صورتی که موقوفه معطوف به افراد خاص همچون فرزندان شود، وقف خاص انجام گرفته است.
 
حجت الاسلام احمد زاده با بیان این مطلب که واقف پس از وقف هیچ گونه اختیاری بر مال وقف شده ندارد، عنوان داشت: شخص نخست در تعیین نحوه استفاده از موقوفه، واقف است که هدف وقف و متولیان آن را مشخص می‌کند اما پس از وقف، نسبت به مال وقف شده هیچ اختیاری در تغییر شرط وقف نخواهد داشت.
 
وی با اشاره به آیه «لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» ، تصریح کرد: واقفان باید دید خود را نسبت به مال موقوفه وسیع‌تر کنند به این معنا که هدف از وقف خود را محدود به موقعیت جغرافیای خاصی نکند و اهداف بالا تری را از وقف خود تعریف کند زیرا خداوند نیز فرموده: «اعمال انسان جز با سعی آنان سنجیده نمی‌شود».
 
معاون بهره‌وری اقتصادی و حقوقی اداره کل اوقاف خراسان رضوی خطاب به مسوولان فرهنگی اوقاف شهرستان‌ها اظهار داشت: گام نخست در معرفی امر وقف، شناخت آن توسط عاملان به آن است، ابتدا باید بدانید وقف چیست و برای چه برای آن تلاش می‌کنید تا بتوانید آن را به دیگران نیز منتقل کنید.
 
وی به بیان تفاوت موقوفات منفعت و انتفاع پرداخت و گفت: هنگامی که مالی وقف می‌شود و درآمد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، وقف منفعت نامیده می‌شود و وقف انتفاع به وقف بدون درآمد گفته می‌شود؛ در واقع نوعی خدمت به مردم ارائه می‌شود که درآمد زایی ندارد همچون ساخت مسجد و درمانگاهی که از مراجعه کننده وجهی دریافت نمی‌کند.
 
حجت الاسلام احمد زاده به حضور زائران در بقاع متبرکه اشاره و تصریح کرد: بقاع متبرکه محل رفت و آمد بسیاری از دلدادگان ائمه اطهار (ع) است و افرادی که به این اماکن می‌آیند از لحاظ روحی آمادگی گذشت از اموال دنیا و کسب توشه را دارند و این امر، لزوم استقرار ایستگاه‌های وقف را در این مکان‌ها آشکار می‌کند.
 
وی یادآور شد: برای نخستین بار در کشور اوراقی با عنوان اوراق وقفی تهیه شده که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور منتشر می‌شود و این امکان را به افراد با هر توان مالی می‌دهد تا موقوفاتی داشته باشند؛ از این رو سازمان اوقاف به نیابت از آنان موقوفاتی انجام می‌دهند.
 

گفتنی است، این جلسه آموزشی-توجیهی تا ساعت 22:30 دقیقه به طول انجامید و مسوولان فرهنگی بقاع متبرکه و موقوفات همچنین مسوولان غرفه‌های همه واقف باشیم، در کلاس‌های توجیهی تخصصی شرکت کردند./9315/پ202/پ

ارسال نظرات