۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۲۱۶۹۹۷
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی:

جوان تربیت شده در مسجد هیچ‌گاه از صراط مستقیم دور نخواهد شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که در حال حاضر بیش از هزار مسجد محوری و فعال در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: مساجد از کانون های محوری برای انسان سازی و ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه هستند.
حجت الاسلام کاظم لطفيان، مدير کل تبليغات اسلامي خراسان جنوبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام کاظم لطفیان مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان این که در حال حاضر در خراسان جنوبی بیش از هزار مسجد محوری و فعال وجود دارد، افزود: مساجد از کانون های محوری برای نشر عقاید و فرهنگ اسلامی و ایرانی هستند که متاسفانه در سده های اخیر نقش محوری مساجد از سوی مدیران و مردم مورد بی محوری قرار گرفته است.

 

وی با بیان این که مسجد یکی از مهم ترین نمادهای دین اسلام در جهان است، گفت: مساجد از ابتدای تاریخ ظهور اسلام یکی از مهم ترین نهادها برای هدایت سرنوشت فرهنگی و سیاسی مسلمانان بوده اند و پیامبر(ص) سرنوشت سازترین تصمیم های تاریخ اسلام را در مسجد گرفته اند و مسجد را محلی برای مشورت و تکامل مادی و معنوی مسلمانان قرار داده اند.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که امروزه کارکردهای مسجد مورد بی مهری قرار گرفته و همین موضوع موجب شده است که حضور نسل جوان در مساجد کم رنگ تر شود، گفت: متاسفانه در حال حاضر یکی از مهم ترین آفت هایی که در حوزه اداره مساجد وجود دارد وجود متولیان مختلف برای مساجد است که این موضوع افزون بر موازی کاری موجب شده برنامه های فرهنگی مطلوبی در مساجد انجام نشود.

 

حجت الاسلام لطفیان با بیان این که متولیان فرهنگی باید در مساجد به گونه ای برنامه ریزی کنند که نسل جوان در کنار انجام اعمال عبادی و فرهنگی بتوانند به فعالیت های ورزشی و علمی مشغول شوند، گفت: جوانی که در مسجد تربیت شود و مسجدی باشد هرگز از صراط مستقیم دور نخواهد شد.

 

وی افزود: بررسی های مختلف در کشور نشان می دهد جوانانی که در مسجاد حضور پرشوری دارند در عرصه های علمی و فرهنگی از چهره های شاخص و موفق هستند.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که مساجد مهم ترین کانون های انسان سازی هستند، افزود: باید دولت به نحوی برنامه ریزی کند که متولیان مختلف رسیدگی به امور مساجد در قالب یک اتاق مشترک برنامه ریزی یکسان و تاثیر گذاری برای مساجد داشته باشند تا به این ترتیب هم مساجد از سردر گمی رها شوند و هم یک برنامه فرهنگی منسجم و هدفمند برای تربیت نسل جوان و نوجوان در مساجد صورت گیرد.

 

حجت الاسلام لطفیان با بیان این که بسیاری از مساجد کهن خراسان جنوبی نیازمند مرمت و توجه بیشتر هستند، گفت: در جامعه معاصر با توجه به آسیب های روز افزونی که در کمین نسل جوان و نوجوان قرار گرفته مدیران فرهنگی باید برای رونق مساجد و جذب نسل جوان و نوجوان به مساجد تلاش کرده و سعی کنند تقویت فرهنگی مساجد را در اولویت نخست کاری خود قرار دهند.

 

وی با اشاره به این که متاسفانه امروزه  مدیران شهرسازی در شهرک سازی و شهرسازی های جدید به قرار دادن مکانی برای مسجد بی توجه هستند، ادامه داد: متاسفانه بررسی ها نشان می دهد بیشتر شهرک ها و شهرهای تازه تاسیس فاقد مسجد بوده و مدیران این شهرها پس از اسکان مردم و گذشت مدت زمان زیاد اقدام به ساخت مسجد می کنند و از سوی دیگر متاسفانه هنگامی که این مساجد با کمک مردم و خیران ساخته می شوند هیچ شباهتی از نظر ظاهری به مسجد نداشته و چون ممکن است مکان انتخاب شده برای ساخت مسجد از زندگی مردم دور باشد مکان ساخته شده برای مسجد برای همیشه فاقد استفاده باقی بماند که این موضوع نیازمند توجه و رسیدگی هر چه بیشتر مدیران و دولتمردان و متولیان امر فرهنگ است./968/پ202/ب4

ارسال نظرات