۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۲۳۱۳۵۵
حجت الاسلام فرحزاد:

انفاق انسان را از فقر نجات می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که نجات انسان از فقر به وسیله انفاق ممکن می شود، افزود: اگر انفاق نبود انسان نمی‌توانست درهای گسترش رزق و برکت را به روی خود باز کند.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد، استاد حوزه و دانشگاه، بعد از ظهر امروز در برنامه تلویزیونی سمت خدا از شبکه سه سیما با بیان این که انفاق بزرگترین نعمتی است که خداوند در اختیار انسان قرار داده است، گفت: شخصی که انفاق می کند افزون بر این که برای خود ثواب جمع آوری می کند و کوله بار حسناتش را پر می کند فقر را از خود دور ساخته زیرا پیامبر اکرم (ص) و ائمه همواره به انسان توصیه می کردند که زندگی خود را از فقر به وسیله انفاق بیمه کنید.

 

وی افزود: برخلاف این که عامه مردم تصور می کنند با انفاق ثروت و مال انسان کم می شود اولیای الهی و ائمه به انسان فرموده اند که انفاق ثروت را کم نکرده بلکه ثروت انسان را افزایش داده و موجب خیر و برکت در زندگی او می شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که انسان در زندگی خود موظف به انفاق است، گفت: کسی که انفاق می کند مالی را که خداوند به او به امانت داده به صاحب اصلی اش باز می گرداند و چنین انسانی هرچه بخواهد خداوند به او می دهد؛ مصداق عالی انفاق حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) هستند که لباس عروسی، نان شب و انگشتری خود را با وجود نداری انفاق کردند.

 

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با اشاره به این که انفاق تنها مخصوص انسان غنی نیست، گفت: افراد فقیر نیز  آنچه را دارند می توانند انفاق کنند زیرا با انفاق انسان فقیرتر نمی شود بلکه خداوند دو برابرش را به آدمی باز می گرداند.

 

وی با بیان این که انسان حق ندارد برای نیازهای غیر ضروری خود قرض بگیرد، گفت: امام صادق(ع) مقتدای بزرگ شیعیان می فرمایند که برای ما ننگ است که از خدا بخواهیم دنیا را به ما بدهد چه رسد به این که دنیا را از مخلوق طلب کنیم زیرا خداوند انسان را باعزت نفس آفریده و دوست ندارد انسان به خاطر دنیا عزتش را از دست بدهد و پیامبر اکرم(ص)نیز به مسلمانان توصیه می کردند که اگر نیاز داشتید، نزد ما و اهل بیت(ع) بیایید تا نیاز شما را برآورده می کنیم اما هرکس در عین نیاز داشتن، بی نیازی بورزد خداوند خود نیازش را برطرف می سازد.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: کسانی که مخارج چند نفر را برعهده دارند مانند پدر و شوهر باید پیش از این که زن و فرزندان آنها ابراز نیاز کنند نیازشان را برآورده کنند تا عزت نفس آنها حفظ شود اما گفتن نیاز به پدر و شوهر چون تکلیف تامین دارند اشکالی ندارد ولی اگر بی نیازی بورزیم خود خداوند نیاز ما را برآورده می کند.

 

حجت الاسلام فرحزاد افزود: حضرت فاطمه(س) با وجود این که در خانه غذایی برای خوردن نداشتند و رنگشان زرد شده بود به حضرت علی (ع) نگفتند؛ روزی امیرالمؤنین(ع) از ایشان بپرسیدند که چرا رنگ شما زرد شده و حضرت(س) عرض کردند در خانه آذوقه نداشیم، فرمود پس چرا به من نگفتید ایشان در پاسخ گفتند ترسیدم شما پولی نداشته باشید و برای تهییه آذوقه به زحمت افتاده و شرمنده شوید.

 

وی با بیان این که استغنا و بی نیازی ورزیدن زندگی انسان را شیرین کرده و فقر را از انسان دور می کند، گفت: انسان های فقیر باید بدانند که اگر در برابر نیازهای خود بی نیاز ورزیده و صبر کنند خداوند هزاران برابر انسان هایی که انفاق کرده اند به آنها پاداش می دهد./968/پ202/ف 

 

 

ارسال نظرات