۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۲۴۸۱۲۱
مسؤول امداد ستاد عمره در مکه تبیین کرد؛

روند تجهیز و تدفین زائران ایرانی در مکه

خبرگزاری رسا ـ از ۱۵ دی تا کنون ۱۵ نفر از زائران ایرانی در شهر مکه به رحمت ایزادی رفته‏اند؛ علت مرگ و میر زائران ایرانی در عربستان عمدتا کهولت سن و سکته بوده است.
حميد مياح، مسؤول امداد و پيگيري ستاد عمليات عمره در مكه

در یک هفته گذشته؛ 4 زائر ایرانی در مکه فوت شدند

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری، حمید میاح مسؤول امداد و پیگیری ستاد عملیات عمره در مکه، اعلام داشت: در یک هفته اخیر 4 زائر ایرانی در مکه به رحمت خدا رفته اند که 3 آقا و یک خانم بوده اند.

وی با بیان اینکه علت مرگ و میر زائران ایرانی در عربستان عمدتا کهولت سن و سکته بوده است گفت: از 15 دی تا کنون نیز 15 نفر از زایران ایرانی در شهر مکه به رحمت ایزادی رفته اند.

* روند تجهیز و تدفین زائران ایرانی در مکه

حمید میاح در خصوص روند تجهیز و تدفین زایران ایرانی در مکه از دنیا می‌روند گفت: در مکه؛ معمولا جسد اموات را به بیمارستان ملک فیصل منتقل می‌کنند. سپس مدیر کاروان به همراه گذرنامه متوفی مراجعه می‌کند و گزارش اولیه فوت به اسم «تبلیغ الوفاة» تهیه می‌شود و در مرحله بعدی به ستاد عملیات عمره در مکه مراجعه می‌کنند و اطلاع می‌دهند که جسد متوفی به بیمارستان منتقل شده است. ما ابتدا خانواده متوفی را مطلع می‌کنیم تا معلوم شود که باید جسد را به ایران منتقل کنیم یا همینجا دفن شود و حداکثر تا 24 ساعت باید نتیجه معلوم شود. سپس طی نامه به کنسولگری، تصمیم خانواده را اطلاع می‌دهیم و کنسولگری نامه ای می‌دهد که «خطاب القنصلیة» نام دارد و در آن نماینده ستاد جهت دفن یا ارسال و گرفتن «شهادت وفاة» یا همان گواهی فوت معرفی می‌شود و نسخه هایی از این نامه به ادارت مربوط مانند پلیس، بیمارستان و پزشکی قانونی داده می‌شود.

* دفن اموات ایرانی در مقبر‌‌ة الشهداء مکه

وی در توضیح ادامه روند پیگیری در خصوص اموات ایرانی در مکه گفت: بعد از نامه به کنسولگری اگر تصمیم خانواده دفن در مکه باشد، با نماینده شرکت سعودی قرار می‌گذاریم که جسد را تحویل بگیریم و با آمبولانس هماهنگ میکنیم و میرویم قبرستان شرایع که در 15 کیلومتری مکه است و مراسم غسل انجام می‌شود سپس به مقبرة الشهدا که در 2 کیلومتری قبرستان شرایع هست می‌بریم و ضمن انجام امور شرعی مانند نماز میت و تلقین، دفن میت انجام می‌گیرد.

میاح درباره روند پیگیری در مورد امواتی که باید جسدشان به ایران منتقل شود گفت: در مورد این افراد، بعد از نامه به کنسولگری، گذرنامه متوفی و کپی از نامه کنسولگری را ارایه می‌دهیم و گزارش فوت و اجازه دفن می‌گیریم و با این دو برگه، گواهی فوت را می‌گیریم. کپی از مدارک فوق باضافه نامه از ستاد خطاب به پلیس را تهیه می‌کنیم و نامه پلیس و نامه کنسولگری و مدارک بیمارستان را برای جابجایی جسد به جده می‌گیریم. همچنین جهت استفاده از مواد فرمالین که نگهدارنده جسد است و هزینه تابوت و امور مربوطه؛ ، 3 هزار ریال به نماینده سعودی پرداخت میکنیم و گواهی تحنیط میگیریم که دال بر استفاده از مواد فرمالین است.

وی ادامه داد: همزمان با انتقال جسد به پزشکی قانونی بارنامه هوایی اش را میگیریم و زمان بندی اعلام می‌شود. 7 ساعت مانده به پرواز نیز جسد را از پزشکی قانونی تحویل می‌گیریم و جسد را بانضمام 7 نسخه مدارک مربوطه مانند نامه پلیس، نامه کنسولگری، شهادت تحنیط، گواهی فوت، تصریح دفن، تبلیغ وفاة کپی پاسپورت داخل تابوت می‌گذاریم که 2 سری است و برای خانواده متوفی و بیمه گذار است و به ایران می‌فرستیم. در مراجعت، به خانواده متوفی اطلاع میدهیم که فلان ساعت به فرودگاه مراجعه کنند که ادامه امور با حضور خانواده متوفی در ایران دنبال می‌شود./840/د102/ف

ارسال نظرات