شب قدر، شب نزول ملائک به محضر انسانها است/ دعا برای سلامتی و تعجیل امام عصر در شب قدر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام داوود صمدی آملی استاد حوزه علمیه در بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد جامع اعظم تجریش با اشاره به فرمایش امام سجاد(ع) بر اهمیت سوه مبارکه قدر، گفت: سوره قدر به تعبیر امام سجاد (ع) جواب به دشمنانی است که اعتقاد به ولایت ندارند.
وی در ادامه اظهار داشت: امام سجاد (ع) می فرمایند که با سوره قدر و سوره دخان احتجاج کنید و از خود بپرسید که در شب قدر ملائکه بر چه کسی نازل می شود.
استاد حوزه با تأکید بر این که باید بر سوره قدر متصف شد، بیان کرد: سوره قدر نشان می دهد که نفس انسان تا چه اندازه گنجایش و تحمل دارد.
حجت الاسلام صمدی آملی با بیان این که در این شب برای سلامتی امام زمان (عج) دعا فرمایید، گفت: در این شب ملائکه انسان را تطهیر می کنند، شب بیست و سوم دعای سلامتی و فرج برای حضرت بقیة الله (عج) بخوانید، شب قدر به تعبیر سوره قدر شب نزول ملائک برای آمدن به محضر انسان است.
وی خاطرنشان کرد: تنها صاحب قلوب می تواند اسماء الله را درک کند و اسماء الله در کتاب های تدوینی نیست و باید در دل کتاب های تکوینی مطالعه شود.
استاد حوزه با بیان این که قرآن به زبان عربی، اظهار داشت: زبان ائمه اطهار (ع) به زبان عربی است و این دلیل بر این نیست که از تکوین و نظام هستی غافل ماند.
حجت الاسلام صمدی آملی افزود: زبان قرآن زبان خاصی است و قرآن برای بیان اسماءالله است و قصد دارد که اسماء الله به صورت ذاتی و افعالی را با زبان خاص خدا بیان کند.
وی عنوان کرد: نظام هستی، خلق آسمان و زمین در آن آیات الهی برای صاحبان خرد است تا عقل خود را به کار بگیرند و در کتاب خدا مطالعه کنند.
استاد حوزه با بیان این که پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع) در عالم نشانی دارند، اظهار داشت: نباید به سخن راویها و چند کتاب تاریخی اکتفا کرد چرا که احتمال خطا و خوب نفهمیدن وجود دارد.
حجت الاسلام صمدی آملی افزود: کتاب تکوین آسمان، زمین و آیات الهی است، باید در آن اندیشید و از خدای متعال هر چه می خواهید را به دست آورید، تنها در این راه باید صاحب خرد باشید.
وی با تأکید بر این که انسان مراحل تطهیر را در تمام مراحل زندگی باید داشته باشد، گفت: هرچه مراتب بالاتر می رود تطهیرها سخت تر می شود، شخص از یک رتبه بالاتر سقوط میکند و به این دلیل انبیاء دائم الحضور هستند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به دعاهای متعدد از جمله دعای کمیل، عرفه، صحیفه سجادیه، مناجات شعبیانه از ائمه اطهار (ع) بیان کرد: امام سجاد (ع) در باب ادعیه مقام حضور را داشتند و بعد از واقعه عظیم کربلا، امام سجاد (ع) کم تر شخصی با ایشان ملاقات داشت.
حجت الاسلام صمدی آملی داعش را از نسل معاویه و بنی امیه دانست و اظهار داشت: زمانی که حضرت علی (ع) می فرمودند که معاویه باید نابود شود و حضور او به سعادت بشر لطمه می زند، مردم با ایشان همراه نشدند و نتیجه آن این شد که بعد از هزار و 400 سال داعش که برخاسته از این نسل است آرامش را از مردم این منطقه سلب کرده است.
وی با بیان این که امام حسین (ع) حجت الله است و کتاب تکوینی را درست می داند، بیان کرد: امام حسین (ع) در واقعه کربلا می دانست که وقت قیام است ولی مردم با ایشان همکاری نکردند و گفتند که حج را انجام دهند، بعد از زمان تا کنون میلیون ها انسان کشته شده اند.
استاد حوزه با اشاره به غیبت حجت الله (عج)، گفت: ایشان داری بدن عنصری هستند و مردم ایشان را نمی بینند، چرا که قبل از ایشان یازده امام (ع) به شهادت رسیدند.
حجت الاسلام صمدی آملی با تفسیر دعای فرج، عنوان کرد: چشم ما نمی تواند ایشان را ببیند و اگر چشم خدایی باشد می توان او را دید.
وی با انتقاد از علوم غریبه در کشورهای پاکستان و هند، گفت: علوم غریبه مثل چوب کبریت است و برای روشن کردن سماور مفید است اما اگر به دست بچه ای باشد یک خانه را آتش می زند .
استاد حوزه با بیان این که غربی ها با استفاده از علوم غربی سعی دارند بداند که چگونه به شیعه ها ضربه بزنند، خاطر نشان شد: بر اساس اعتقاد شیعیان امام مهدی (ع) را نمی توان با چشم دید و ایشان پشتوانه شیعه هستند که به غیبت رفته اند.
حجت الاسلام صمدی آملی شاکله اصلی امامت را صبر دانست و بیان کرد: بر اساس سوره انبیاء امامت به امامان رسید چون اهل ولایت صبر و تحمل زیادی دارند.
وی افزود: نمونه این صبر در کربلا جلوه کرد و امام سجاد (ع) بعد از ورود به مدینه خطبه ای خواند که آنچه از دستشان بر می آمد و هر چه خواستند بر اهل بیت (ع) روا داشتند .
استاد حوزه علمیه گفت: تنها امام حسین (ع)، امام زین العابدین و زینب کبری (س) می توانستند در برابر این جنایت ها صبر کنند.
حجت الاسلام صمدی آملی با اشاره به جایگاه والای شهرمدینه گفت: شهر مدینه از مکه بالاتر است و اهل بیت (ع) امیر المومنان (ع) دوست داشتند تا در شهر نبی اکرم (ص) سکونت داشته باشند در حالی که طلحه، زبیر و عایشه امام (ع) را از شهر بیرون کردند./818/پ201/ح