۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۲۸۲۵۸۹
حجت الاسلام والمسلمین بطحایی مطرح کرد؛

ضرورت توجه دولت به بودجه پژوهش‌های دینی/ بازی با الفاظ رمز ناکارآمدی پژوهش‌

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آسیب های عرصه پژوهش دینی گفت: بازی با الفاظ در پژوهش‌ها به قدری فراوان شده است که حتی گاهی پژوهشگران از لغات غربی در پژوهش‌ها استفاده می‌کنند و گمان می‌کنند استفاده از این لغات دال بر سواد و تجربه است.
پژوهش ديني حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم بطحایی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اهمیت پژوهش دینی بیان داشت: ترویج دین از روش‌های مختلف سمعی و بصری و نوشتاری صورت می‌‌‌گیرد که در میان آنها پژوهش تأثیر به سزایی در ترویج دین دارد.

 

وی با مقایسه بین پژوهش‌های کنونی و گذشته اظهار داشت: سال‌های گذشته در پژوهش به محتوا اهمیت داده می‌شد و به همین دلیل خواننده رغبت بیشتری به مطالعه داشت؛ اما اکنون به الفاظ بیشتر اهمیت داده می‌شود و خواننده باید چندین صفحه را مطالعه کند تا به اندازه یک سطر مطلب به دست آورد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: بازی با الفاظ در پژوهش‌ها به قدری فراوان شده است که حتی گاهی پژوهشگران از لغات غربی در پژوهش‌ها استفاده می‌کنند و گمان می‌کنند استفاده از این لغات دال بر سواد و تجربه است.

 

وی با اشاره به این که پژوهشگر دینی مانند پزشک است، بیان داشت: چنانچه یک پزشک در ابتدا باید بیماری را تشخیص دهد تا بتواند بر اساس آن دارو تجویز نماید، پژوهشگر نیز باید به علم جامعه شناسی و روان شناسی تسلط داشته باشد تا بتواند بیماری جامعه را تشخیص دهد و بر اساس آن پژوهش لازم را انجام دهد.

 

حجت الاسلام والمسلمین بطحایی درباره ارتقای فرهنگ پژوهش در میان طلاب بیان داشت: برخی از طلاب بعد از آن‌ که دوران متوسطه را گذارنده‌اند وارد حوزه علمیه شده اند که غالبا چنین افرادی توجه بیشتری نسبت به پژوهش دارند؛ اما برخی نیز با مدرک سیکل وارد حوزه علمیه شده‌اند که این افراد برای پژوهش آموزش بیشتری نیاز دارند و باید استعدادهای موجود در میان آنها را شناسایی کرد.

 

وی محدودشدن به مکان و زمان خاص را مهم‌ترین آسیب برای حوزه علمیه دانست و بیان داشت: در ابتدای انقلاب هنگامی که گروهی از طلاب قصد داشتند دست به قلم شوند و یک مجله را تأسیس کنند، برخی بودند که مانع تراشی می‌کردند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه جایگاه حوزه را رکن اصلی ترویج دین دانست و ابراز داشت: حوزه علمیه باید دین را گسترش دهد؛ خروجی حوزه علمیه باید با ورودی آن متناسب باشد، در کنار دقت در چگونگی ورود افراد به حوزه، به خروجی‌های تخصص‌محور هم توجه داشت و مسؤولان باید این مسأله را بررسی کنند.

 

وی در مورد کمک‌های دولت به عرصه پژوهش دینی بیان داشت: حوزه علمیه مستقل است و دولت چنانچه برای ورزش بودجه تنظیم می‌کند برای پژوهش‌های دینی نیز باید بودجه تنظیم کند، البته حوزه علمیه نیز  به جای این که بودجه‌ها را صرف ساختمان‌های مراکز پژوهشی یا افراد کارمند در آن مراکز کند در امور پژوهشی استفاده کند./1324/ت302/س

ارسال نظرات