۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۲۸۳۴۸۰

اختتامیه نخستین دوره همایش اندیشه های آسمانی در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ با حضور رهبر شیعیان نیجریه و معاون پارلمانی و امور استان ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختتامیه نخستین دوره همایش اندیشه های آسمانی در مشهد برگزار شد.
نوش آبادي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در مشهد، سلسله نشست های هشتمین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه های آسمانی با حضورحجت الاسلام والملسمین قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم یعقوب زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه حجت الاسلام حمید رضا سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نوش آبادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد ظهر امروز چهارم شهریور در دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی مشهد برگزار شد.

حسین نوش آبادی، معاون پارلمانی و امور استان ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: یکی از مهم ترین سر فصل های فرهنگی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب در ششمین برنامه پنج ساله توسعه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران توجه و ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی است.

وی افزود: کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور با توجه به جایگاه، تجربه و حضور نیروهای جوان و متخصص و جامعه هدف آن ها که بسیاری از نوجوانان و جوانان می باشد باید بیش از پیش به این مهم توجه کنند.

نوش آبادی تصریح کرد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد که بزرگترین شبکه فرهنگی کشور می باشد باید در این زمینه با کسب معلومات و اطلاعات لازم و ترویج صحیح آن در بین مخاطبان و به ویژه جوانان، نقش سازنده خود را به خوبی ایفا کنند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروزه بزرگترین خدمت در عرصه فرهنگ کشور، شناخت و تبلیغ معارف اهل بیت (ع) و گسترش آن در بین جوانان و خانواده ها است.

وی با بیان این که در جامعه امروزی باید علوم، سنت و سیره و معارف ائمه اطهار(ع) را بخوبی یاد گرفت، شناخت و در ترویج صحیح آن ها تلاش کرد، بیان داشت: تقویت پایه ها فرهنگی درهر حکومت و کشوری لازم است و برای کشور ما بزرگ ترین حوزه فرهنگی، معرفت و بصیرت شناخت دانش و علوم قرآن و اهل بیت است.

شاخصه های فعالیت های فرهنگی

معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مدیران تشکل های فرهنگی با شاخصه ها و معیارهایی که دارند در انجام کار فرهنگی با افراد، گروه ها و شخصیت های مختلف (با افکار و عقاید و توقعات گوناگون) مواجه می شوند و در این مواجه باید راز داری، مدارا با مردم و صبر در برابر مشکلات داشته باشند.

وی بیان داشت: رعایت شرایط زمان و مکان در انجام کار فرهنگی از دیگر مواردی است که مسؤولان و کانون های فرهنگی و هنری مساجد باید به آن توجه کنند.

وی به گسترش فضای مجازی، رسانه ها، امکانات دیجیتالی و الکترونیکی، ماهواره ها و سایر وسایل ارتباط جمعی در دنیای امروز اشاره کرد و افزود: امروزه نمی شود تنها به تشکیل جلسات وعظ و خطابه برای انجام کار فرهنگی اکتفا کرد، هرچند همه این موارد لازم است ولی کافی نیست، بلکه باید با روش های جدید و استفاده از امکانات، تکنولوژی رسانه ای گسترده و تجهیزات جدید، روشی جدید برای انجام کار فرهنگی و مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن بوجود آورد.

نوش آبادی خاطر نشان کرد: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب ما با یک امپراتوری مافیایی رسانه ای گسترده در سطح جهان روبه روهستیم و انجام فعالیت های فرهنگی ایجاب می کند تا ما هم از تکنولوژی و امکانات رسانه ای و مدرن روز دنیا برای پاسخ گویی به شبهات و نشر معارف اسلامی و علوم اهل بیت بیش از پیش بهره ببرید.

سخننگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: مسؤولان فرهنگی و از جمله فعالان کانون های فرهنگی و هنری مساجد باید با مطالعه دقیق سیاست های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در عرصه فرهنگ و هنر و به ویژه در برنامه ششم توسعه سیاسی، فرهنگی اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، زمینه فعالیت خود را برای تحقق این سیاست ها متمرکز کنند.

وی کانون های فرهنگی و هنری مساجد را مصداق کامل و به حق قوام فرهنگی و هنری کشور دانست و اظهار کرد: توجه ویژه به هویت اسلامی و ایرانی و مقابله با تهاجم فرهنگی کشور به ویژه در زمینه انحراف جوانان از اصول و معیار های اسلامی و دینی از دیگر مواردی است که در برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است.

نوش آبادی با بیان این که کانون های فرهنگی و هنری مساجد باید با شناخت ذائقه مخاطبان و تبلیغ و ترویج هویت ایرانی و اسلامی بپردازد، بیان داشت: تعالی و مقاوم سازی فرهنگی که در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب وجود دارد نباید از توجه فعالان کانون های فرهنگی و هنری مساجد دور بماند.

معاون حقوقی پارلمانی وزارت ارشاد در هنگام اعتراض فعالان کانون های مساجد در خصوص حمایت بیش از اندازه از دولت و رنگ و لعاب دادن ظاهری به فعالیت های نادرست روحانی بیان داشت: از دولت حمایت نابه جا نمی کنم، اما این واقعیت دارد که برخی نه تنها نمی خواهند دولت را حمایت کنند، بلکه تلاش دارند در مسیر کار دولت سنگ اندازی کنند.

وی در پاسخ به این اعتراض که چرا اجازه حضور رسانه های بی بی سی و سی ان ان را به ایران داده اید، بیان داشت: حضور رسانه های بی بی سی و سی ان ان در ایران نشان دهنده اقتدار و نگاه تعامل آمیز ایران به جهان می باشد و این نیز از خواسته های رهبر معظم انقلاب است.

نوش آبادی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب خواستار حضور بیش از 5 میلیون خارجی در بحث توریسم در منطقه هستند و بازگشایی سفارت انگلیس نیز نشانگر خواسته ایران در تعامل مقتدرانه با جهان است.

معاون حقوقی پارلمانی وزارت ارشاد در پاسخ به این سؤال که بازگشایی سفارت انگلستان نوعی ضعف دولت به شمار می آید، بیان داشت: بازگشایی سفارت انگلستان نشانه ضعف ما نیست، بلکه نشان دهنده امنیت موجود در ایران و نگاه تعامل آمیز ما با جهان می باشد و یک امر طبیعی است.

وی افزود: رسیدن به مطالبات رهبری تلاش دولت و تمام مسؤولان است و ما حرکتی جز در این راستا انجام نخواهیم داد.

معاون وزیر ارشاد تصریح کرد: برخی نسبت به عملکرد وزارت ارشاد انتقاد دارند که این انتقاد باید پاسخ داده شود اما برخی دیگر از روی نادانی به دنبال حاشیه و حرف و حدیث برای وزارت ارشاد هستند.

وی با بیان این که کار فرهنگی کار سختی است، افزود: به همان میزان که کار فرهنگی مؤثر و جهت‌دهنده در جامعه بوده به همان میزان نیز مشکل‌زا است که فشارها، حرف و حدیث‌ها، حاشیه‌ها و کمبود اعتبارات از مشکلات دستگاه فرهنگی است.

نوش‌آبادی بر لزوم مبارزه با خرافات، انحرافات و کج‌فهمی‌ها تأکید کرد و یادآور شد: وزارت ارشاد زحمات بسیاری می‌کشد و وزیر ارشاد نیز شبانه‌روزی تلاش می‌کند که با دیدگاه مبتنی با اسلام فعالیت فرهنگی انجام دهد اما امروز شاهدیم بدترین حاشیه‌ها را برای دستگاه فرهنگی درست می‌کنند، با این وجود ما صبورانه به کار خود ادامه می‌دهیم.

فقط با منبر و سخنرانی نمی شود مشکلات فرهنگی را حل کرد

معاون وزیر ارشاد تأکید کرد: هنر حکومت این است که متناسب با زمان و مکان و روش‌های نو به مقابله با تهاجم نرم دشمن برود.

وی با اشاره به این که مبارزه با تهاجم فرهنگی نسبت به گذشته تغییر کرده است، گفت: امروز تنها با منبر و سخنرانی نمی‌شود مشکلات فرهنگی را حل کرد بلکه باید از شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های جدید برای اطلاع‌رسانی و انتقال ارزش‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم پاسخگوی حجم عظیم اطلاعات باشیم.

نوش آبادی با بیان این که حضور خبرنگارانی که به مناسبت‌های مختلف به ایران آمدند و خبر و گزارش تهیه کردند، عیب نیست، افزود: ما با حضور خبرنگاران خارجی به همگان نشان می‌دهیم که ترسی از کسی نداریم و امنیت و قدرت کشور خود را به جهانیان نشان می‌دهیم./934/پ202/ب4

ارسال نظرات