۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۲۸۵۱۹۹
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران:

باور پژوهش باید در طلاب حوزه علمیه نهادینه شود

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که باور پژوهش باید در طلاب حوزه علمیه نهادینه شود، گفت: تقویت باورهای طلاب در انجام کارهای پژوهشی یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران، اساتید و مسؤولان مدارس علمیه است.
معاون پژوهش حوزه علميه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران امروز در دیدار معاونان پژوهش مدارس مرکز و شرق استان ساری به ضرورت تقویت پژوهش در مدارس علمیه اشاره کرد و گفت: پژوهش در حوزه علمیه جدای از آموزش نیست، بلکه همراهی این دو بخش مهم موجب تقویت حوزه های علمیه می شود.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که پژوهش به معنای فرایند نظامند و علمی که در برخورد با یک مسأله، سؤال یا شبهه به حل آن بپردازد، است، افزود: به عبارتی تحقیق و پژوهش تلاش منظم برای رسیدن به حقیقت است.

 

حجت الاسلام زارع با بیان این که امروزه یکی از کلیدی ترین مباحث در امر پژوهش جهت رسیدن به خلاقیت و نظریه پردازی بحث تولید های روش شناختی است، تصریح کرد: عدم تولیدات روش شناختی در پژوهش های حوزه های علمیه یک ضعف است که باید جبران شود.

 

وی فراهم کردن زیرساخت های آموزشی برای تقویت پژوهش در حوزه را ضروری دانست و افزود: اگر شرایط آموزشی در حوزه های علمیه مثبت نباشد به یقین فعالیت های پژوهشی در مسیر صحیح هدایت نخواهد شد.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که پژوهش یکی از ارکان جدایی ناپذیر حوزه در تاریخ بوده است، گفت: پژوهش همواره شاخصی مهم در توسعه و رونق بخش های مختلف هر مجموعه ای خواهد بود.

 

وی حوزه های علمیه را مهم ترین مرکز تولید علوم دینی معرفی کرد و با بیان این که این مرکز مهم دینی نقش مهمی در تغذیه فکری جامعه اسلامی بر عهده دارد، بیان داشت: در گذری کوتاه بر زندگی علما و بزرگان دینی خواهیم دید روح پژوهش همواره در جریان زندگی آنها کاملاً پویا و فعال بوده است. 

 

حجت الاسلام زارع با بیان این که باید نگاه فعالیت های پژوهشی در میان طلاب تقویت شود، گفت: مسأله پژوهش باید به شیوه ای هدفمند و با سازوکاری مشخص در مدارس علمیه دنبال شود تا به یک نتیجه مثبت ختم شود. 

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، تشویق طلاب در بخش پژوهش را یکی از مسائل تأثیرگذار به منظور ترغیب آنها به پژوهش دانست و گفت: باید فرهنگ پژوهش در یک طلبه به شیوه ای مناسب نهادینه شود.

 

حجت الاسلام زارع وجود کتابخانه های مجهز و نرم افزاری پژوهشی را ضرورت تقویت پژوهش در حوزه دانست و خاطرنشان کرد: ساماندهی کتابخانه ها و غنی سازی علمی و پژوهشی در حوزه از ضرورت های مهم در تقویت روح پژوهش در حوزه است. 


 
وی با بیان این که حوزه علمیه در مقوله پژوهش باید قوی تر عمل کند، ادامه داد: باید راه کارهای برون رفت از وضعیت پژوهشی امروز مدارس علمیه تبیین و بررسی شود تا شاهد رونق این مسأله جدایی ناپذیر در حوزه باشیم.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که باور پژوهش باید در طلاب حوزه علمیه نهادینه شود، تصریح کرد: تقویت باورهای طلاب در انجام کارهای پژوهشی یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران، اساتید و مسؤولان مدارس علمیه دانست.

 

وی با اشاره به این که مسأله پژوهش در حوزه باید در کنار مباحث آموزشی و تهذیبی تقویت شود، ادامه داد: همان‌گونه که نسبت به اخلاق و مسائل آموزش طلبه توجه صورت می‌گیرد، نیاز است نسبت به مسأله پژوهش طلبه نیز توجه و دقت شود./950/202/ب1

ارسال نظرات