۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۲۹۵۶۰۹
استاد حوزه علمیه:

جامعه ای که در آن تفکر قمر بنی هاشم موج نزند تن به ذلت می دهد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام علمی با اشاره به سخنان اخیر دولتمردان درباره پیوند زدن مذاکرات هسته ای با آب خوردن مردم، گفت: باور کربلایی یعنی حضرت عباس و جامعه ای که در آن تفکر قمر بنی هاشم موج نزند تن به ذلت می دهد.
امام رضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علمی، مدرس حوزه و دانشگاه در مراسم سوگواری سیدالشهدا در مسجد امام رضا(ع) دانشگاه فردوسی مشهد شب گذشته 23 مهر گفت: در چگونگی فهم قرآن آیات به سه دسته تقسیم می شوند که بعضی از آیات با توجه عرفی شناخته می شوند، دسته دوم با مقدار کمی از توجه عرفی شناخته نمی شوند.

 

وی ادامه داد: دسته دوم آن دسته از آیاتی هستند که نیاز به توجه عمیق دارند و باید در این آیات تعقل کرد که این نوع از آیات برای کسانی است که اهل تدبر هستند و دسته سوم آیاتی هستند که کسی آنها را متوجه نمی شود و دلیل خلق آنها از سوی خداوند نشان دادن عجز انسان است.

 

کارشناس مذهبی در ادامه شرح آیات دسته سوم اظهار کرد: دومین پیام این آیات ایجاد یک ضرورت و نیاز است چرا که اگر گفته می شود امروز کلیت قرآن شفا و رحمت است و جزء جزء قرآن و آیه به آیه قرآن نیز تمامش شفا است در واقع بدین معنا است که شفایی برای دردی است که انسان از آن خبری ندارد.

 

وی در ادامه به شرح و تفسیر سه ایه ابتدایی سوره وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ ﴿1﴾ وَطُورِ سِینِینَ ﴿2﴾ وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ ﴿3﴾پرداخت و گفت: به انجیر خداوند قسم یاد می کند و شاید دلیلش این باشد که من یک دردی دارم که دوای آن در انجیر است و از طرفی آن شفا است و خداوند می خواهد ضرورتی را ایجاد کند.

 

حجت الاسلام علمی در ادامه با آشاره به آیاتی از قرآن درباره ضرورت ها و طرح این پرسش که چه ضرورتی بین نسب امام و غدیر وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: با توجه به آیات قرآنی خداوند به وسیله قرآن هدایت گر است و این هدایت را را در نزد کسانی قرار داده است که در علم رسوخ کرده اند.

 

انتقاد از نگاه دنیوی به ائمه اطهار در برآورده شدن حاجات

وی درادامه با انتقاد از نگاه دنیوی به ائمه اطهار (ع) در برآورده شدن حاجات گفت: هر گاه انسان نگاهش به امام رضا(ع) از یک طبیب حاذق و یا یک رهگشای مشکلات مالی ارتقاء پیدا کرد در این هنگام دریچه های حکمت و معرفت  برای انسان گشوده می شود.

 

حجت الاسلام علمی با اشاره به خاطره ای از آیت الله بهجت که گفته می شود در لحظات واپسین عمر از ایشان پرسیدند چه چیزی به دلت حسرت است؟ و ایشان گفت که به دلم حسرتی است که یکبار دیگر به خاطر خود حضرت رضا(ع) ایشان را ملاقات کنم.

 

وی درادامه در تشریح َطُورِ سِینِینَ ﴿2﴾ وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ ﴿3﴾ با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر(ع) گفت: َطُورِ سِینِینَ همان محل عبادت موسی کلیم الله است و همان مکانی است که دارای امنیت است و از شیاطین دور است.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که کلید و مجوز ورود به الْبَلَدِ الْأَمِینِ، همین َطُورِ سِینِینَ است، اظهار داشت: اگر می خواهی وارد الْبَلَدِ الْأَمِینِ بشوی همان طور که انبیاء به دلیل این ورود معصوم شدند به این دلیل است که آنجا در آماج حملات شیطان و نفس نیستند.

 

حقیقت امیرمومنان همین َطُورِ سِینِینَ است

حجت الاسلام علمی در ادامه با اشاره به شباهت های الْبَلَدِ الْأَمِینِ که درب آن طور سنین است و این که علی (ع) باب پیامبر اکرم(ص) است، اظهار کرد: در واقع حقیقت امیرمومنان همین َطُورِ سِینِینَ است.

 

وی در ادامه درباره شروط و الزامات ورود حضرت موسی(ع) به َطُورِ سِینِینَ با اشاره به روایات گفت: وقتی موسی خواست وارد این مکان بشود خدا از او پرسید آیا تعلقی غیر از من هم داری؟ و موسی ادعا کرد که من عشق و علاقه ام را برای تو خالص کرده ام اما خداوند می دانست که موسی کلیم الله در کنار دوست داشتن خداوند، همسرش را هم دوست دارد.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که خداوند به موسی فرمود که َطُورِ سِینِینَ فقط مرتبه من است و غیر از من در این مکان جایی ندارد، بیان داشت: موسی برای ورودش به این مکان باید شدت تعلقش به همسرش را کنار می گذاشت چرا که در این مکان با تعلق نمی شود وارد شد حتی تعلق حلال.

 

وی  درادامه با هشدار نسبت به این امر که مراقب باشید شیطان با همین تعلق های حلال  شما را ضایع نکند، تصریح کرد: خدواند برای مطالبات نفس به دلیل حکمتش راه حلال را باز کرده است اما قرار نیست به بهانه این راه حلال همیشه و در همه حال به نفس پاسخ مثبت داده بشود.

 

کارشناس مذهبی مثبت گویی مداوم و در همه حال به نفس را خطرناک عنوان کرد و بیان داشت: در این حالت نفس طماع می شود و انسان هایی که نفس طماع دارند در کربلا جایی ندارند و به همین دلیل هوشیار باشد که شیطان قلب و نفستان را از طریق حلال طماع نکند.

 

چرا قمر بنی هاشم بزرگ شد؟

وی ادامه داد: در عین این که پاسخ های حلال به نفس همان نیاز قانونی، شرعی، عقلانی و عرفی است، اظهار کرد:  اما در شرایطی می توان طریقه تعلق به نفس را از راه حلال هم باطل کرد همان طور که موسی تعلق حلالش به همسر خود را برای ورود به َطُورِ سِینِینَ و مرتبه ای امن تر و بالاتر کنار گذاشت.

 

حجت الاسلام علمی درادامه با طرح این پرسش که چرا قمر بنی هاشم بزرگ شد؟ اظهار کرد: حضرت عباس تربیت شده مکتب است و وقتی به واقعه عاشورا می نگریم او در مقابل فرات و آب سرد قرار گرفت و در عین تشنگی و حتی با وجود این که آب را تا نزدیک صورتش هم برد با دام حلال اسیر شیطان نشد و از خواسته حلال جدا شد.

 

وی ادامه داد: در این شرایط حتی اگر عباس آب هم می خورد  گناه نکرده بود و کارش حلال بود، خاطرنشان کرد: از آنجا که عباس خود ساخته است می تواند در مقابل ضرورت های حلال هم ایستادگی کند و به نفسش پاسخ منفی بدهد.

 

باور کربلایی یعنی حضرت عباس

کارشناس مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان اخیر دولتمردان درباره پیوند زدن مذاکرات هسته ای با آب خوردن مردم گفت: امروز دقیقا در یک فضای مکانیسم روانی کارهایی انجام می شود  که حتی پاسخ به ضرورت های مردم در گرو این مذاکره بشود.

 

حجت الاسلام علمی افزود: در این شرایط ضرورت های زندگی را به میدان می کشند تا ما بگوییم برای برطرف سازی ضرورت ها و امر حلال زندگی باید تعامل کرد و امروز دشمن در فضای رسانه ای به این موضوعات دامن زده است.

 

وی ادامه داد: باور کربلایی یعنی حضرت عباس و جامعه ای که در آن تفکر قمر بنی هاشم موج نزند تن به ذلت می دهد چرا که پای ضرورت ها به میدان می آید./934/201/ب1

ارسال نظرات