۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۲۹۹۸۱۵
کارشناس مذهبی:

انتظار نتیجه فوری در امر به معروف و نهی از منکر نداشته باشیم

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی تکنیک های صحبت کردن و دعوت افراد به دین را مهم ارزیابی کرد و گفت: در امر به معروف و نهی از منکر، انتظار نتیجه فوری نداشته باشیم، بسیاری از مردم از منکر بودن عمل خود مطلع نیستند، پس باید آن ها را ارشاد کرد.
حجت الاسلام محسن ربيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محسن ربیعی، کارشناس مذهبی حوزه علمیه، امشب در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در مسجد فاطمیه شاهین شهر، گفت: پیام مهم عاشورا احیای امر به معروف و نهی از منکر است، در انجام امر به معروف و نهی از منکر باید نیت خود را خدایی کنیم و مزد خود را هم تنها از خداوند متعال بخواهیم.

 

وی ادامه داد: در جایی که مشاهده می کنیم منکری صورت می گیرد باید جلوی آن را بگیریم هر چند خود ما هم در مواردی به همان گناه آلوده باشیم، اما تاثیر نهی از منکر از سوی شخصی که خود گناهکار است، بسیار پایین است، اگر خودمان را بسازیم و از گناهان دوری کنیم، تاثیر کار ما چند برابر خواهد شد.

 

کارشناس مذهبی افزود: در بسیاری از گناهان و منکراتی که در جامعه شاهد هستیم کسی که مرتکب آن عمل زشت می شود عالم به منکر بودن آن نیست و چون از روی نادانی مرتکب آن می شود، نمی توان او را با امر کردن و دستور قاطع دادن از کار خود بازداشت، بلکه باید با زبان خوش و روی گشاده او را از زشتی عمل خود آگاه کنیم.

 

در امر به معروف تکنیک های  دعوت افراد بسیار اهمیت دارند/ انتظار نتیجه فوری نداشته باشیم

حجت الاسلام ربیعی بیان داشت: حتی در مورد فرعون خداوند به حضرت موسی(ع) می فرماید که با زبان نرم با او سخن بگو و او را به سوی حق دعوت کن که حضرت موسی هم از خداوند می خواهد تا برادرش هارون را به دلیل صراحت لهجه ای که داشت با او همراه کند که نشان دهنده آن است که تکنیک های صحبت کردن و دعوت افراد به دین الهی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

وی اظهار داشت: باید مراقب باشیم در حین انجام امر به معروف و نهی از منکر به خاطر خشنود شدن برخی افراد، خدای ناکرده افراد مؤمنی را که به دلیل نا آگاهی برخی منکرات را مرتکب شده اند تحقیر و خورد نکنیم، کلام باید طیب باشد، حتی با انسان هایی که با علم به گناه به صورت علنی آن را مرتکب می شوند هم نباید از الفاظ رکیک استفاده کنیم.

 

کارشناس مذهبی ابراز داشت: مقام معظم رهبری در مورد کسانی که به بعضی از احکام دین آگاه نیستند، فرمودند "این افراد باید ارشاد شوند و مشمول امر به معروف و نهی از منکر نمی شوند"، سب کردن و فحش دادن در اسلام نهی شده است، با احترام با افراد صحبت کنید اگر اثر نگداشت هم شما نمی خواهد حتماً در آن موقع نتیجه بگیرید، بگویید و بروید.

 

حجت الاسلام ربیعی تصریح کرد: سخن ما در امر به معروف و نهی از منکر باید منطقی و همراه با دلیل و برهان و به دور از تعصبات غیر عقلانی باشد، بیان ما باید ساده و شفاف باشد، پرهیز از تحقیر کردن باید رعایت شود، خود تحقیر کردن در قرآن به عنوان یک منکر مطرح شده است، مراقب باشیم به نام نهی از منکر خودمان مرتکب منکر نشویم.

 

وی گفت: ارشاد خانم های بی حجاب از سوی پسران و آقایان مجرد خودش یک منکر و بر خلاف دین است، در بحث بی حجابی خانم ها خواهران محجبه و دیندار ما وارد شوند که البته در این خصوص از ناحیه خانم های مؤمن کم کاری صورت می گیرد، بزرگترین منکر در جنگ صفین معاویه و وزیرش عمروعاص است، امیرمؤمنان(ع) وقتی با برهنه شدن عمروعاص روبرو شد او را رها کرد در حالی که می توانست براحتی او را بکشد، اما ترجیح داد تا خود را از نگاه حرام دور کند./869/202/ب1

ارسال نظرات