عربستان سعودی مانع انتشار منافع جهانی حج شده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی «حج شط همیشه جاری» با موضوع حج و جهان اسلام عصر امروز با حضور جمعی از اساتید حوزه در سالن جلسات سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی در این نشست با اشاره به ابعاد بین المللی حج ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای منا اظهار داشت: ابعاد بین المللی حج از نگاه قرآن قابل بررسی است که خداوند به نحوی بعد بین المللی حج را تبیین کرده است؛ اگر الهام از سروش وحی بگیریم متوجه می شویم اگر حجی بخواهد برای خدا باشد شرط آن منطبق بودن ابعاد و خصوصیات حج با فرمان خداوند و تشریع الهی است.
آیات مرتبط با بعد بین المللی حج
معاون امور بین الملل حوزه های علمیه افزود: با توجه به آیات قرآن اگر حاجی بخواهد منطبق با رضای الهی باشد باید آن حج نقشی در عرصه بین الملل داشته باشد؛ 9 آیه در این باره وارد شده است که نخستین مورد آیه 96 سوره آل عمران است که تصریح به جهانی بودن حکم و تکلیف حج دارد.
وی با بیان این که خانه کعبه مبارک است، ابراز داشت: سه درس در این آیه وجود دارد؛ نخست این که این خانه متعلق به همه مردم دنیا است و نه سازندگان دیوارها و نه منتسبین به آن حق مالکیت در آن ندارند و واضع هم خدا است که اگر قرار است مالک تعیین کنیم خود خدا است و منفعت برنده از آن هم گروه خاصی نیست و درس دوم این است که حج پایگاه هدایت همه جهانیان است، به این معنا که در موسم حج باید برای کارهای جهانی برنامه ریزی شود.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی ابراز داشت: اگر اعزام مبلغ در دنیا و انتشار کتاب های خاص لازم است باید در خانه خدا صورت بگیرد که این مسأله با توجه به امر در آیه مذکور واجب شرعی است؛ مسلمان ها باید برای هدایت مسیحیان و یهودیان در حج برنامه ریزی بکنند، در حالی که این موضوع فقط دوره های صدر اسلام که خود پیامبر سخنرانی اساسی خود را در حج بیان می کردند و در دوره ائمه ادامه پیدا کرد ولی بعد از آن عملا تعطیل شد و گاهی حتی حج امروز پایگاهی برای اضلال مردم می شود و درس سوم نیز این است که حج باید دارای برکات فراوانی باشد که یکی از برکات آن هدایت است.
حج در هیچ شرایطی تعطیل نمی شود
وی با اشاره به آیه «وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلي کُلِّ ضامِرٍ يَأْتينَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَميقٍ»، تصریح کرد: در این آیه خداوند به حضرت ابراهیم فرمان داده است که باید همه مردمان به حج بیایند، هرکس پیاده می تواند بیاید و هرکس نمی تواند سواره بیاید تا شاهد منافعی باشند که حج برای آن ها به ارمغان می آورد؛ در این آیه نیز سه واژه به بعد بین المللی حج اشاره دارد؛ نخست کلمه «الناس» است که دعوت جهانی به حج را یادآور می شود و در این زمینه احادیثی نیز وارد شده است.
معاون امور بین الملل حوزه های علمیه افزود: واژه دوم «فج عمیق» است که منظور این است که مردم از تمام سرزمین های کره زمین موظف اند به حج بیایند که شاید اگر این کلمه نمی آمد بازهم معنا می رسید ولی منظور این است که نباید سختی راه مانع حج بشود و واژه سوم کلمه «لیشهدوا» است که شاهد بودن منافع معنای درست و دقیقی نیست، بلکه لام برای غایت است به این معنا که مردم لازم است حج را به گونه ای انجام دهند تا منافعی برای آن ها حاصل شود نه این که به حج بیایند و منافع دیگران را ببینند.
وی با ابراز تأسف از این که تا امروز در حج برای تولید و تحقق منافع برای امت اسلامی کاری انجام نشده است، خاطرنشان کرد: آیا نمی شد همه مخترعان جهان اسلام به حج می آمدند و دستاوردهای خود را به معرض دید جهانیان می گذاشتند و امروز در تولید علم آیا نباید حجم ظرفیت های حج به گونه ای می شد که ایران نیز می توانست فعالیت های خود را نشان دهد، ولی امروز سعودی ها مانع منافع حج می شوند.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به آیه سوم 125 و 126 سوره بقره ابراز کرد: نخست این است که کعبه ملجأ و پناهگاهی برای همه مردم دنیا است و مفسران در این زمینه بحث های خوبی کرده اند؛ آیه چهارم که دلالت بر برابری سهم ملل جهان در حج دارد و اختصاص آن را به مردم و دولت عربستان نفی می کند آیه «إنَّ الَّذينَ کَفَرُوا وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَّذي جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً الْعاکِفُ فيهِ وَ الْبادِ» به این معنا که ما آن را برای همه قرار داریم چه کسانی که در نزدیک کعبه زندگی می کنند و چه کسانی که از راه دورمی آیند./1330/پ202/ی