۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۴۴۴۱۵۹

جشن شام میلاد معین الضعفا در حرم رضوی برگزار شد

مراسم شام میلاد امام رضا(ع) همراه با محفل انس با قرآن کریم در حرم مطهر رضوی برگزار شد.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم شام میلاد امام رضا(ع) در جمع زائران و مجاوران رضوی همراه با اجرای محفل قرآن کریم در صحن جامع رضوی برگزار شد.

 

در این محفل که با پخش زنده از شبکه قرآن و معارف سیما همراه بود، سعید طوسی، خلیل الله نجات حسینی و سید جواد حسینی قاریان قرآن کریم به قرائت آیات نورانی کلام وحی پرداختند.

 

همخوانی گروه سرود «بینات»، سخنرانی حجت الاسلام رفیعی، مدیحه سرایی و قرائت دعای پایانی از سوی سید مهدی میرداماد از دیگر بخشهای مراسم شام میلادامام رضا(ع) در حرم رضوی بود.

 

 تبیین مفهوم عرفان به حق در زیارت امام رضا

در این برنامه حجت الاسلام ناصر رفیعی، کارشناس دینی رسانه ملی در تبیین مفهوم عرفان به حق بودن زیارت گفت: زائر قائل به امامت امام رضا باشد، بسیاری از افراد به دلیل اینکه امام رضا(ع) فرزند پیامبر(ص) است، محب ایشان هستند به زیارتشان هم می آیند ولی امام رضا(ع) امام نمی داند.

 

وی تصریح کرد: افزون براین شئون امام را هم بداند که علم غیب یا لدنی، عصمت و ولایت تکوینی است.

 

ائمه دارای ظرفیت درونی عصمت اند

کارشناس دینی برنامه سمت خدا خاطرنشان کرد: عصمت ویژگی خدادادی است اما استعداد و خلاقیتش در معصوم وجوددارد، عده ای گمان می کنند اگر خداوند به هرکسی عصمت عنایت کند مرتکب گناه نمی شود در حالیکه عصمت مقام الهی که به واسطه توانمندی و خلاقیتی که در فرد است، به او داده می شود.

 

حجت الاسلام رفیعی عنوان کرد: در جامعه عرب، فضای دروغ، کلک، بت پرست و شرک آلود خداوند در این فضا حضرت محمد(ص) که اهل دروغ، خیانت و بت پرستی نیستند و دارایی روحیه خردگرایی است را برمی گزیند و عصمت هم به او عنایت می کند.

 

وی ادامه داد: عصمت جبر و مانع گناه معصوم نیست، بهرحال آنها هم یک بعد بشری دارند، عصمت مصونیت و قدرت حفظ است، به همین جهت غیرمعصوم نمی تواند امام باشد زیرا ممکن است اشتباه و خطا کند.

 

حجت الاسلام رفیعی در بخش دیگر سخنانش به وحی به دو صورت کلامی و تبیینی اشاره و بیان کرد: وحی کلامی قرآن است، منظور از وحی تبیینی مطالبی است که از جانب خدای متعال به واسطه پیامبر(ص) به ما می رسد.

 

چرایی مطرح نشدن نام ائمه در قرآن

وی در پاسخ به این مطلب که چرا نام ائمه اطهار در قرآن نیامده است، بیان کرد: بسیاری از جزییات مطالب ضروری دین در قرآن کریم نیامده اما این دلیلی بر نفی آنها نیست، مثل نبود تعداد رکعتهای نماز، مقدار خمس و زکات در قرآن کریم، در حالی به اصل آنها سفارش شده است.

 

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه در قرآن ائمه اطهار به صورت اسم مطرح نشده اند بلکه به صورت وصف آمده اند، اظهار کرد: قرآن کریم  اوصاف ائمه را بیان کرده است، در جاهای مختلف اینطوری مطرح شده « از صادقین پیروی کنید، اطاعت کنید اوالامر را، کسی که در نماز به مسکین کمک می کند، پیغمبر تو انذار می کنی و هم قومی یک هادی دارد».

 

کارشناس دینی برنامه سمت خدا تصریح کرد: منظور از صادقین، هدایتگر و اوالامر ائمه اطهار هستند زیرا این صفات تنها بر آنها صدق می کند، فخر رازی از عالمان اهل سنت هم  منظور از صادقین را معصوم بیان کرده است، در غیر این صورت مفهومی ندارد که از صادقین اطاعت کنیم.

 

وی با اشاره به دونوع ولایت تکوینی و تشریعی گفت: ولایت تشریعی احکام شرع را بیان می کند اما ولایت تکوینی تصرف در عالم هستی مثل معجزه شق القمر پیامبر(ص) است.

 

حجت الاسلام رفیعی بیان کرد: یکی از القاب امام رضا(ع) عالم آل محمد است، البته علم غیب کل، علم غیب استقلالی از آنِ خداست، و خداوند علم غیب را به ائمه اطهار(ع) آموخته است.

 

سخنران حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) به دلیل جایگاه بالا و رفیع در علم که ایشان سبب گسترش علم و دانش در عصر خود هم بودند همچنین با ادیان و فرقه های مختلف با کتاب و مسلک خود آنها مباحثه و مناظره می کردند، به عالم آل محمد(ص) شهرت یافتند.//202/ب/1308

ارسال نظرات